در حال بارگذاری ...
یاسر رستمی، کارگردان حاضر در بخش فراگیر مطرح کرد

«قدم نو رسیده»؛ اولین نمایش ناشنوایان در جشنواره تئاتر فجر

یاسر رستمی، کارگردان نمایش «قدم نو رسیده» می‌گوید برای نخستین بار در تئاتر کشور، افراد شنوا و ناشنوا کنار یکدیگر می‌توانند به تماشای این اثر بنشینند و از دیدن آن لذت ببرند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «قدم نو رسیده» به کارگردانی یاسر رستمی از شهر ارومیه در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و برای اولین بار پنجم بهمن در تالار هنر روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گرفت.

رستمی درباره چگونگی شکل‌گیری ایده داستان این نمایش توضیح داد: «این نمایش به ناشنوایان اختصاص دارد. من در یکی از اجراهای خود هنگام ترک سالن متوجه شدم مادری با دو فرزند خود به سالن آمده است، دختران ناشنوا بودند و ابراز کردند که ما متوجه نشدیم چه اتفاقی افتاد. از آنجا جرقه اجرای این نمایش برای من زده شد تا کاری انجام دهم که ناشنوایان نیز بتوانند به سالن بیایند و از تماشای یک کار در کنار افراد عادی لذت ببرند و آن‌ها نیز همانند سایر مخاطبان متوجه موضوع شوند.»

او ادامه داد: «پس از بررسی‌های بسیار متن این نمایش را به زبان اشاره تغییر دادم و هماهنگ کردم و بازیگران خیلی راحت‌تر توانستند با آن ارتباط برقرار کنند. از سوی دیگر حس کردیم نمایش «قدم نو رسیده» این ظرفیت را دارد که افراد عادی نیز بتوانند به تماشای آن بنشینند؛ بنابراین علاوه بر بازیگران که به زبان اشاره اجرا می‌کنند، ما صداپیشه داریم تا افراد عادی نیز بتوانند متوجه روند داستان شوند.»

این کارگردان درباره قصه نمایش «قدم نو رسیده» نیز گفت: «قصه مرتبط با فرزندآوری است و داستان درباره زنی است که فرزندش را نمی‌خواهد و قصد دارد پیش از تولد نوزاد را از بین ببرد. زن در پارک منتظر همسرش است که با دو زن دیگر مواجه می‌شود و آن‌ها وقتی متوجه ماجرا می‌شوند، تلاش می‌کنند تا زن را از این کار منصرف کنند و...»

او درباره ترکیب بازیگران این نمایش هم توضیح داد: «از آنجایی که تاکنون نمایشی برای ناشنوایان به روی صحنه نرفته است، پروسه انتخاب بازیگران برای این نمایش یک سال‌ونیم به طول انجامید، چراکه گفت‌وگوی ما با ناشنوایان متفاوت است و حتی در نوشتن نیز این تفاوت وجود دارد. ما سه بازیگر کاملا ناشنوا داریم و سه صداپیشه داریم که همگی نابازیگر هستند و برای نخستین بار است که روی صحنه می‌روند.»

رستمی درباره ایجاد بخش فراگیر جشنواره تئاتر نیز توضیح داد: «بسیار خوشحالم که این بخش در جشنواره افزوده شده است و توان‌یابان و معلولین می‌توانند عرض‌اندام کنند و خودشان را نشان دهند. این تصمیم، امیدآفرینی بود به‌خصوص برای معلولین تا بتوانند استعدادهای خود را نشان دهند. مخاطبان با تماشای این‌گونه آثار متوجه ظرفیت‌های معلولین می‌شوند و این امر در جامعه اثرات مثبت بسیاری به همراه خواهد داشت.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد
کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد

کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنج‌های زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگ‌های ظالمانه منطقه شده‌اند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان می‌رسد.

|

افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر
افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر

«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، به‌صورت برخط، شامگاه سه‌شنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ما هم مردمی بودیم» مطرح کرد

اثرات تنگی معاش و نشانه‌هایی از شهر کوهدشت در «ما هم مردمی بودیم»
احسان ملکی، کارگردان نمایش «ما هم مردمی بودیم» مطرح کرد

اثرات تنگی معاش و نشانه‌هایی از شهر کوهدشت در «ما هم مردمی بودیم»

احسان ملکی، کارگردن نمایش «ما هم مردمی بودیم» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود، این اثر را نمایشی در مورد اثرات فردی و اجتماعی فقر، تنگی معاش و تنگدستی می‌داند، ضمن اینکه نشانه‌هایی از زادگاه او، کوهدشت نیز در آن قابل ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

نظرات کاربران