محمدامین سعدی، نویسنده و کارگردان نمایش «ساپو» مطرح کرد:
روایت رنج انسان با کنار هم نشاندن چندین متن نمایشی
محمدامین سعدی، نویسنده و کارگردان نمایش «ساپو» از جمله حاضران در بخش مسابقه صحنه چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، میگوید این نمایش با گذراندن نخی از میان متونی چون «مغازه خودکشی» و «مالون میمیرد» شکل گرفته است و رنجی انسانی را روایت میکند.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «ساپو» به نویسندگی و کارگردانی محمدامین سعدی از تهران، یکی از ۱۲ اثری است که از گروه «مرور آثار» به مسابقه تئاتر ایران در چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه یافته است.
این اثر نمایشی که پیش از این در سال جاری، طی دو نوبت در عمارت نوفللوشاتو و سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته بود، در روز پنجشنبه پنجم بهمن، در سالن چهارسوی تئاتر شهر و در قالب جشنواره فجر هم اجرا شد.
محمدامین سعدی، درباره نویسندگی و کارگردانی این نمایش گفت: «من پیش از نگارش «ساپو»، در حال کار بر روی رمان «مغازه خودکشی» از ژان تولی بودم و قصد داشتم آن را روی صحنه ببرم. در «مغازه خودکشی»، کارکتر مادر، به فرزندانش میگوید که قصه ساپو را برای آنها تعریف خواهد کرد. چیزی که توجه مرا به خود جلب کرد این بود که ساپو کیست و قصهاش چیست. در نهایت به این نتیجه رسیدم که ساپو یکی از شخصیتهایی است که در رمان «مالون میمیرد» ساموئل بکت در موردش میخوانیم. با توجه به علاقهام به بکت، «مالون میمیرد» را مجددا خواندم و شخصیت ساپو را از رمان بکت گرفتم.»
او که در خلاصه داستان اثرش چنین آمده است: «یک نویسنده مدتی است نمیتواند از یکی از شخصیتهای کتابش فاصله بگیرد، کم کم این تصویر به ذهنش خطور می کند که تنها بازمانده بشر است»، توضیح داد: «در نتیجه می توانم بگویم «ساپو» با کنار هم نشستن چندین متن نمایشی در کنار یکدیگر شکل گرفت که یکی از آنها رمان «مغازه خوکشی»، دیگری نمایشنامه «گوریل پشمالو» اثر یوجین اونیل، نمایشنامه «در انتظار گودو» و رمان «مالون میمیرد» از ساموئل بکت بودند. کاری که من انجام دادم، گذراندن نخی از میان این متون گوناگون بود به گونهای که در کنار یکدیگر به شیوهای غیرداستانی خوش بنشینند. پس میتوان «ساپو» را اقتباسی از متنهای کهن و جدید ادبیات دانست که به صورت ترکیبی آماده اجرا شده و روایتگر رنج انسانی است.»
این نویسنده و کارگردان با بیان این که شخصیت اصلی داستان مانند شخصیت اصلی نمایشهای اکسپرسیونیستی، روایتگری میکند، در مورد شیوه اجرای این کار توضیح داد: «نمایش «ساپو» با حضور کاراکتری اصلی شکل گرفته است که نویسنده اثر است و قصه رنج خود را با پردههایی که در ذهن انتخاب میکند برایمان روایت میکند. آنچه در مورد شیوه اجرا میتوانم بگویم این است که من درواقع میانمکتبی و در مرز میان مکاتب حرکت کردهام و نمیتوانم بگویم «ساپو» کاملا سورئال یا اکسپرسیونیستی یا هر چیز دیگری است. این روایت که میتوان روایتی پستمدرن نامیدش با حضور یک کاراکتر اصلی مرد و ۵ کاراکتر زن در ۸ اپیزود روایت میشود تا فضای مدنظر ساخته شود. این ۸ اپیزود توسط روایتگر اصلی با نخی به یکدیگر متصل میشوند.»
مسابقه تئاتر صحنهای ایران در چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، شاهد حضور و اجرای ۳۴ اثر است.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.