در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

ماهور تهرانی: تلاش کردم برداشتی نوین از متن هارولد پینتر ارائه کنم

ماهور تهرانی، کارگردان نمایش «اتاق» می‌گوید تلاش کرده است تا برداشتی تازه و نو از متن هارولد پینتر با ترجمه رضا دادویی ارائه دهد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «اتاق» به کارگردانی ماهور تهرانی که جزو آثار بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر42 است، روز هفتم بهمن در تالار مولوی روی صحنه رفت و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

کارگردان نمایش «اتاق» در مورد این اثر گفت: «در این اثر از سبک‌های بیومکانیک و اکسپرسیونیسم استفاده کردیم تا بتوانیم فضای ابزورد و گروتسک را به وجود آوریم. این متن به‌شدت به زندگی شخصی من، حال‌و‌هوای جامعه بشری امروز و نیز بی‌تفاوتی‌هایی که نسبت به یکدیگر در روابط انسانی اعمال می‌کنیم، نزدیک است و مجموعه این موارد باعث جذب من به این متن شد.»

این هنرمند افزود: «در تولید این نمایش و طی تمرین‌ها با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو بودیم ازجمله اینکه در مقطعی بازیگران کار را رها کردند و گروه منحل شد؛ اما هدف من مشخص بود و توانستم با کمک دوستان، این نمایش را به سرانجام برسانم.»

تهرانی ادامه داد: «امیدوارم بخش دانشجویی در جشنواره‌های آتی همچنان وجود داشته باشد و بخش دانشجویی بین‌الملل نیز به آن اضافه شود. اگر بحث رقابت در میان دانشجویان برجسته‌تر شود، اتفاق مثبتی برای تئاتر کشور رخ خواهد داد.»

ماهور تهرانی همچنین گفت: «امیدوارم داوران در سنجش آثار به مسائل فنی و کیفی توجه لازم را داشته باشند و آثار شایسته‌ای موفق به کسب تندیس جشنواره شوند. این رویداد می‌تواند باعث شناخته شدن استعدادهای جوان شود و مسئولان باید از هنرمندان آینده‌دار این رشته حمایت‌های بیشتری صورت دهند تا در آینده آن‌ها بتوانند وارد جریان اصلی و بدنه تئاتر حرفه‌ای کشور شوند.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر42

«لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود»؛ آونگی میان فضایی رئالیستی و جادویی
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر42

«لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود»؛ آونگی میان فضایی رئالیستی و جادویی

داوود پارسا، کارگردان اثر نمایشی «لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود» که در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود، می‌گوید این نمایش در یک فضای بومی شکل می‌گیرد و به باورها و ناباوری‌های شخصیت‌های نمایش در فضایی رئالیستی و جادویی ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد

سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد، می‌گوید در این اثر از آواها و دستگاه‌های تعزیه و نمایش‌ تخت‌حوضی و همچنین ترکیبی از نمایش‌های غربی و شرقی استفاده کردم.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

نظرات کاربران