رضا عرفانی معتقد است جشنواره تئاتر فجر برای دانشجویان بسترساز بوده و میتواند باعث شود تا افراد مستعد در این هنر دیده و معرفی شوند.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «دایره» در بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و روز ششم و هفتم بهمن ساعت 15 در تالار مولوی روی روی صحنه رفت که با استقبال مخاطبان مواجه شده است.
رضا عرفانی در مورد این اثر گفت: «نمایش «دایره» فاقد متن است و تلاش کردیم تا یک طراحی مدرن از تعزیه ارائه کنیم. همیشه برایم سوال بود که چگونه فرهنگهای دیگر روی سنت و آیینهای خود کار میکنند و از آن به یک اجرای تازه میرسند، اما متاسفانه در ایران این اتفاق رخ نمی دهد.»
او افزود: «من تعزیه و نمایش ایرانی را مطالعه کردم و به این نتیجه رسیدم که نشانههایی در تعزیه وجود دارد که میتوان آنها را با نمایش ایرانی ترکیب کرد و به یک فرم جدید رسید؛ اتفاقی که در جهان با عنوان میکروتئاتر شناخته میشود. تئاتری که پیرامون اشیا اتفاق میافتد و بازیگر و دیالوگ در آن نقش چندانی ندارد، اما مفهوم موردنظر به شکل کامل منتقل میشود.»
عرفانی درباره عنوان این نمایش گفت: «نمایش ایرانی و تعزیه در گذشته با میدانگاهها عجین بوده و به همین دلیل نام «دایره» را انتخاب کردیم. به علاوه، با مطالعه نشانههایی از تعزیه و رفتار شخصیتها در نمایش ایرانی توانستیم در نهایت به خوانشی مدرن از تعزیه دست پیدا کنیم.»
این هنرمند درباره ویژگیهای اجرایی اثر خود گفت: «در «دایره» از مالتیمدیا، نور، تصویر و مپینگ استفاده زیادی شده است. در بخشی از این اثر، به شیوه مشارکتی نزدیک میشویم و بخشیهایی مربوط به تئاتر اشیاست. معضلاتی که در تئاتر کشور موجود است، ریشه در کمرنگ شدن تئاتر دانشجویی دارد و باید از این بخش حمایت بیشتری صورت گیرد تا بدنه تئاتر کشور به پویایی دست یابد.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دمدستیترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...
داور بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است میگوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصتهای برابر در زندگی شخصیشان کمک میکند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...
هنرنمایی اهالی تئاتر از سراسر کشور در چهارمین روز برگزاری چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بار دیگر، شکوه فرهنگ، آیین و رسوم ایرانی را به نمایش گذاشت.
امید رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوشکن میشنوی»، این نمایش بیست دقیقهای را دارای درونمایهای اجتماعی و دفاع مقدسی میداند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره میکند.
هنرنمایی اهالی تئاتر از سراسر کشور در چهارمین روز برگزاری چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بار دیگر، شکوه فرهنگ، آیین و رسوم ایرانی را به نمایش گذاشت.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه، از میزبانی دو ایستگاه تئاتر شهر و ایوان انتظار ایستگاه میدان حضرت ولیعصر(عج) از ۲۰ نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر خبر داد.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.