در حال بارگذاری ...
احسان ملکی، کارگردان نمایش «ما هم مردمی بودیم» مطرح کرد

اثرات تنگی معاش و نشانه‌هایی از شهر کوهدشت در «ما هم مردمی بودیم»

احسان ملکی، کارگردن نمایش «ما هم مردمی بودیم» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود، این اثر را نمایشی در مورد اثرات فردی و اجتماعی فقر، تنگی معاش و تنگدستی می‌داند، ضمن اینکه نشانه‌هایی از زادگاه او، کوهدشت نیز در آن قابل مشاهده است.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «ما هم مردمی بودیم» به نویسندگی امین ابراهیمی و کارگردانی احسان ملکی از کوهدشت از آثاری است که از طریق ورود به بخش مرور به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه یافته است.

این اثر نمایشی که پیش از این در سالن فرهنگسرای امید در کوهدشت روی صحنه رفته است، روز جمعه و شنبه، ششم و هفتم بهمن‌ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد.

نمایش «ما هم مردمی بودیم» داستان خانواده‌ای است که درگیر بیماری خواهرزاده‌شان هستند. بیمار، دختری کوچک مبتلا به سرطان است. اعضای خانواده این دختر که بسیار فقیر و تنگدست‌اند برای برطرف کردن مشکل‌شان به هر دری می‌زنند و هر کاری می‌کنند تا هزینه درمان خواهرزاده‌شان را تامین کنند. مشکل آن‌ها به حدی بغرنج و غیر‌قابل‌حل می‌شود که مادر خانواده برای تامین مخارج و هزینه دوا و درمان فرزندش، رحم خود را اجاره می‌دهد. در ادامه حادثه‌ای رخ می‌دهد که منجر به تغییر ماجرا می‌شود.

احسان ملکی در مورد آنچه بیش از هر چیز در این اثر نمایشی بر آن انگشت گذاشته شده است، گفت: «آنچه در متن امین ابراهیمی مطرح می‌شود، یکی از دغدغه‌های اجتماعی شهر ما، کوهدشت و استان‌مان، لرستان است. دغدغه‌ای که به وضوح در کل کشور نیز قابل مشاهده‌ است و مسئله‌ای ملی است و آن بحث دشواری‌های معاش و تنگدستی است؛ تنگدستی که اثراتی غیرقابل انکار بر زندگی فردی و اجتماعی همه شهروندان دارد. این موضوع یکی از دغدغه‌های همیشگی من است و امین ابراهیمی آن را به زبان هنر در «ما هم مردمی بودیم» بیان کرده است.»

او که معتقد است «ما هم مردمی بودیم» به نوعی درباره کوهدشت است، در پاسخ به اینکه جدا از موضوع، چه ردپایی از این شهر در اثرش دیده می‌شود، توضیح داد: «داستان نمایش ما در مورد خانواده‌ای است که از کوهدشت به خانه‌ای در محله‌ای فقیرنشین در تهران مهاجرت کرده‌اند، اعضای این خانواده پیش از این برای خود کسی بوده‌اند و اکنون شرایطی برای‌شان پیش آمده است که در بغرنج‌ترین وضعیت مالی قرار گرفته‌اند. اگرچه دیالوگ‌های نمایش به زبان فارسی است و لهجه‌ای در آن دیده نمی‌شود اما لیلا، مادر خانواده که تصور می‌کند پیش از مهاجرت اوضاع بهتری داشتند و فرهنگ محل زادگاهش هنوز در خونش جاری است، دیالوگ‌هایی به زبان لکی می‌گوید. دیالوگ‌هایی که بلافاصله با بازی بازیگرانش معنی می‌شود و مخاطب به معنای آن پی می‌برد.»  

ملکی در مورد شیوه اجرا و طراحی صحنه و دکور «ما هم مردمی بودیم» که با حضور شش بازیگر روی صحنه می‌رود، توضیح داد: «دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ناتورالیستی‌مان، میزانسن‌ها را طوری طراحی کردم که در قسمت‌هایی به فضایی سوررئال نزدیک می‌شود و فرم‌هایی را شکل می‌دهد.»

مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ اثر که نمایش «ما هم مردمی بودیم» نیز یکی از آن‌هاست، شامل نمایش‌هایی راه‌یافته به جشنواره از طریق بخش مرور، تازه‌ها و برگزیده مناطق است.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است. 




مطالب مرتبط

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر
افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر

«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، به‌صورت برخط، شامگاه سه‌شنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

نظرات کاربران