در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید

امیر حجازی، کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام» می‌گوید ازآنجاکه بخش هویت ملی را مهم‌ترین بخش جشنواره می‌داند و با توجه به اینکه نسل جوان بیشتر در فضای مجازی وقت خود را سپری می‌کند، تلاش کرده یک واقعه تاریخی را با استفاده از فضای دیجیتال در معرض دید مخاطب قرار دهد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «ثقه‌الاسلام» نوشته امیر علیزادگان به کارگردانی امیر حجازی از شهر تبریز که در بخش هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور یافته، در اولین نوبت اجرای خود روز هشتم بهمن در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت و در ادامه، روزهای نهم و دهم 1402 دو بار دیگر در تماشاخانه خاطره‌ساز و پرسابقه شهر تهران اجرا می‌شود.

این هنرمند درباره داستان این نمایش بیان کرد: «شهید میرزا‌علی‌آقا تبریزی معروف به ثقه‌الاسلام تبریزی یکی از سران و مغزهای متفکر نهضت مشروطه در تبریز بود و در مقابل استبداد امپراتوری روس که ایران را اشغال کرده بود، ایستاد و ناجوانمردانه در ظهر عاشورا سال 1290 شمسی در میدان مشق همراه با هفت نفر دیگر به دار آویخته شد.»

او ادامه داد: «او یک شخصیت کاملاً برجسته و روشنفکر بود که کارهای بزرگی را انجام داد. ازآنجایی‌که بسیار به تاریخ و به‌خصوص شهرم تبریز حس ادای دین دارم، این سومین کار در حوزه مشروطه است که به صحنه می‌برم. با هدف آشنایی جوانان امروزی که متأسفانه با تاریخ گذشته خود بیگانه هستند.»

این کارگردان وجه بارز نمایش خود را استبدادستیزی دانست و با بیان اینکه نرفتن زیر بیرق و پرچم بیگانگان نرفتن، شعار اصلی نمایش ماست، درباره بازیگران و دکور نمایش توضیح داد: «ما 12 بازیگر در این نمایش داریم که شش ماه تمرین داشتند و دکور نمایش نیز کاملاً به شکل دیجیتال است و همراه موشن‌‌گرافی کار شده است.»

او درباره تلفیق هنرهای بینارشته‌ای در صحنه تئاتر اظهار کرد: «با توجه به نسل جوان امروزی که کلاً در فضای مجازی زندگی می‌کند و دیگر حوصله کتاب خواندن و مطالعه کردن ندارد و می‌خواهد سریع اطلاعات کسب کند و از آن عبور کند، تلاش کردیم این رویداد تاریخی را در مدت‌زمان 70 دقیقه با استفاده از فضاهای دیجیتالی عرضه و تماشاگر را با خود همراه کنیم.»

حجازی همچنین گفت: «ما برای این نمایش، نوحه‌ها و موسیقی‌های آن زمان را بازخوانی کردیم و توسط خوانندگان و مداحان اهل‌فن کارها دوباره اجرا و بازسازی شدند.»

این هنرمند در ادامه به چگونگی به سرانجام رسیدن تولید این اثر اشاره کرد و افزود: «این یک اتفاق نادر است که توسط شهرداری کلان‌شهر تبریز افتاد و صفر تا صد از ما حمایت و این نمایش را تولید کرد. امیدوارم شهرداری سایر شهرها نیز تشویق شوند و به حمایت از گروه‌های تئاتر بپردازند. مطمئن هستم با حمایت مدیران، این دوره از جشنواره به‌خوبی پیش می‌رود، به‌خصوص در بخش هویت ملی شاهد آثار خوبی هستیم که مهم‌ترین بخش جشنواره است. ما از این طریق می‌توانیم هویت ملی کشورمان را به مهمانان خارجی و همچنین نسل جوانی که از گذشته و تاریخ کشور دور مانده‌ است، نمایش می‌دهیم.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره42

میلاد هارونی: سعی کردم از هملت‌های اجراشده فاصله بگیرم
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره42

میلاد هارونی: سعی کردم از هملت‌های اجراشده فاصله بگیرم

نمایش کارگردان «سایلنت، هملت، سایلنت» با بیان اینکه تلاش داشته تا از اجراهای پیشین هملت فاصله بگیرد، می‌گوید هملت این نمایش مدرن است و از تردیدها عبور کرده و با توجه به ابزار امروزی دست به خونخواهی پدر می‌زند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم

علی مرادزاده تاکید کرد در نوشتن و اجرای نمایش «دنگ»، سعر کرده است از مضامین بومی مناطق جنوب ایران، به‌ویژه نوار ساحلی خلیج فارس استفاده کند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره  تئاتر فجر مطرح کرد

مهناز پاکدل: «هفت سنگ»؛ راوی تنهایی انسان‌هاست
کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره  تئاتر فجر مطرح کرد

مهناز پاکدل: «هفت سنگ»؛ راوی تنهایی انسان‌هاست

مهناز پاکدل، یکی از کارگردان‌های نمایش خیابانی «هفت‌ سنگ» می‌گوید این نمایش 25 دقیقه‌ای در ژانر دفاع مقدس کار شده و روایتی است از تنهایی‌ انسان و اتفاقاتی که جنگ برای انسان‌ها به دنبال دارد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست

کارگردان نمایش خیابانی «آب ها مهربانند» جشنواره تئاتر فجر را از لحاظ کمی و کیفی از بزرگ‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیا می‌داند.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران