در حال بارگذاری ...
یعقوب صدیق‌جمالی، از کارگردانی نمایش «لیلی و مجنون» گفت

اجرایی چندرسانه‌ای و تکنیکی به زبان ترکی آذربایجانی

یعقوب صدیق‌جمالی، کارگردان نمایش «لیلی و مجنون» که در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود، این نمایش را پرفورمنسی چندرسانه‌ای از تکنیک‌های گوناگون معرفی کرد که مخاطب ناآشنا به زبان ترکی آذربایجانی هم از دیدنش لذت می‌برد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرآنلاین، نمایش «لیلی و مجنون» به نویسندگی و کارگردانی یعقوب صدیق‌جمالی از تبریز، یکی از آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که روزهای یکشنبه و دوشنبه، هشتم و نهم بهمن‌ با مدت‌زمان ۱۲۰ دقیقه در ساعت ۱۹ روی صحنه تالار وحدت می‌رود.

نمایشنامه «لیلی و مجنون» به قلم یعقوب صدیق‌جمالی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تبریزی به زبان ترکی آذربایجانی در آبان‌ماه سال جاری منتشر و روانه بازار کتاب شد؛ اثری که حالا با اجرای نویسنده‌اش یکی از آثار حاضر در بخش مهمان جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر است.

یعقوب صدیق‌جمالی در مورد این اثر نمایشی که براساس مثنوی «لیلی و مجنون»، اثر حکیم ملامحمد فضولی، شاعر، متفکر و ادیب آذربایجانی، نگارش یافته است، گفت: «نمایشنامه «لیلی و مجنون» براساس مثنوی «لیلی و مجنون» حکیم ملامحمد فضولی تنظیم و نگاشته شده است، منظومه‌ای که خود به زبان ترکی آذربایجانی است. در نتیجه «لیلی و مجنون» ما، با «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی تفاوت دارد. من مدت زمان مدیدی بود که دوست داشتم اثری عاشقانه در فضای فولکلور آذربایجان تولید کنم و کسب این تجربه را با نمایش «لیلی و مجنون» فرصتی مغتنم یافتم.»

او در واکنش به این پرسش که « شیوه اجرایی این کار چگونه است»، پاسخ داد: «نمایش ما اثری فیزیکال و مبتنی بر حرکت، موسیقی، رقص، رنگ و لباس است و پرفورمنسی چندرسانه‌ای از تکنیک‌های گوناگون نمایش‌های فولکلور و آیینی است.»

این کارگردان با اشاره به اجرای «لیلی و مجنون» در شهرهای تبریز و اردبیل افزود: «ما با این نمایش، در تبریز و اردبیل ۶۰ نوبت روی صحنه رفتیم و مخاطبان بسیاری به تماشای این اثر نشستند. با توجه به ترکی آذربایجانی بودن زبان نمایش «لیلی و مجنون»، طبیعتا مخاطب آشنا به این زبان ارتباطی بهتر با اثر برقرار می‌کند، پس داشتن حتی اندکی پیش‌آگاهی نسبت به این زبان به علت ترکی آذربایجانی بودن دیالوگ‌ها و اشعار موجب لذت بردن بیش‌تر مخاطب خواهد شد. با این وجود اگر مخاطبی ترکی آذربایجانی هم نداند، باز هم از دیدن «لیلی و مجنون» لذت می‌برد و این‌طور نیست که نمایش را از دست بدهد، چرا که غنای تصویری و حظ بصری ایجادشده توسط آن به‌گونه‌ای است که مخاطب باز هم می‌تواند از آن لذت ببرد.»

صدیق‌جمالی با اشاره به ضیق‌وقت برای تهیه بالانویس برای این نمایش در مورد تعداد بازیگران هم به حضور ۲۶ بازیگر زن و ۱۲ بازیگر مرد اشاره کرد و از تیم حدودا ۴۰ نفره تولید «لیلی و مجنون» یاد کرد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

بازشناسی، ارتقا و تولید هنر تبیین و جهاد مؤمنانه‌

پیام محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر به چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد
بازشناسی، ارتقا و تولید هنر تبیین و جهاد مؤمنانه‌

پیام محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر به چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت در آستانه فجری دیگر در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در ادامه امیدبخش حرکتی عظیم که خود را در قامت توفنده‌ترین نهضت سده اخیر با توانی خیره‌کننده در حوزه‌های فکری و جریان ساز، به جهان و جهانیان نشان داده است.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

نظرات کاربران