در آیین اختتامیه چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛
بزرگداشت دو پیشکسوت تئاتر برگزار میشود
بزرگداشت اسماعیل خلج و آتش تقیپور در مراسم اختتامیه چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر برگزار میشود.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از سالها فعالیت دو پیشکسوت تئاتر با برپایی مراسم بزرگداشت در آیین پایانی جشنواره تجلیل میکند.
اسماعیل خلج نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر، متولد آذرماه 1315 و خالق آثاری همچون «پاتوق، پاانداز»، «حالت چطوره مش رحیم؟»، «گلدونه خانم»، «باجه»، «جمعه کشی»، «قمر در عقرب»، «بابلی ها»، «عبید زاکانی»، «شبات»، «خر خریدن خالو»، «حمد آقا برسکو» و ... اسماعیل خلج درزمینههای مختلف هنری از جمله نقاشی، عکاسی، شعر و بازیگری نیز آثار متعددی از خود بر جای گذاشته است.
آتش تقی پور بازیگر و کارگردان تئاتر، متولد فروردین 1324 که فعالیت خود را از سال 46 درزمینه بازیگری تئاتر آغاز کرده و بازی در بیش از 40 فیلم سینمایی و بیش از 100 تئاتر، سریال و تلهفیلم از جمله فعالیتهای این هنرمند پیشکسوت تئاتر است.
مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روز پنجشنبه 12 بهمن در تالار وحدت برگزار میشود.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.