کارگردان نمایش «پیوند کوالانسکی»، موضوع این اثر نمایشی را بحران آب دانست و گفت تلاش کردیم به روایت تاثیر پیوند اجتماعی در برونرفت از این معضل بپردازیم.
به گزارش ایران تئاتر، بخش خیابانی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در چهار زیربخش مسابقه تئاتر خیابانی ایران، ویژه غزه، هویت ملی و فراگیر در حال برگزاری است.
نمایش «پیوند کوالانسی» به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی ابراهیم حاجحیدری، از جمله آثار راهیافته به فجر 42 است که به بحران کمآبی میپردازد.
این نمایش روز یکشنبه در مترو ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج) و دوشنبه در پهنه رودکی پیشروی مخاطبان قرار گرفت.
این هنرمند اصفهانی، با بیان اینکه در این نمایش که فضایی کمدی و فانتزی دارد، با بهرهگیری از هوش مصنوعی که در زمان سفر میکند، به مقوله بحران آب میپردازیم، گفت: «هوش مصنوعی دو قهرمان به نامهای دنکیشوت و سانچو را از دل تاریخ با خود به همراه میآورد و با بحران کمآبی مواجه میکند و از آنها میخواهد که بیآبی را برطرف کنند و طی شبیهسازی این دو قهرمان را در چند موقعیت قرار میدهد و آنها متوجه میشوند که مشکل اصلی آب، گسست میان انسانهاست که بین خود مرز میکشند و چرخه طبیعت را نابود میکنند.»
او ادامه داد: «در حقیقت در این نمایش به دنبال پیوند اجتماعی هستیم تا برای بحران کمآبی و جلوگیری از هدررفت آب راهکاری بیندیشیم.»
حاجحیدری، درباره ساختار و فضاسازی نمایش هم گفت: «سعی کردیم در این نمایش چهلدقیقهای فضای جدیدی ارائه دهیم و با بهرهگیری از سازهای که غافلگیریهای بسیاری دارد، تصاویری خلقکنیم که در تئاتر خیابانی کمتر بدان پرداخته شده است.»
او گریزی هم به جشنواره تئاتر فجر زد و آن را فرصتی برای دیدهشدن هنرمندان شهرستانی معرفی کرد.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
آیین اختتامیه بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزاری شد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاعدل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاجقاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگیهای سردار سلیمانی آشنا میشود.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.