در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر مطرح‌ کرد

امیر حامد: «در آغوشم باد، خاک، خون»؛ پیام آور صلح است

امیر حامد کارگردان نمایش«در آغوشم، باد، خاک، خون» حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر، این اثر را نمایشی ضدجنگ خواند که پیام‌آور صلح است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، نمایش «درآغوشم، باد، خاک، خون» به نویسندگی و کارگردانی امیر حامد که سه‌شنبه دهم بهمن در ساعت‌های 16:30 و 18:30 در سالن قشقایی روی صحنه می‌رود، در زمره آثاری است که از استان گیلان از طریق ورود به بخش مرور، به بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه ‌یافته است.

امیر حامد با بیان اینکه نمایش «در آغوشم، باد، خاک، خون»، قصه فردی به نام ذبیح هنرمند تئاتر اهل سوریه است که بعد از اتمام تحصیلاتش در عرصه تئاتر در کشوری دیگر، قصد دارد با بازگشت به کشورش و انجام فعالیت‌های تئاتری، رنسانسی را در این عرصه ایجاد کند، گفت: «فعالیت او با ورود داعش به سوریه و گروگان‌ گرفتن این هنرمند همزمان می‌شود، تا جایی که از او می‌خواهند تا صحنه ‌های اعدام را برای آن‌ها کارگردانی کند که در نهایت پا به فرار می‌گذارد و در این مسیر همسر و دخترش را از دست می‌دهد و پس از آن، شهر به شهر و کشور به کشور سفر می‌کند و با اجرای تئاتر پیام‌آور صلح می‌شود.»

این هنرمند اهل رشت، این اثر نمایشی را ضدجنگ عنوان‌ کرد و در مورد شیوه اجرا و طراحی صحنه و دکور آن هم توضیح داد: «سعی کردم با استفاده از عروسک‌های دو بعدی و سه بعدی، المان، حوضچه آب به عنوان دریا، چمدان و سیاه‌پوشانی که فضاسازی نمایش را بر عهده می‌گیرند، نمایش را به تصویر بکشم.»

او برگزاری دوباره جشنواره تئاتر مناطق را اتفاق بسیار خوشایندی دانست و افزود: «این اقدام برای تئاتر شهرستان بسیار میمون و مبارک است زیرا هنرمندان شهرستانی این فرصت را پیدا می‌کنند تا آثار برتر راه‌یافته را به تماشا نشسته و به تبادل تجربه بپردازند.»

حامد ادامه داد: «اگر جشنواره تئاتر مناطق برگزار نمی‌شد، این آثار دیده نمی‌شدند، اما متاسفانه به واسطه کم بودن بودجه شاهد فشردگی روند برگزاری و کم شدن تعداد مناطق برگزار‌کننده بودیم که امیدوارم سال آینده این جشنواره بهتر از پیش برگزار ‌شود.»

این کارگردان در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اظهار تاسف از کوتاه بودن زمان حضور گروه‌ها در جشنواره تئاتر فجر که فرصتی برای شرکت هنرمندان حاضر درکارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر را فراهم نمی‌کند، گفت: «به نظر می‌رسد باید در طول سال این کارگاه ها برگزار شود و یا تمهیداتی اندیشیده شود تا در طول سال شاهد برگزاری کارگاه‌ها باشیم.»

حامد هم‌چنین با توجه به اینکه مشکل اساسی تئاتر شهرستان این است که برای حضور در جشنواره تئاتر فجر از سوی ادارات کل مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، خواستار حمایت ویژه از سوی مسئولان شد و افزود: «امیدوارم مسئولان به این مسئله جدی تر توجه و ادارات کل را برای حمایت از گروه‌های نمایشی تجهیز و موظف کنند.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

رضا عرفانی: تلاش کردیم خوانشی مدرن از تعزیه و نمایش ایرانی ارائه دهیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

رضا عرفانی: تلاش کردیم خوانشی مدرن از تعزیه و نمایش ایرانی ارائه دهیم

رضا عرفانی معتقد است جشنواره تئاتر فجر برای دانشجویان بستر‌ساز بوده و می‌تواند باعث شود تا افراد مستعد در این هنر دیده و معرفی شوند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

کارگردان تئاتر خیابانی «خیلی دور، خیلی نزدیک» مطرح کرد

جشنواره 42 فجر، آثار فوق‌العاده‌ای را از لحاظ کیفی پذیرفته است
کارگردان تئاتر خیابانی «خیلی دور، خیلی نزدیک» مطرح کرد

جشنواره 42 فجر، آثار فوق‌العاده‌ای را از لحاظ کیفی پذیرفته است

مسعود کردی، کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر معتقد است پس از سال‌ها، اتفاقات ویژه‌ای در این بخش از جشنواره در حال رخ دادن است و آثار پذیرفته شده از نظر کیفی فوق‌العاده هستند.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد
در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «انگشتر و چاه» حاضر در جشنواره تئاتر فجر

احسان جانمی: ایران سرزمین قصه‌ها و اتفاقات مهم است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «انگشتر و چاه» حاضر در جشنواره تئاتر فجر

احسان جانمی: ایران سرزمین قصه‌ها و اتفاقات مهم است

کارگردان نمایش «انگشتر و چاه» می‌گوید ایران سرزمین قصه‌هاست، ما انسان‌های بزرگی در سرزمین‌مان داریم که روایت مناسبی از آن‌ها نشده است.

|

کارگردان تئاتر خیابانی «خیلی دور، خیلی نزدیک» مطرح کرد

جشنواره 42 فجر، آثار فوق‌العاده‌ای را از لحاظ کیفی پذیرفته است
کارگردان تئاتر خیابانی «خیلی دور، خیلی نزدیک» مطرح کرد

جشنواره 42 فجر، آثار فوق‌العاده‌ای را از لحاظ کیفی پذیرفته است

مسعود کردی، کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر معتقد است پس از سال‌ها، اتفاقات ویژه‌ای در این بخش از جشنواره در حال رخ دادن است و آثار پذیرفته شده از نظر کیفی فوق‌العاده هستند.

|

نظرات کاربران