در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، اتابک نادری نمایش‌های بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره تئاتر فجر را در فرم و محتوا بسیار متنوع عنوان کرده و توضیح می‌دهد: «نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد. تنوع گسترده آثار در شیوه و تکنیک و طراحی و بازیگری و... وجود دارد و هر اثر یک‌جور تعبیر شده است. گاهی نمایشی از یک استان سورپرایزمان کرده و گاه اثری از تهران که انتظار می‌رفت با توجه به امکانات، سطحی بالاتر باشد، توقع‌مان را برآورده نکرده است.»

این هنرمند و مدیر عرصه تئاتر اجرای عمومی آثار را یکی از مراحل تکمیل‌کننده تولید اثر نمایشی دانسته و می‌افزاید: «برخی از کارهای جشنواره به‌طور مشخص خام اجرا می‌شود. بازیگران هنوز جای خودشان را پیدا نکرده‌اند. مشخص است که برخی از کارها فرصت کافی تمرین نداشته‌اند و یا پیش از جشنواره، اجرای عمومی نشده‌اند یا دکور را برای جشنواره عوض کرده‌اند و در مجموع فرایند تولید تئاتر کامل انجام نشده است. تولید چند مرحله دارد که آخرین مرحله آن اجرای عمومی است. دربرخی موارد، اجرای عمومی آثار جدی گرفته نشده و به کار ضربه زده است.»

این کارگردان تئاتر آنچه را که برای هیئت‌داوران هنگام تماشای آثار جالب بوده است، گرته‌برداری از آثار مولیر عنوان کرده و می‌افزاید: «در این دوره تعداد قابل‌توجهی از آثار با گرته‌برداری از آثار مولیر دیده‌ایم. مواردی که آثار شکسپیر را بومی‌سازی کرده و خوانش جدید ایجاد کرده‌اند، خیلی بوده است؛ اما در این دوره چند اثر در شکل‌های اجرایی مختلف و حتی چند نمایشی که شخصاً در بخش دانشگاهی دیده‌ام، افزایش نگاه به آثار مولیر به چشم می‌خورد.»

او با بیان این نکته که نگاه به آثار جهانی و ارائه بازخوانی جدیدتر از این آثار اتفاق خوبی است، به آسیب‌شناسی این رویکرد پرداخته و می‌گوید: «تعداد بالای آثار گرته‌برداری‌شده از نویسندگان جهانی نشان می‌دهد که نگارش اثر نمایشی کم شده و اگر بیشتر به این سمت برویم دایره تئاتر ملی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.»

این بازیگر تئاتر و سینما که شناخت کاملی نسبت به گروه‌های نمایشی استان‌های کشور دارد، در ارزیابی نمایش‌هایی که از استان‌های مختلف کشور در بخش صحنه‌ای حضور دارند، می‌گوید: «نمایش‌هایی که از استان‌های غیر از تهران به جشنواره آمده‌اند چند دسته هستند و معلوم است که یک نگاه یکدست گزینش‌ها را انجام نداده است. تفاوت سطح کیفی آثار نشان می‌دهد که هیئت‌های انتخاب متفاوتی داشته‌اند و از مسیرهای متفاوتی به جشنواره رسیده‌اند. این نکته را باید از دیدگاه آسیب‌شناسانه بررسی کنیم. به نظر من یک سلیقه فکری باید کارها را انتخاب کند. تعدد فکرها فاصله‌ها را بیشتر کرده است.»

نادری در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از رقابت گروه‌های نمایشی و داوری کردن آثار هنری چیست می‌گوید: «رقابت در وادی هنر خیلی سخت است. متأسفانه بچه‌ها سراغ رقابت و جایزه می‌روند، درحالی‌که چیزی که تئاتر ما می‌خواهد تولید باکیفیت است.»

او با اشاره به اینکه خودش پس از سال‌ها کار و استمرار جایزه گرفته است، می‌گوید: «اینکه جایزه بگیرم یا نگیرم نباید باعث شود که هدف خودم را گم کنم. همه آثاری که به جشنواره آمده‌اند توقع دارند که جایزه بگیرند. با احترام به همه دوستانم می‌گویم کار داوران بسیار سخت است. مخصوصاً در بخش بازیگری. بازی‌های خوبی دیده‌ایم اما پارامترهایی داریم مانند باورپذیری، انرژی و در مقایسه تکنیک و جنس بازی‌ها و ... با تجربه و توانایی خودمان به ملاک‌هایی می‌رسیم و سنجش را انجام می‌دهیم.»

او در ادامه تأکید می‌کند: «همین‌که اثری در فجر بوده، ملاک برتری آن نمایش است. مهم این است که در صحنه تئاتر فجر حضور داشته‌اند. جشنواره فجر جای آموزشکده‌ها نیست که دل کسی نشکند. تشویق و تنبیه کار آموزش است اینجا با نگاه حرفه‌ای گزینش می‌شوند و برگزیدگان خود را معرفی می‌کنند. افراد دانشگاهی و صاحب‌نام در زمینه‌های مختلف آثار را می‌بینند و سختگیری‌هایی دارند. مسلماً جوایز پاسخگوی نیازهای عاطفی و مالی هنرمندان نیست.»




مطالب مرتبط

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

نظرات کاربران