مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
به گزارش ایران تئاتر، بخش صحنهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میزبان آثار متعدد هنرمندان از سراسر کشور بود.
در بخش صحنهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، نمایش «خانههای اجارهای» از استان کرمان به نویسندگی و کارگردانی مازیار رفعتی حضور دارد. با کارگردان نمایش، درباره درونمایه این اثر، کارگردانی و اجرای آن به گفتوگو پرداختیم.
نویسنده نمایش «خانههای اجارهای» داستان نمایش خود را اینگونه تعریف میکند: «نمایش، داستان زندگی یک خانواده افغان در ایران است که با همه مشکلات زندگی خود، دستوپنجه نرم میکنند. محوریت داستان، زنی بانام «مستوره» است. او در دنیای مردانه، برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاش و مواجهه مستوره با دردهای زندگی اوست. این تلاش، تلاشی دراماتیک و نمایشی است. این تلاش مستوره در دنیای مردانه برای بهبود شرایط زندگیاش که در این راه اتفاقی برای او رقم میخورد، اساس نمایش ما را شکل میدهد. این نمایشنامه براساس ساختار درام کلاسیک غربی نگاشته شده است.»
او میگوید: «در تلاش هستیم تا تهیهکنندهایی پیدا کنیم که اگر بشود در تهران نیز اجرای عمومی داشته باشیم.»
این نمایش در جشنواره تئاتر استانی، برگزیده تئاتر استان کرمان شده است و سپس در جشنواره منطقهای خاوران در مشهد، نیز برگزیده شده است تا به جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه پیدا کند. رفعتی درباره پیشینه جشنواره ای خود میگوید: «این سومین حضور من در جشنواره تئاتر فجر است و پیشازاین نیز، دو بار در این جشنواره حضور داشتهام.»
مازیار رفعتی در پایان سخنانش با قدردانی از مسئولین برگزاری این جشنواره میگوید: «امیدوارم توجهی که به تئاتر شهرستان شده است بازهم ادامه داشته باشد، چراکه مسئولین جشنواره با برخورد خوب خود با نمایش من، موجبات راهیابی این نمایش به جشنواره را فراهم کردند و امیدوارم که بتوانیم دراینباره شایسته باشم.»
این نمایش هشتم بهمن با مدتزمان 90 دقیقه در تالار ناظر زاده کرمانی مجموعه ایرانشهر روی صحنه رفته است.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار می شود.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاعدل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاجقاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگیهای سردار سلیمانی آشنا میشود.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازهها حضور یافته میگوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری میشوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفتهاند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شدهاند، ...
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...