در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

به گزارش ایران تئاتر، بخش صحنه‌­ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان آثار متعدد هنرمندان از سراسر کشور بود.

در بخش صحنه‌­ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» از استان کرمان به نویسندگی و کارگردانی مازیار رفعتی حضور دارد. با کارگردان نمایش، درباره درون‌مایه این اثر، کارگردانی و اجرای آن به گفت‌وگو پرداختیم.

نویسنده نمایش «خانه­‌های اجاره­‌ای» داستان نمایش خود را این‌گونه تعریف می­‌کند: «نمایش، داستان زندگی یک خانواده افغان در ایران است که با همه مشکلات زندگی خود، دست‌وپنجه نرم می‌­کنند. محوریت داستان، زنی بانام «مستوره» است. او در دنیای مردانه، برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاش و مواجهه مستوره با دردهای زندگی اوست. این تلاش، تلاشی دراماتیک و نمایشی است. این تلاش مستوره در دنیای مردانه برای بهبود شرایط زندگی­‌اش که در این راه اتفاقی برای او رقم می­‌خورد، اساس نمایش ما را شکل می‌­دهد. این نمایشنامه براساس ساختار درام کلاسیک غربی نگاشته شده است.»

او می‌­گوید: «در تلاش هستیم تا تهیه­‌کننده­ایی پیدا کنیم که اگر بشود در تهران نیز اجرای عمومی داشته‌ باشیم.»

این نمایش در جشنواره تئاتر استانی، برگزیده تئاتر استان کرمان شده است و سپس در جشنواره منطقه‌­ای خاوران در مشهد، نیز برگزیده‌ شده است تا به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کند. رفعتی درباره پیشینه جشنواره ­ای خود می­‌گوید: «این سومین حضور من در جشنواره تئاتر فجر است و پیش‌ازاین نیز، دو بار در این جشنواره حضور داشته‌ام.»

مازیار رفعتی در پایان سخنانش با قدردانی از مسئولین برگزاری این جشنواره می­‌گوید: «امیدوارم توجهی که به تئاتر شهرستان شده است بازهم ادامه داشته باشد، چراکه مسئولین جشنواره با برخورد خوب خود با نمایش من، موجبات راه‌یابی این نمایش به جشنواره را فراهم کردند و امیدوارم که بتوانیم دراین‌باره شایسته باشم.»

این نمایش هشتم بهمن با مدت‌زمان 90 دقیقه در تالار ناظر زاده کرمانی مجموعه ایرانشهر روی صحنه رفته است.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار می­ شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان
سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان

سومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، چهارم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری
کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری

کارگاه تخصصی «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری طی دو روز با حضور آرمن سرکیسیان برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست

کارگردان نمایش خیابانی «آب ها مهربانند» جشنواره تئاتر فجر را از لحاظ کمی و کیفی از بزرگ‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیا می‌داند.

|

گفت‌وگو با تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی حاضر در جشنواره فجر

محمود زنده‌نام: «گوهر»، نگاهی متفاوت به واقعه مسجد گوهرشاد دارد
گفت‌وگو با تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی حاضر در جشنواره فجر

محمود زنده‌نام: «گوهر»، نگاهی متفاوت به واقعه مسجد گوهرشاد دارد

تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «گوهر»، موضوع این اثر نمایشی را مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد در دوران پهلوی دانست که به روایت تاثیر این واقعه بر زندگی اجتماعی و خانوادگی مردم آن زمان می‌پردازد.

|

نظرات کاربران