در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر» به نویسندگی و کارگردانی حامد شفیع‌خواه یکی از آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران است که در روزهای جمعه و شنبه، ششم و هفتم بهمن در تالار اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت.

حامد شفیع‌خواه، نویسنده و کارگردان «دموکراسی با طعم همبرگر» درباره داستان این اثر گفت: «این نمایش داستان زندگی چند نسل از یک خانواده است که در تلاش و تکاپو هستند تا گذری از سنت به مدرنیته داشته باشند اما در این مسیر دچار چالش‌های فراوانی هستند.»

او با اشاره به فضای کار ادامه داد: «دموکراسی با طعم همبرگر در یک فضای فانتزی و ابزورد، جهانی منحصربه‌فرد را خلق می‌کند، در نتیجه در فرم و حرکت و بیان، تلاش کردیم تا به این رویکرد نزدیک شویم. بر همین اساس، انتخاب و تمرین بازیگر در این اثر بسیار سخت و با تمرکز بالا بود.»

این هنرمند درباره چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز افزود: «جشنواره امسال در مجموع خوب بود، طبیعتا همواره می‌توان ایراداتی گرفت، اما مهم‌ترین بخش که شاید می‌توانست بهتر پیش برود، برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی‌ها بود.»

او با بیان اینکه تنوع در ورود به بخش رقابت اصلی، از نکات مثبت جشنواره بود، گفت: «اضافه شدن بخش دانشجویی باعث شد تا خلأ جشنواره دانشگاهیان تا حدودی مرتفع شود، اما این بخش نیز شاید می‌توانست بهتر پیش برود. خوشبختانه تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای نیز از دیگر نکات مثبت جشنواره امسال بود.»

شفیع‌خواه ادامه داد: «شخصا توقع‌ام از آثار خارجی بیشتر بود، چراکه حضور گروه‌های شناخته‌شده‌تر می‌تواند بر کیفیت تئاتر کشور تاثیر بگذارد.»

او درادامه برای بهتر شدن جشنواره، پیشنهاد کرد: «ما باید به رویکرد دهه گذشته بازگردیم و آثار نمایشی برای جشنواره تولید شوند. به نظر من بخش زیادی از هیجان جشنواره به دیدن نمایش‌های جدید است و بخش مرور، چندان هیجان‌انگیز نیست، زیرا این آثار در طول سال دیده شده‌اند.»

این هنرمند با اشاره به استقبال مخاطبان از نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر» گفت: «شاید یکی از دلایل استقبال چشمگیر از نمایش ما همین جدید بودن آن باشد. در گذشته انگیزه گروه‌ها برای دیده شدن و گرفتن اجرای عموم، حال و هوای دیگری به جشنواره می‌داد. تصور کنید فیلم‌های سال گذشته سینما برای جشنواره فیلم انتخاب شوند. این مدل لااقل در ایران، چندان جذاب نیست و جشنواره تئاتر نیز با حمایت مادی و معنوی، می‌تواند در تولید آثار جدید پرشورتر و بهتر عمل کند.»

او توضیح داد: «یکی از ضعف‌های کلی اجراها، عدم توجه و پرداخت مناسب نمایشنامه‌هاست. البته این معضل به صورت کلی در آثار نمایشی سال‌های اخیر پررنگ است و لزوما ربطی به جشنواره ندارد، اما ضعف در درام‌نویسی و دراماتورژی یکی از مهم‌ترین ایرادات اجراها به شمار می‌آید.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: «عدم توجه به تعامل فرم و محتوا نیز از دیگر نکات منفی در برخی از آثار است. البته امسال چند اثر از این قائده کاملا مستثنا هستند و به نظرم رقبای خیلی خوبی وجود دارند.»

شفیع‌خواه دیگر مسئله آثار را عدم توجه به طراحی صحنه دانست و گفت: «بیشتر گروه‌ها به ناچار و به دلایل صرفا مالی ترجیح می‌دهند هزینه‌ای برای دکور و صحنه نکنند یا با کمترین‌ها کنار بیایند. به نظر من مخاطب امروز، این حق را دارد تا حظ بصری را نیز کنار محتوای اثر تجربه کند. بیشتر آثار این سال‌ها، شنیدنی بوده‌اند تا دیدنی؛ و یکی از دلایل مهم این موضوع، همین مسئله است که ریشه عمیق اقتصادی دارد که راه گریزی در حال حاضر شاید نداشته باشد، مگر حمایت‌های دولتی. به عنوان مثال با کمک هزینه جشنواره، هزینه‌های جاری تولید یک اثر حرفه‌ای را هم نمی‌توان تامین کرد، چه رسد به دکور و صحنه مناسب.»

او در پایان توضیح داد: «نکته دیگر در مورد جشنواره امسال، تنوع در بخش‌های مختلف است. به نظر من این تنوع، تمرکز دبیرخانه را نیز بر هم می‌زند. بخش‌های قابل احترامی به جشنواره امسال اضافه شدند، اما کمیت نباید بر کیفیت اثر بگذارد. این بخش‌ها در قالب بخش جنبی شاید می‌توانستند حضور بیابند که البته شخصا این را نیز نمی‌پسندم.»




مطالب مرتبط

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران