در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز بانکی را یکی از این مشکلات دانست.

به گزارش ایران تئاتر، بخش فراگیر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول تا 12 بهمن، میزبان آثار هنرمندان از سراسر کشور بود.

در بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش «خودپرواز» از استان یزد به نویسندگی وحید آبرود و کارگردانی جعفر دل­‌دل حضور داشت. با کارگردان نمایش، درباره درون مایه این اثر، کارگردانی و اجرای آن به گفت‌وگو پرداختیم.

جعفر دل­‌دل، نمایش را این گونه معرفی می­‌کند: «سال­‌هاست که در حال فعالیت تئاتری با نابینایان و ناشنوایان هستم و در پی گفت­‌وشنودها و همنشینی­‌های خیلی زیادی که با آن‌ها داشته‌­ام، به مشکلات این قشر آگاهی زیادی دارم و در هر فعالیت تئاتری خودم، به یکی از مشکلات این قشر از جامعه می‌پردازم. در نمایش امسال موضوع عدم مناسب‌­سازی بانک­‌ها و خودپرداز بانکی برای نابینایان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده ­ام. در داستان این نمایش، چند نابینا، کارت بانکی خود را در دستگاه خودپرداز از دست می­‌دهند و برای بازپس ­گیری کارت خود دچار مشکلاتی می‌­شوند.»

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به دلیل عدم مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده ­‌شوند. او می‌­گوید: «اگر ما تنها با توجه مقطعی به این افراد تا رسیدن به مرحله جشنواره­‌های هنری و اعطای جایزه و سپس رهاکردن آن‌ها در زندگی خودشان، با آن‌ها رفتار کنیم، این افراد ضربه سهمگین روحی دریافت خواهند کرد و این به افسردگی روانی آن‌ها منجر خواهد شد، بنابراین لازم است تا این توجه اجتماعی، به طور پیوسته شامل حال آن‌ها شود.»

شش بازیگر این نمایش، نابینا و کم­‌بینا هستند و یک بازیگر آن هم ناشنوا است. دل­‌دل درباره بازیگران خود گفت: «بازیگران این نمایش برای چهارمین بار است که با این نمایش به روی صحنه می­‌روند و پیش از این هم در نمایش­‌هایی که برگزیده جشنواره‌­های معلولین بوده‌­اند، روی صحنه بوده‌­اند.»

کارگردان نمایش «خودپرواز»، با سپاس‌گزاری از همه مسئولین سازمان بهزیستی کشور، اداره کل هنرهای نمایشی و جشنواره تئاتر فجر که شرایط لازم را فراهم آوردند تا افراد توان‌خواه جامعه نیز با ارائه آثار هنری خود در این جشنواره حضور یابند، این اتفاق را یک رویکرد جریان ساز و مفید دانست.

او ادامه داد: «به همه همکاران خود در بخش تئاتر فراگیر نیز پیشنهاد می‌­کنم تا از توانایی‌­های افراد توان‌خواه، بهره بیشتری ببرند و هر چه بیشتر آن‌ها را وارد فضای هنر کشور کنند.»

این نمایش با مدت‌زمان 35 دقیقه در تالار استاد جمیله شیخی مجموعه تئاتر محراب تهران روی صحنه رفت.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران درحال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است
کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است

روح الله آریس، کارگردان نمایش«سروستان»، این اثر هفده دقیقه‌ای را در رابطه با انفجارهای تروریستی که در ایران اتفاق افتاده است، می‌داند. او این نمایش را راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران معرفی می‌کند.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

نظرات کاربران