در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان داد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «آریوبرزن» به نویسندگی و کارگردانی حامد مکملی از قزوین یکی از آثاری است که از طریق ورود به بخش تازه‌ها به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه یافته است.

«آریوبرزن» روز چهارشنبه، یازدهم بهمن طی دو نوبت ۱۸ و ۲۰ در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

حامد مکملی در مورد این نمایش که نمایشنامه آن پیش‌تر با عنوان «آریوبرزن و روشنک» توسط نشر عنوان روانه بازار کتاب شده است گفت: «اولین دور نگارش نمایشنامه «آریوبرزن» به سال ۱۳۹۲ برمی‌گردد. من چندین مرتبه به بازنویسی این متن پرداختم تا اینکه سرانجام در اوایل سال جاری به همراه نمایشنامه دیگرم «روشنک» در قالب کتابی به نام «آریوبرزن و روشنک» توسط نشر عنوان منتشر شد. «آریوبرزن» روایتی است برگرفته از داستان سردار بزرگ پارسی که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان داد. اجرای «آریوبرزن» تا پیش از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بنا به دلایلی میسر نشد و سرانجام شرایطی پیش آمد که تمرین نمایش‌مان را از اوایل تابستان سال جاری با دوستانی جوان که برخی‌شان نخستین تجربه حضور روی صحنه را پشت سر می‌گذارند، آغاز کردیم.»

نویسنده و کارگردان «آریوبرزن» با اشاره به اینکه این نمایش روایت واپسین ایستادگی سردار هخامنشی است، ادامه داد: «استفاده از عبارت واپسین به این دلیل است که پس از مقاومت آریوبرزن در برابر اسکندر، پارسه یا تخت جمشید، پایتخت هخامنشیان به تصرف اسکندر درآمد. درواقع پس از آنکه ایران در جنگ‌هایی رودررو سه مرتبه از اسکندر شکست ‌خورد، آریوبرزن در منطقه‌ای کوهستانی به نام دربندپارس دیواری ساخت و آنجا با یاران کمی که همراه داشت به همراه خواهرش یوتاب، در برابر اسکندر ایستادگی کرد. در پی این ایستادگی اسکندر برای نخستین بار زمین‌گیر‌ شد و چند ماهی پشت درهای دربندپارس ‌ماند. سرانجام اسکندر توانست از طریق خیانت سپاه ایران به آریوبرزن، او را شکست دهد.»

حامد مکملی با اشاره به شیوه اجرای نمایش «آریوبرزن» که با حضور ۹ بازیگر و ۹ نفر اعضای گروه موسیقی روی صحنه می‌رود، ادامه داد: «این نمایش یک برخوانی با زبان خاص خود است. من با توجه به نوع روایت و زبان نمایشنامه، برای آنکه اثر بتواند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار سازد، کوشیده‌ام از موسیقی و حرکات فرم یاری بگیرم تا مخاطب ضمن تماشای روایتی باستانی و کهن با آن همراه شود و تاثیری را که قرار است بگیرد، پذیرا باشد. ضمن اینکه در نمایش «آریوبرزن» همه‌چیز مینی مال است چون ما قرار نیست اتفاقی تاریخی را عینا روایت کنیم و هدف‌مان برخوانی یا گزارش یک رویداد است. گویی کاراکترها کسانی هستند که می‌خواهند راوی یک اتفاق باشند. هرچند هم در طراحی لباس‌ها و هم در دکور از نمادهای تاریخی هم استفاده شده است.»  

مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ اثر که نمایش «آریوبرزن» نیز یکی از آن‌هاست شامل نمایش‌هایی راه‌یافته از طریق بخش مرور، تازه‌ها و برگزیده مناطق است.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر
افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر

«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، به‌صورت برخط، شامگاه سه‌شنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و استان‌ها تدارک ببینیم که به‌زودی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

|

نظرات کاربران