در حال بارگذاری ...
...

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی تعمیم داده شود اما کتمان می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، «هیدن» به نویسندگی ریحانه رضی و کوروش شاهونه و کارگردانی کوروش شاهونه از تهران، یکی از ۱۲ اثری است که از طریق ورود به بخش مرور به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه یافته است.

این نمایش روز چهار‌شنبه، یازدهم بهمن‌ماه در دو نوبت 16:30 و 18:30 در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان «هیدن» با بازی حمید رحیمی در نقش «میت» و ریحانه رضی در نقش «ژان» آمده است: «انسان‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند، نابینا هستند.» اما نگاهی کمی جزئی‌نگر‌تر به نقدهای نوشته شده بر این اثر نمایشی که پیش از این دو نوبت اجرای عمومی را در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر و تئاتر خصوصی هامون پشت سر گذاشته است، نشان‌مان می‌دهد میت، چشمِ ژان، همسر نابینایش است. به‌جای او می‌بیند و گاهی حتی به‌جای او زندگی می‌کند و ما از لحظه‌ای به اجرا می‌پیوندیم که او دست به خیانت زده است.

کوروش شاهونه در مورد شیوه اجرایی این اثر گفت: «نمایش «هیدن» بر پایه شیوه کارگردانی مولتی‌مدیا شکل گرفته است. مولتی‌مدیا همان تئاتر چندرسانه‌ای است که به واسطه مانیتور، ویدئوپروجکشن، عکس و... شکل می‌گیرد. «هیدن» بر اساس طرح اولیه من و با نگارش مشترک متن توسط من و همسرم، ریحانه رضی که بازیگر این نمایش هم هست بعد از پروسه یک ساله تمرین روی صحنه رفت و ما توانستیم ۸۵ نوبت اجرا در تئاتر شهر و ۸۵ نوبت اجرا در سالن هامون را تجربه کنیم. ما با لطف و استقبال مخاطبان تئاتر، شش ماه روی صحنه ماندیم. این استقبال موجب شد که به ادامه اجراهای عمومی پس از اجرا در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر هم بیندیشیم.»

شاهونه همچنین با بیان اینکه شیوه اجرایی «هیدن» به واسطه طراحی‌هایش، پست‌مدرن است، افزود: «بازی‌ بازیگران‌ ما بر پایه جهانی است که توسط آمبیانس صحنه ساخته می‌شود. «هیدن» در اصل بر پایه اندیشه همان چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌توان به کل روابط جوامع انسانی تعمیم‌ا‌ش داد و کتمان می‌شود. این، برای من مسئله‌ای بسیار بااهمیت است؛ چراکه علاقه‌مندم اگر می‌خواهم هر نمایشی را مشترکا به همراه ریحانه رضی تولید کنم آن نمایش بر پایه اندیشه‌ای باشد که مسئله تماشاگران‌مان هم هست. با تمام احترامی که برای اساتید بزرگ حوزه ادبیات و نمایش قائلم معتقدم ما اگر خوانشی نو از به عنوان مثال شکسپیر، چخوف و... ارائه ندهیم روی صحنه بردن‌شان الزامی ندارد چون می‌دانم تماشایش برای مخاطب هم لزومی ندارد.»

مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ اثر که نمایش «هیدن» نیز یکی از آثار حاضر در آن است شامل نمایش‌هایی راه‌یافته از طریق بخش مرور، تازه‌ها و برگزیده مناطق است.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.