یک کارگردان جشنواره تئاتر فجر میگوید:
آثار برگزیده استانها کمتر از آثار تهرانی دیده میشوند

تالار مولوی در چهارمین روز از چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، میزبان نمایشی از استان گیلان شهرستان رشت با محوریت کشتار کودکان غزه بود.
به گزارش روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تالار مولوی از ابتدای چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تا روز چهارم این رویداد، میزبان سه گروه نمایشی از شهرهای مختلف ایران بوده است.
در نخستین روز جشنواره، این تماشاخانه میزبان نمایش «نام تمام مصلوبان عیسی است» به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی وحید نفر بود. این نمایش که ۶۰ دقیقه به طول انجامید، در بخش ویژه جشنواره حضور داشت.
در روز دوم، نمایش «دغاگر» به نویسندگی غلامرضا خضری و کارگردانی ساحل صالحی از شهرستان بوشهر روی صحنه رفت. این نمایش با مدت زمان ۶۵ دقیقه در بخش برگزیده جشنوارههای تئاتر استانی و مسابقه تئاتر ایران شرکت کرد.
در روز چهارم جشنواره، نمایش «خالکوب» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد بخشی اجرا شد. این گروه نمایشی از رشت در بخش ویژه جشنواره رقابت میکند.
نمایش «خالکوب» با بازی مهرداد بخشی، مصطفی جعفری، غزل نوحی و حسین گلیزاده، پیشتر در جشنواره تئاتر مقاومت در سه بخش برگزیده شده بود. موضوع این نمایش به کشتار فلسطینیها، بهویژه کودکان و نوجوانانی که در غزه کشته شدهاند، میپردازد. داستان با مردی آغاز میشود که توسط پلیس پیدا شده و تلاش برای کشف هویت او ادامه دارد.م هرداد بخشی در بخشی از سخنان خود به سهم استانها در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادات من به مدیران این جشنواره این است که حضور هنرمندان استانها را جدیتر بگیرند و در دورههای آینده از هنرمندان بیشتری از شهرستانها دعوت کنند.
او ادامه داد: متأسفانه با وجود صرف هزینههای زیاد، آثار برگزیده استانها کمتر از آثار تهرانی دیده میشوند. برای مثال، چهار استان با پیشینه قوی تئاتری حتی یک نماینده هم در این جشنواره نداشتند.
این کارگردان با اشاره به تجربه شخصی خود افزود: نمایشی از من که سه سال برای آن زحمت کشیده بودم و در جشنواره استانی جوایز متعددی گرفت، اصلاً به جشنواره فجر راه پیدا نکرد. این در حالی است که کیفیت کار بسیار بالا بود و میتوانست در بخش مسابقه حضور داشته باشد.
او همچنین درخصوص داوری جشنوارههای استانی گفت: همیشه این سؤال مطرح است که چرا داورهای جشنوارههای استانی باید حتماً از تهران باشند؟ ما در استانها داوران و هنرمندان توانمندی داریم که میتوانند این مسئولیت را بهخوبی انجام دهند. اما متأسفانه ترکیب داوریها همیشه به نفع تهران است.
بخشی در ادامه به مشکلات تئاتر در استانها اشاره کرد و گفت: وضعیت سالنها در شهرستانها معمولاً با مشکلات زیادی همراه است. تجهیزات نوری و صوتی ضعیف، یا سیستمهای گرمایشی و سرمایشی ناقص از جمله این مشکلات هستند. دلیل اصلی این وضعیت، کمبود بودجه و حمایتهای مالی است. ارشاد به دلیل شرایط مالی توانایی کافی برای حمایت از گروهها را ندارد. همین مسئله باعث میشود سالنها تجهیز نشوند و چرخه تئاتر دچار مشکل شود.
او افزود: ارگانها و نهادهای فرهنگی باید بخشهای فرهنگی خود را در حوزه تئاتر فعالتر کنند. این اقدام میتواند مسائل منطقهای را با زبان تئاتر مطرح کند، این موضوع هم به نفع مردم است و هم به نفع هنرمندان.
در روزهای پیشرو ۶ نمایش دیگر در این تماشاخانه اجرا خواهند شد. نمایش «شبیه شبیه آنتیگون» به نویسندگی عنایتالله خادم بشیری و کارگردانی مشترک ندا شاهرخی و نسیم ادبی روز یکشنبه ۷ بهمن، و نمایش «آب برای ماهیها» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی امیر نوروزی از روز دوشنبه ۸ بهمن روی صحنه خواهند رفت.
همچنین، در روز سهشنبه ۹ بهمن، نمایش «بوکسور» به نویسندگی و کارگردانی کیانوش احمدی، و نمایش «سه خواهر» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی نگین ضیایی در روز چهارشنبه ۱۰ بهمن اجرا خواهند شد.
دو روز پایانی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تالار مولوی به ترتیب میزبان نمایشهای «گودزیلا: پدیده» به نویسندگی و کارگردانی آوس براهیم از تونس و نمایش «زنان آوینیون» به نویسندگی و کارگردانی حسن معینی خواهد بود.