در حال بارگذاری ...
معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیران تئاتر و هنرمندان

تالار قشقایی به جشنواره تئاتر پیوست

مراسم بازگشایی تالارقشقایی همزمان با دومین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور دو معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره برگزار شد.
، پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر در ابتدای این مراسم  که جمعه دوم بهمن ماه برگزار شد، با تقدیر از هنرمندانی که از بدو تاسیس تالار قشقایی آثار نمایشی خود را به صحنه برده اند، بیان کرد: این عزیزان از جمله هنرمندانی بودند که از سال های گذشته تا به امروز چراغ تالار قشقایی را نکه داشته اند و لازم است در اینجا از همه این هنرمندان تشکر کنم. البته در این فضا منتقدان و اهالی رسانه نیز با راهنمایی ها و نکته های قابل توجه خود همراه بسیار خوبی برای ما بودند.
وی ادامه داد: بنده به سهم خود از انجمن طراحان صحنه خانه تئاتر، جناب مصدق، دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد، معاونت های هنری و توسعه مدیریت و منابع انسانی، مدیر کل هنرهای نمایشی و همکارانم در مجموعه تئاتر شهر یک خسته نباشید ویژه می گویم در روزهای مرمت و بازسازی ما را همراهی کردند و امیدوارم شرایط به گونه ای فراهم شود این تالار که حدود 15 درصد از بازسازی آن باقیمانده به بهره برداری کامل برسد. البته بخش اعظم مربوط به هنرمندان و تماشاگران به طور کامل آماده شده و ما می توانیم در ایام جشنواره بین المللی تئاتر فجر طبق جدول میزبان گروه های شرکت کننده باشیم.
علی اصغردشتی نماینده شورای هنری تالار قشقایی نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از روند فعالیت های این شورا در بازگشایی مرکز مطالعات اجرایی قشقایی بیان کرد: ما در این تالار تلاش کردیم با توجه به کاربری تازه این تالار به طور همزمان پروژه های مطالعاتی و اجرایی را دنبال کنیم. ما در این دوره به جای تقاضای نمایشنامه از سوی گروه های مختلف هنری تقاضای پروژه داریم که بر این مبنا موارد مربوط به اجرای آثار نمایشی فقط به یک اجرا خلاصه نمی شود و گروه ها می توانند مدل کوچکی از یک فضای نمایشی را تمرین کنند.
وی ادامه داد: در طول این مدت بیش از 53 پروژه به مجموعه تئاتر شهر برای حضور در مرکز مطالعات اجرایی ارسال شده که در کنار فراخوان فارسی ما فراخوان انگلیسی هم منتشر کردیم و بر اساس آن دو گروه از کشورهای آلمان و آرژانتین برای حضور در این پروژه اعلام آمادگی کردند. ضمن اینکه دو گروه فعال و منظم از شهرستان های کرمان و بندرعباس نیز متقاضی حضور در این فعالیت بودند که برای ما بسیار جالب توجه بود. به هر ترتیب تاکنون 12 پروژه از 12 گروه فعال در اولویت قرار گرفته اند و 8 گروه دیگر نیز در مرحله بعدی قرار دادند که به زود ی جزییات نحوه حضور این گروه ها به مخاطبان ارائه می شود.
نماینده شورای هنری تالار قشقایی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه پروژه مرکز مطالعات اچرایی نیازمند پشتیبانی است، گفت: امیدوارم طی مدتی که برای اجرایی شدن طرح مرکز مطالعات اجرایی قشقایی زمان داریم در حوزه نحوه انعقاد قرارداد گروه های شرکت کننده با انجمن هنرهای نمایشی به مدلی دست پیدا کنیم که برطرف کننده همه مشکلات باشد. این در حالی است که تمرکز بیشتر شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی روی این پروژه، مدیریت متمرکز مرکز مطالعات اجرایی قشقایی و چاپ و انتشار پروپوزال های مربوط به این مرکز از جمله اتفاقاتی است که می تواند در جریان فعالیت های این مجموعه نمایشی مورد توجه قرار گیرد.
مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مراسم بازگشایی تالار قشقایی بیان کرد: در بازسازی تالار قشقایی سعی شده تا آنجا که امکان دارد شرایط به گونه باشد که ما از حداقل کاستی برخوردار باشد و اگر نواقصی هم در این زمینه وجود دارد بتوانیم با کمک هنرمندان و متخصصان این موارد را نیز برطرف کنیم. به هر حال وظیه ما این بوده که چنین کارهایی را انجام دهیم از سوی دیگر اساسا این وظیفه نهادهایی چون اداره کل هنرهای نمایشی است که همین بسترها را برای هنرمندان عزیز تئاتر فراهم کند.
وی گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسین قشقایی گفت: این شهید بزرگوار از جمله هنرمندان تئاتری بوده که در ایام منجر به پیروزی انقلاب اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل شد و بد نیست حالا که امشب کنار یکدیگر جمع شدیم با نثار صلوات یادی از این شهید عزیز که تالار قشقایی مزین به نام اوست، کنیم.مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه صحبتهای خود توضیح داد: اگر به معنا و مفهوم واقعی واژه توسعه تئاتر توجه داریم. باید به همه ابعاد توجه کنیم اینکه امروز تئاتر ما نوآوری هایی دارد که باید در یک فضای خوب و ارزشمند اجازه خلاقیت داشته باشد. من امیدوارم در تئاتر کشورمان نیز شرایط به گونه ای باشد که طرحی نو در تالارها در اندازیم و با توجه به  ضرورت ماجرا موانع موجود را برداریم چرا که باید بپذیریم هنوز مهندس و مشاوران آگاه به ساخت و سازهای مکان  های هنری در کشور کمتر داریم.
فرهاد آییش نویسنده و کارگردان تئاتر هم در این مراسم با ابراز خرسندی از بازگشایی تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر توضیح داد: طی چند ماه گذشته بنا به ضرورتی که برای تمرین نمایش «چمدان» در تئاتر شهر داشتم از نزدیک شاهد مراحل آماده سازی تالارقشقایی بودم و خوب متوجه شدیم که کارهای انجام شده اصلا سرسری نیست بنابراین بسیار خوشحال شدم که بعد از مدت ها این تالار ارزشمند در مرحله بازسازی و مرمت قرار گرفته است.
وی افزود: به اعتقاد من با توجه به صحبت هایی که علی اصغر دشتی از مرکز مطالعات اجرایی قشقایی داشت متوجه شدم که استراتژی بسیار ارزشمندی پشت این قضیه وجود دارد که ارتباط بسیار خوبی با تئاتر تجربی دارد. من با این دیدگاه است که متوجه شدم ماجرا بسیار اساسی تر از آن است که فکر می کردم اینکه کمیت می تواند تبدیل به کیفیت شود.
این بازیگر و کارگردان صاحب نام تئاتر کشورمان تصریح کرد: ما هم اکنون در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته ایم . اینکه مخاطبان تئاتر در این سالها در معرض انتخاب نمایش های متعددی قرار گرفتند که در تالار های مختلف تهران و شهرستان روی صحنه است. من هم اکنون مشغول هنرنمایی جوان های هنرمندی هستیم که با نواوری و خلاقیت آثار بسیار خوبی را روی صحنه می برند که هم از درجه کیفی خوبی برخوردارند و هم تماشاگر دارند. این نکته به اعتقاد من واقعا نوید یک شکوفایی در تئاتر است که تئاتر ایران را به شدت در مسیر رشد قرار داده است.
آییش گفت: در برخی از موارد نق زدن زیاد خوب نیست، به همین جهت دوست دارم با نگاه به بدی ها و کمبودها به خوبی ها نیز توجه کنم و این نکته را بگویم ما در دوره ای هستیم که تئاتر ایران به شکل تصاعدی در حال رشد است.اما باید بدانیم تئاتر ما نیازمند بودجه است. من متاسفانه چند روز پیش از طریق یکی از دوستان شنیدم که کل بودجه تئاتر ما کمتر از یک بازیکن فوتبالی است که از خارج به ایران می آید و این موضوع اتفاقی است که باید ما را به فکر بندازد و ما را با چالش روبه رو کند. چالشی که من هم در حوزه فنی و هم در حوزه بودجه مدت هاست با آن روبه رو هستم.
مسعود معمار سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه بیان کرد: بیش از دو سال است که در دفتر طرح های عمرانی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری می کنم و خوب به یاد دارم که اولین بازدید مدیریتی من از مچموعه تئاتر شهر بود که شنیده بودم بازسازی قبلی آن مورد علاقه هنرمندان تئاتر نبوده از این جهت با همکاری جناب کاراندیش که به همراهی اهالی هنر در عملیات بازسازی تاکید زیادی داشت تصمیم به مرمت این تالارهای این مجموعه گرفتیم.
وی تاکید کرد: ما در بازسازی تالار قشقایی از هیچ چیزی کم نگذاشتیم و همین حالا هم از همه هنرمندان می خواهیم اگر درحوزه بازسازی تالار قشقایی نکته ای دارند بیایند و با ما در میان بگذارند. ما با اینکه در سال 94 اعتباری برای تالار قشقایی نداشتیم اما بالاخره توانستیم با حمایت های همه همکاران در وزارت ارشاد این پروژه را نیز به سرانجام برسانیم. البته دوستان انجمن طراحان صحنه  خانه تئاتر هم که از بازسازی تالار قشقایی بازیدی کرده بوند نکاتی را مطرح کردند که به جهت احترامی که به دیدگاه دوستان قائلیم سعی کردیم نظرات این عزیزان را اعمال کنیم که همین باعث تاخیر در بهره برداری از تالار شد.
سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی اظهاراتش گفت: در حوزه بازسازی تالارهای اصلی و چهارسو نیز مسائل مربوط در حال طراحی است و امیدوارم با توجه به اعتبار و تخصیصی که ارائه می شود بتوانیم بعد از پایان جشنواره تئاتر فجر نیز وارد این پروژه ها شویم.
علی اصغر کار اندیش معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین بازگشایی تالار قشقایی با تقدیر از توجهات ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازسازی و مرمت تئاتر شهر تصریح کرد: اگر مردم و مسوولان باورکنند فرهنگ و هنر زیربنای توسعه اقتصادی است آن وقت همه چیز به شکل مطلوب خود دست پیدا می کند. ما اگر بدانیم توجه به فرهنگ و هنر در یک پروسه دیر بازده پاسخ لازم را می دهد در آن صورت سرمایه گذاری جدی هم در این عرصه اتفاق می افتد. به هرترتیب امیدوارم با برنامه ریزی هایی که انجام گرفته بتوانیم این تفکر را نهادینه کنیم.

وی با اشاره به میزان بودجه اختصاص یافته به  حوزه فرهنگ و هنر طی سال های گذشته بیان کرد: لازم است در همین جا بنده خبر خوشی را اعلام کنم. اینکه با جلسات فشرده و طولانی مدتی که جناب آقای وزیر با همکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و حتی خود هنرمندان با این عزیزان داشتند. بالاخره موفق شدیم بودجه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سال 95 به میزان 78 درصد افزایش دهیم . ما امسال در حوزه هنرهای نمایشی 82 درصد، در حوزه هنرهای تجسمی 51 درصد ؛در حوزه موسیقی ملی 74 درصد، در حوزه سینما 40 درصد و در حوزه نشریات 40 درصد افزایش بودجه داشتیم. البته هرچند این افزایش نمی تواند همه توقعات ما را مرتفع کند اما همین که این افزایش اعتبار با توجه به کاهش درآمدهای دولت افزایش یافته و این باور در افزایش بودجه ایجاد اتفاق خوبی است که باید آن را به فال نیک گرفت.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: سرانه فضای فرهنگی هم اکنون در کشور 15 سانتی متر است که در حداقل ترین شرایط ممکن باید به 45 سانتی متر برسد. یعنی اینکه همه ما باید تلاش کنیم که این میزان اختلاف هرچه زودتر به شرایط مطلوب خود نزدیک شود. ما در حال حاضر 71 پروژه ملی و 230 پروژه استاتی داریم که میزان بودجه انها به 220 میلیارد افزایش پیدا کرده است. به هر ترتیب آنچه مد نظر ماست تلاش برای رفع همه مشکلات و نواقص موجود است که امیدوارم هرچه زودتر حل شود. من به سهم خود واقعا شاهد بودم که در این مدت آقایان مرادخانی، شفیعی، مصدق، معمار به همراه خانم مقتدی تا چه حدی پیگیر حل مشکلات بودند تا بتوانند کمبودها را حل کنند و این اتفاق ارزشمندی است که باید از همه عزیزان تشکر کرد.
علی مرادخانی معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: من قبل از اینکه مانند دیگر دوستان از همکارانم در بازسازی مجموعه تئاتر تشکر کنم لازم است از منتقدان نیز تقدیر کنم که به طور حتم دغدغه آنها بیشتر از بقیه است. ضمن اینکه در همین اثنا باید از دوستانی که هم اکنون در تئاتر خصوصی نیز فعالیت می کنند تشکر کنیم که با وجود محدودیت های ما در بخش تئاتر دولتی به شکل بسیار خوبی در حال کار کردن هستند.
وی بیان کرد: وضعیت  تئاترایران با فعالیت های ارزشمندی که از سوی هنرمندان انجام گرفته بیش از هر زمان دیگری در حال خوب شدن است. تئاتر امروز ایران در خیلی از چیزها حرف اول را می زند و ما می بینیم آثاری که روی صحنه می روند هم دارای ارزش های کیقی و هم از لحاظ تماشاگر در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند.
معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: بازسازی و مرمت تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر یک تمرین بسیار خوب برای متولیان بازسازی بود که بتوانند از این پس قدرتمندانه تر به کار خود در تالارهای دیگر این مجموعه گام بردارند. به اعتقاد من آنچه که در بازسازی تالار قشقایی انجام گرفته ایجاد وضعیتی مطلوب و قابل دسترس است که نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.
مرادخانی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: به هر صورت بنده اعتقاد دارم با این شرایط کارهای خوبی در آینده شکل می گیرد و من امیدوارم شرایط فعالیت در تئاتر به گونه ای ایجاد شود تا کسانی که می خواهند از امکانات دولت استفاده کنند بتواند با استفاده از وام های بلند مدت فضای بهتری برای کارکردن در تئاتر ایجاد کنند.
اجرای چند قطعه نمایشی موسیقایی با هنرمندی مهدی امین لاری و اجرای چند قطعه نمایشی با هنرمندی امیرکربلایی زاده از بخش های دیگر این مراسم بودند.
منیژه محامدی، قطب الدین صادقی، اصغر همت،  حسین مسافر آستانه،حمید مظفری، محمد ساربان، مریم کاظمی، زهرا صبری، مسعود میرطاهری، ژاله صامتی، ایرج سنجری، شیرین یزدان بخش، پیمان شریعتی، مهدی حاجیان، مصطفی محمودی از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.




نظرات کاربران