در حال بارگذاری ...

محسن اردشیر از ˝خوشه برنج˝ می‌گوید

نمایش "خوشه برنج" به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه تئا‌تر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر است.

محسن اردشیر در رابطه با ایده اولیه این نمایش به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: کشور ما در حال حاضر به شکل عجیبی در خشک سالی به سر می‌برد؛ به طوری که روستاهای اطراف استان مازندران هم با اینکه سرسبز‌ترین استان کشور به شمار می‌آید دچار کم آبی‌های  شده‌اند. ایده شکل‌گیری این اثر هم از دغدغه من برای مسائل زیست محیطی شکل گرفت. در ارتباط با همین موضوع به این فکر افتادم که در گذشته مردم ما به هنگام بارش‌های بیش از حد، آئینی را با عنوان "مم مم شو" اجرا می‌کردند که طی آن آئین از طبیعت می‌خواستند تا از بارش‌های بی‌اندازه جلوگیری کند. اما اکنون چیزی حدود ۲۵ سال است که دیگر این آئین اجرا نمی‌شود و ما شاهد بارش‌های آنچنانی نیستیم که نیازی به برگزاری این آئین باشد و به جای آن ما آئین "شیلونه" یا "تمنای باران" را داریم که با برگزاری این آئین از طبیعت می‌خواهیم که زمین‌های ما را از خطر خشکسالی نجات دهد. پارادوکس این دو آئین در ‌‌نهایت موجب خلق "خوشه برنج" شد.

او با اشاره به خط داستانی این نمایش ادامه داد: "خوشه برنج" روایت عشق یک کشاورز به خوشه برنج است. بنا به شرایط نامناسب آب و هوایی خوشه برنجی که این کشاورز به آن عشق می‌ورزد به مرگ نزدیک می‌شود اما در ‌‌نهایت با برپایی آئین تمنای باران این خوشه برنج از مرگ نجات پیدا می‌کند و زندگی دوباره شکل می‌گیرد.

کارگردان نمایش "خوشه برنج" در رابطه با چگونگی اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: ما حدود دو سال پیش پرمخاطب‌ترین اجرای تئا‌تر خیابانی در جشنواره فجر را داشتیم. موسیقی در این نمایش حرف اول را می‌زند و برای اجرا از تمام شیوه‌های ترکیبی خیابانی بهره بردیم. این نمایش به لحاظ بصری هم به گونه‌ای است که می‌تواند مخاطب را جذب کند.

در این نمایش بازیگرانی از جمله مرتضی ابراهیمی، مجید اکبری، محمد رضا شجاعی، محمد آذر گشپ، کمیل احمدی، افشین نبی‌پور، علیرضا قربانی، علی آهنگری، امیر علی یزدی، امیر محمد بهزادی، نگار مجدد، آیدا احمدی، سجاد حسینی، شایق موسوی، حسنی هدایتی، علی تقی‌زاده، سعید نصیری، مهیار ورزگان، اسماعیل شایانپور، پونه قدیری، سارا برزه کار و همچنین بازیگر خردسال یسنا بهداد به ایفای نقش و اجرای موسیقی بر عهده علی عباسی، سعید شفیعیان، محمد میر شکار، سعید رنجبر و علیا کاظمیان است.




نظرات کاربران