در حال بارگذاری ...

˝مک دونا˝ مخاطبانش را غافلگیر می‌کند

سرویس تئا‌تر هنرآنلاین: سیاوش بهادری‌راد با نمایش "قطع دست در اسپوکن" در بخش به علاوه تئا‌تر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر حضور دارد. این کارگردان که بعد از ایام جشنواره اجراهای عمومی خود را در سالن ارغنون آغاز می‌کند، با ارائه توضیحاتی در مورد انتخاب نمایشنامه " مارتین مک دونا" گفت: تا پیش از این کار، متن تمام نمایش‌هایم را خودم می‌نوشتم و این نخستین بار است که از فرد دیگری کار اجرا می‌کنم.

او بیان کرد: در آثار این نویسنده روال و نگاه متفاوتی را می‌توان دید، روندی که در این اثر به خوبی قابل مشاهده است. در این کار نماد و نشانه‌ها کلی‌تر است و به لحاظ ظاهر به جای خاصی تعلق ندارد. آنچه برایم اهمیت دارد فرم روایی و دیالوگ‌های عجیبی است که آن را مخاطب تجربه می‌کند که نسخه تکامل یافته کمدی‌های سیاه معاصر و افرادی مانند نیل سایمون و وودی آلن است که در این نمایشنامه تبلور یافته است.

بهادری‌راد در پاسخ به این سوال که چرا، به یکباره بیشتر کارگردانان ما به سمت اجرای آثار یک نمایشنامه‌نویس خاص می‌روند عنوان کرد: سال پیش فیلمی بر اساس اثر  مارتین مک دونا دیدم و به ادبیات او علاقمند شدم، پرداخت به این متن به یکباره و بر اساس جریان‌های این چنینی نبود. البته باید این را در نظر داشت که "مک دونا" یکی از مهم‌ترین نمایشنامه نویسان معاصر دنیا به شمار می‌رود و طبیعی است که توجه به آثار او بیشتر باشد. از سوی دیگر هر کارگردانی دیدگاه خاص خود را به آثار یک نمایشنامه نویس دارد به گونه‌ای که می‌توان رپرتواری از آثار یک نویسنده توسط کارگردانان مختلف داشت.

این کارگردان جوان تئا‌تر در رابطه با اجرای این نمایش گفت: مواردی که در نظر گرفتم مبتنی بر تصویر است تا فرم. این اجرا وفادار به دنیای منحصر به فرد آثار مک دونا است که با توجه به رئالیسم خاصی که خود اثر به کارگردان ارائه می‌دهد و بهره‌گیری از فرم ویژه و جذاب دیالوگ‌ها، فضای غافلگیرکننده و در عین حال باورپذیر متن و تحلیل شکاف‌های ذهنی شخصیت‌های اثر که نمایانگر خصوصیات انسان معاصر است را به تصویر می‌کشد. مسئله‌ای که در بازی‌ها، طراحی‌های دکور، لباس و نور نمود پیدا می‌کند. در این رابطه از فرهنگ‌های دیگر به خصوص سینما کمک گرفتم.

بهادری‌راد در مورد اتخاب بازیگران نمایش نیز بیان کرد: نقش‌های این اثر بسیار سخت و پیچیده است و تنها بازیگران قدر می‌توانند از عهده آن برآیند. حضور فرزین صابونی یکی از نقاط قوت این کار است، او بازیگری است که می‌تواند به خوبی لایه‌های روان‌شناختی درونی شخصیتی را که ایفا می‌کند درک و ارائه دهد.

نمایش "قطع دست در اسپوکن" به کارگردانی سیاوش بهادری‌راد پس از ایام سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر بهمن‌ماه در سالن ارغنون واقع در خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱ به صحنه می‌رود. 




نظرات کاربران