در حال بارگذاری ...

تئاتر خیابانی می‌تواند تماشاگر تربیت کند

سرویس تئا‌تر هنرآنلاین: امیر حسین شفیعی از جمله هنرمندانی است که سابقه طولانی در تئا‌تر خیابانی دارد. او این روز‌ها با نمایش "کسی فشنگ‌ها را نمی‌شمارد ۲" در بخش مسابقه تئا‌تر خیابانی سی‌و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر حضور دارد. او به هنرآنلاین گفت: نمایش‌هایی در حوزه تئا‌تر محیطی داشتم و این اثر نیز در ادامه نمایش‌هایی چون "دریادلان" و "نقطه سر خط" است.

او ادامه داد: در طی این سال‌ها تلاش کرده‌ام تجربه کنم نه اجرا. معتقدم تئا‌تر خیابانی قبل از آنکه احتیاج به تولید داشته باشد نیازمند تجربه کردن است و این اتفاقی است که می‌تواند سطح کیفی آثار ما را بالا ببرد. آثار تجربه‌گرا صرفا از حالت پیشنهادهای موجود و مرسوم در فضای تئا‌تر خیابانی خارج می‌شوند و فرا‌تر می‌روند، چراکه اگر تنها به دنبال موارد مشخص شده باشیم گامی به جلو نگذاشته‌ایم.

شفیعی خاطرنشان کرد: نمایش "کسی فشنگ‌ها را نمی‌شمارد" را چند سال قبل در جشنواره تئا‌تر فجر اجرا کرده بودم که بازخورد خوبی از سوی منتقدان و مخاطبان گرفت. آن نمایش نگاهی به تاثیر سینما، هالیوود و خشونت موجود در آن داشت. نمایشی که با تاکید بر تئا‌تر فیزیکال و مبتنی بر تصویرسازی اجرا شد.

کارگردان نمایش "دریادلان" با اظهار رضایت از اتفاقی که در بخش خیابانی این دوره از جشنواره تئا‌تر فجر شکل گرفته توضیح داد: من بعد از سال‌ها از ترکیب داوران بخش تئا‌تر خیابانی رضایت دارم. معتقدم این افراد به واسطه انجام و شناخت کافی با تئا‌تر خیابانی می‌توانند دیدگاه‌های درستی نسبت به این آثار داشته باشند. ویترین جشنواره تئا‌تر فجر، بخش خیابانی است و باید آن را به بهترین نحو نشان داد. از سوی دیگر تاکید دبیر و برگزیدگان جشنواره بر کیفیت باعث شد تا تعداد محدودی از نمایش‌ها به جشنواره راه یابند و این نکته مثبتی است. سخت گیری باعث می‌شود، سال‌های آینده رشد بهتری در این حوزه داشته باشیم.

او عنوان کرد: هنرمندان تئا‌تر امسال زیر فشار اقتصادی بسیار آسیب دیدند، بنابراین فکر می‌کنم تمام افرادی که با وجود این مسائل و مشکلات پیش رو فعالیت کردند، همگی لایق تندیس و تقدیراند. همیشه اینگونه به نظر می‌رسد که تئا‌تر خیابانی کمترین بودجه را می‌خواهد، درحالی که تئا‌تر مدرن خیابانی مانند کار صحنه‌ای تمام عناصر اجرایی را نیاز دارد تا بتواند از سطح کیفی خوبی برخوردار باشد. این روزها شاهد هستیم که سالن‌های نمایش زیاد می‌شوند اما تماشاگران‌مان‌‌ همان تعدادی که بودند، هستند، تئا‌تر خیابانی می‌تواند تماشاگران را تربیت و آن‌ها را با تئا‌تر آشنا کند.

روح الله سنایی، رستا رضوی، علیرضا اردستانی، رضا نجاریان، پیمان گنجی، سامان توحیدی و میلاد بشروج بازیگران این نمایش‌ "کسی فشنگ‌ها را نمی‌شمارد ۲" هستند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران