در حال بارگذاری ...

حضور تئاتر محیطی برای اولین بار در جشنواره فجر

سامان خلیلیان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر دو نمایش محیطی به عنوان پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی در محیط بندهای زندان باغ موزه قصر و اثر مونو شورایی در کافه تریای اصلی تئاتر شهر با بهره گیری از فضای محیط کافه به نمایش درمی آیند.
وی اضافه کرد: هیات انتخاب طرح و ایده های نمایش خیابانی متشکل از حمیدرضا نعیمی، شهرام کرمی و فارس باقری بودند که از بین 176 اثر ارسالی، 33 اثر را برای حضور در بخش مسابقه تایید کردند.
خلیلیان افزود: اصغر همت، حمید پورآذری و محمدحسن معجونی در هیات انتخاب از بین این آثار، 8 اثر را واجدشرایط برای بخش مسابقه نهایی دانستند.
وی ادامه داد: در بخش نهایی رقابتی جشنواره امسال 8 اثر برگزیده حضور دارند که توسط حسین مسافر آستانه، امیر دژاکام و جواد عزتی قضاوت و داوری خواهند شد.
دبیر بخش خیابانی جشنواره اظهار کرد: در بخش های غیررقابتی 14 اثر برگزیده از دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان همزمان با بخش رقابتی از یکم تا دوازدهم بهمن اجرا خواهد شد که شامل 4 نمایش آیین سنتی و 10 تئاتر خیابانی با موضوعات اجتماعی و دفاع مقدس خواهند بود.
وی افزود: در بخش بین الملل نیز دو اثر از کشورهای مجارستان و لهستان حضور دارند که در کنار آنها 4 اثر برگزیده جشنواره های مقاومت و فتح خرمشهر به نمایش درخواهند آمد.
خلیلیان تاکید کرد: در مجموع از میان 30 اثر در این بخش، 9 اثر از استان تهران و 21 اثر دیگر از 15 استان کشور جدول جشنواره را تکمیل می کنند که از نکات قابل توجه در آن اجرای نمایش پروانگی است که بازیگران آن جانبازان اعصاب و روان هستند.
وی یادآور شد: تئاتر خیابانی مردمی ترین نوع تئاتر است و اگر بخواهیم تبلور شعار «تئاتر برای همه» را ببینیم باید آن را در این گونه از نمایش دید، چرا که مردم برای دیدن آن به دور از معطلی های پشت سالن تئاتر برای بلیت و صرف هزینه در محیط زندگی و به صورت رایگان در معرض تئاتر قرار دارند و برخلاف تئاتر صحنه ای تماشاچی این حق انتخاب را دارد و اگر نمایش جذاب بود، بماند و در غیر این صورت نمایش را ترک خواهد کرد.




نظرات کاربران