در حال بارگذاری ...

کارگردان کرد عراقی: عاشق ادبیات فارسی هستم/ ایران، تماشاگران حرفه‌ای و بسیار خوبی دارد

«سال آشوب» نمایشی از کردستان عراق است که به نویسندگی و کارگردانی گوران علی‌کریم در بخش بین‌الملل جشنواره امسال شرکت کرده است.

به گزارش روابط عمومی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، «سال آشوب» نمایشی با موضوع عشق و جنگ است که در دهمین روز جشنواره، در دو نوبت 17 و 19 در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت. 
این نمایش در قالبی عاشقانه به درون‌مایه نا‌عدالتی‌های سیاسی و اجتماعی می‌پردازد. گوران علی‌کریم در این‌باره توضیح داد: «ما مشکلات سیاسی و اجتماعی متعددی در کردستان داریم. ناعدالتی‌های سیاسی و اجتماعی، آن‌جا هم مثل بقیه جاها وجود دارد.»
او درباره دلایل انتخاب رمان «سال بلوا» برای اقتباس نمایشی گفت: «وقتی این رمان را خواندم، متوجه شدم پیوند‌های عمیقی با جامعه کردستان دارد. متاسفانه هنوز در بخش‌هایی از کردستان، سنت ازدواج به گونه‌ای است که باورهای غلط جامعه، تاثیر بسیار زیاد و مخربی روی آن دارد. یک جنبه نمایش، پرداختن به این سنت غلط است که در کردستان رواج دارد. جنبه دیگر نمایش پرداختن به موضوع جنگ است.»
گوران علی‌کریم، جنگ را مسئله‌ای دانست که تمام اقشار جامعه را درگیر می‌کند و بر زندگی تک تک افراد یک جامعه تاثیر می‌گذارد. او ادامه داد: «مانند بقیه کشورهایی که در خاورمیانه درگیر مسئله جنگ هستند، در کردستان عراق هم جنگ تاثیرش را روی همه افراد جامعه می‌گذارد. بیشترین کسانی که از این مسئله ضربه می‌بینند و قربانی می‌شوند، اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه هستند که هیچ ربطی به شروع و ادامه جنگ ندارند. در کردستان این زنان هستند که معمولاً قربانی جنگ می‌شوند.»
این کارگردن اقلیم کردستان عراق که پیش از این هم در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است،‌ افزود:‌ «امروز، بدبخت‌ترین و مورد ظلم‌ترین قشر جامعه کردستان، هنرمندان هستند، برای این که ضرورت‌های مسئله هنر در آن‌جا درک نشده است. من هر زمانی که می‌بینم در جامعه‌ای مثل ایران،‌ مردم تشنه تئاترند و بدون هنر نمی‌توانند به زندگی خود ادامه دهند، به شوق می‌آیم. مردمی که در برنامه‌ریزی روزانه‌شان همیشه جایی برای تئاتر و هنر باز می‌کنند. آرزو می‌کنم ای کاش این شرایط روزی برای ما هم اتفاق بیفتد.»
او اضافه کرد: «من می‌بینم حتی در جاهایی که مردم زبان ما را نمی‌فهمند، خیلی خوب با تئاتر ما ارتباط برقرار می‌کنند. اما در کشور خودمان مردم خیلی کم به سالن‌های تئاتر می‌روند. یکی از جاهایی که من همیشه دیده‌ام که بسیار تماشاگران و مردم خوبی دارد، ایران است. این‌جا حتی با وجود این که زبان نمایش کردی بود، اما دیدم تماشاگران بازخورد خوبی نشان دادند.»
گوران علی‌کریم که در این مدت بعضی از نمایش‌های ایرانی جشنواره مانند «هم‌هوایی»، «صدای آهسته برف» و «عزیز شنگال» را دیده، امیدوار است بتواند این گروه‌های ایرانی را برای اجرا به کردستان عراق دعوت کند. 
مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ساعت 20 روز یکشنبه 12 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

 




نظرات کاربران