در حال بارگذاری ...
دربخش مرور

باورها و سنت‌های بومی جنوب ایران در نمایش "عالیه"

باورها و سنت‌های قدیمی و رایج در بین مردم خوزستان که بخشی از آن سمت و سوی زن‌ستیزانه داشت،به شدت قابلیت نمایشی دارد.

به گزارش روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عبدالرضا سواعدی نویسنده و کارگردان نمایش"عالیه" درباره این نمایش گفت: : من نمایشنامه نویسی هستم که اکثر کارهایم در ژانر بومی قرار دارند. یعنی در اکثر نمایش‌ها حال و هوای موطن خودم را به تصویر کشیده و سعی کردم به مردمی بپردازم که با آنها زندگی می‌کنم و عاشقانه دوستشان دارم و سرنوشت‌شان به نوعی با ذهن و تخیل من گره خورده است.
وی ادامه داد: داستان‌هایی که مادر و به خصوص مادربزرگم در کودکی برایم تعریف می‌کردند، ضرب‌المثل‌ها و متل‌های رایج میان مردم، رفتار، عادات، رسوم و سنن حاکم بر منطقه، همه و همه در ذهنم اتفاقات و رویدادهایی را موجب شد که توانستم آنها را به شکل داستان و نمایشنامه بنویسم و روی صحنه ببرم. 
این کارگردان تئاتر با اشاره به درون مایه نمایش گفت:درون‌مایه‌ی «عالیه» درباره‌ی یک سنت غلط و غیرانسانی است که متأسفانه در سال‌های گذشته بین برخی عشایر وجود داشته است و همچون دیگر کارهایم به شخصیت زن نیز توجه خاصی داشته ام.
عبدالرضا سواعدی درباره جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر برای جوانانی که می‌خواهند مطرح شوند فرصت خیلی خوبی است. بسیاری از هنرمندان تئاتر با شرکت در همین جشنواره نام و اعتبار پیدا کرده‌اند. بنابراین فکر می‌کنم جوانان هنرمند می‌توانند در این جشنواره هنر خود را به دنیای تئاترمعرفی‌کنند.
وی گفت: خوشحالم که در این دوره از جشنواره گروه های حرفه ای تهران و شهرستان در یک بخش به رقابت می پردازند و این رقابت سطح کیفی جشنواره را بالا می برد.
در نمایش "عالیه" که در بخش مرور سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صجنه رفت، مرجان پارسا، رزا ایرانمنش، مسلم باوی، عبدالرضا سواعدی بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

گفتنی است، سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 12 بهمن در تهران ادامه دارد.

 




نظرات کاربران