در حال بارگذاری ...
میکائیل شهرستانی

هدایت جریان تئاتری به شهرستان‌ها، دستاوردهای عمده تئاتر فجر

میکائیل شهرستانی معتقد است خارج کردن تئاتر از مرکزیت پایتخت به مراکز استان‌ها و هدایت کردن گروه‌های غیر ایرانی به شهرستان‌ها کاری بسیار قابل توجه و شاید در سال‌های اخیر یکی از تصمیمات مهم و اثرگذار مدیران و برنامه ریزان عرصه تئاتر کشور بوده است.

این هنرمند با سابقه تئاتر ضمن تقدیر از تصمیمات انجام شده در بخش تئاتر فجر استانی امسال، گفت: هدایت این شریان حیات بخش به استان‌های دیگر و حتی مناطق محروم کاری بسیار پسندیده و امری ضروریست؛ اما اگر این حرکت با حمایت‌های لازم همراه نشود و تنها به برگزاری یک کارگاه عملی در کنار این اجراها اکتفا شود، آنها را به هنری علاقمند کرده‌ایم که امکاناتش فراهم نیست. ما هم بسیاری از این کلاس‌ها و کارگاه‌های عملی را در شهرهای دیگر برگزار می‌کردیم و هر دفعه که من از آنجا برمی‌گشتم با چشم خیس و بغض آنجا را ترک می‌کردم. چون می‌دیدم تعدادی جوان در همان گام اول چقدر شیفته تئاتر می‌شدند، و می‌دانستم که برای اکثر اینها این امکان فراهم نیست و اکثرا باعث دلسردی آنها از تئاتر می‌شد.
میکائیل شهرستانی افزود: باید این حرکت مثبت توامان با افزایش امکانات پیش برود و طی فرآیندهای جدی ساماندهی شود و هم امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آن فراهم شود. سالن تئاتر ساخته شود و آموزش‌های تئاتر داده شود و آنگاه با حضور گروه‌های معتبر و حتی اجرای آثار خارجی به پیشرفت تئاتر در این استان‌ها کمک شود که امسال برای اولین بار برخی از استان‌ها این شانس را داشته‌اند تا از این شرایط بهره‌مند شوند.
این مدرس هنرهای نمایشی در توضیح اینکه این حرکت که امسال در بخش استانی جشنواره فجر برای اولین بار صورت گرفته می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت افراد تحصیل کرده شهرستانی به شهرهای خود نیز باشد، گفت: من در بین دانشجویان خودم سراغ دارم افرادی که تا مقاطع کارشناسی ارشد به تحصیل تئاتر ادامه دادند ولی در شهر خودشان از این موضوع منتفع نشدند و به ناچار به مراکز اجرای تئاتر تهران روی آوردند که البته در تهران هم به مطلوب خود نرسیدند؛ در صورتیکه اگر در شهر خودشان این امکان را داشته باشند و بتوانند از همان امکانات کم که در دست عده‌ای معدود افتاده استفاده کنند، هرگز شهر خود را رها نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من به همان اندازه که در یک شهر باید مدرسه و مسجد ساخته شود، به همان اندازه باید سالن‌های سینما و تئاتر ساخته شود، باید کتابخانه و فرهنگسرا تاسیس شود. ما از این طریق نه تنها جوانان را از بسیاری از بزه‌های اجتماعی دور نگه می‌داریم، بلکه به رشد فکری و فرهنگی خودمان کمک کرده‌ایم. نباید به راهی برویم که حرفه‌ی ما یک حرفه غیر ضروری به حساب بیاید.
شهرستانی در پایان گفت: یکی از ضروریات تئاتر امروز کشور، تمرکز زدایی از تهران است که جشنواره تئاتر فجر با این تصمیماتی از این قبیل می‌تواند زمینه ساز هدایت تئاتر به سایر استان‌ها باشد ت از این طریق بتوانیم به توزیع عادلانه امکانات و مادی و معنوی تئاتری در کل کشور برسیم.

 




نظرات کاربران