در حال بارگذاری ...
در نخستین جلسه مطبوعاتی سعید اسدی دبیر جشنواره

جزئیات فراخوان سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تشریح شد

سعید اسدی، دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در نخستین نشست رسانه‌ای خود از برنامه‌ها و تغییرات مهم‌ترین رویداد هنری تئاتر کشور سخن گفت.

نخستین نشست رسانه‌ای سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، صبح امروز دوشنبه 25 خردادماه، با حضور جمعی از دبیران این دوره از جشنواره، در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن را پیمان شیخی برعهده داشت، سعید اسدی دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، توضیحات مفصلی را در رابطه با برگزاری این دوره از جشنواره بیان کرد. او در آغاز سخنان خود با اشاره به آغاز فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر گفت: «بعد از دریافت حکم دبیری، فعالیت دبیرخانه جشنواره آغاز شد و برنامه‌ها با حضور مدیران بخش‌های مختلف در دست بررسی قرار گرفت. در ابتدای کار نقدها و تحلیل‌هایی که در شش دوره گذشته نسبت به جشنواره تئاتر فجر صورت گرفته بود را بررسی و تحلیل کردیم تا براساس نکات و موارد مطرح شده بتوانیم چشم‌انداز درستی را ترسیم کنیم.»

او با اشاره به جایگاه هنری این رویداد تئاتری عنوان کرد: «بخشی از این بررسی‌ها در فراخوان سی‌وچهارمین دوره بازتاب یافته است. نخستین مورد، ارتقاء و ایجاد نگاه حرفه‌ای‌تر به آثار جشنواره است. در دوره‌های گذشته گاهی شاهد حضور گروه‌هایی با آثار کیفی نه چندان خوب بودیم. اکنون می‌‌‌خواهیم از آماتوریزم کاسته و به جنبه‌های حرفه‌ای آثار بیافزاییم.»

اسدی با بیان این موضوع و تاکید بر اجرا و تولید محوری اظهار کرد: «همانطور که در فراخوان نیز اعلام شده است در این دوره بر رویکرد تولید محوری و اجرا محوری تاکید داریم و این تنها یک شعار نیست. در جشنواره بخش عمده‌ای از تولیدات، کارهای اجرا شده و بخشی نیز تولیدات جدید تئاتر است.»
او ادامه داد: «از جدول 115 اجرایی سال گذشته به 75 اجرا می‌رسیم. این کاهش کمی سبب ارتقا کیفی، کمک به پرداخت کمک هزینه‌ها، تعداد اجرای بیشتر و حمایت از گروه‌های نمایشی می‌شود. از سوی دیگر دقت بیشتری در انتخاب آثار راه یافته به جشنواره خواهد شد و در نتیجه ارتقای کیفی آثار، به اعتبار جشنواره می‌افزاید.»

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مورد حذف فرآیند انتخاب متن عنوان کرد: «براساس رویکرد تولیدمحوری فرآیند انتخاب متن حذف و تنها به بخش نسل نو محدود می‌شود. برخلاف سال گذشته از جوانان متن قبول نمی‌کنیم. چهار راه ورودی برای راهیابی آنان به جشنواره را تعیین کردیم.

نخست آنکه به این بخش هویت دانشگاهی بیشتری بخشیده‌ایم. تنها جشنواره تئاتر دانشگاهی را به جشنواره تئاتر فجر وصل می‌دانیم، یعنی آثار برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی و جشنواره‌های داخلی دانشگاهی که مورد تایید هستند به جشنواره فجر راه پیدا می‌کنند. علاوه بر آن پایان‌نامه‌ها و اجراهایی که تحت نظر استادان تولید می‌شوند نیز می‌توانند متقاضی حضور در این بخش باشند. گفتنی است جوانان غیر دانشگاهی که خواستار شرکت در بخش نسل نو هستند، باید تعداد مشخصی اجرای عمومی در سالن‌های خصوصی و دولتی داشته باشند.»

اسدی با ارائه توضیحاتی در رابطه با حذف جشنواره مناطق گفت: «در بخش مرور دو شاخه اساسی داریم. آثاری که در سراسر کشور تولید می‌شوند و برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی به بخش مرور راه پیدا می‌کنند. این به معنای آن است که باید اجرای عمومی داشته باشند. درست است که بخش مناطق یکی از مسیرهای ورودی به جشنواره تئاتر فجر بود، اما این اتفاق سبب هدر رفتن وقت و نیروی بسیاری می‌شد. از سوی دیگر استان‌های میزبان جشنواره تئاتر مناطق ممکن بود از شرایط اجرایی مناسبی برخوردار نباشند و این مشکلات زیادی را برای گروه‌های نمایشی به وجود می‌آورد و این نقد وارد بود. بنابراین با برداشتن جشنواره تئاتر مناطق اهمیت بیشتری به جشنواره تئاتر استانی داده می‌شود. آنچه مهم است اجرای عمومی در سطح استان است نه راهیابی به یک جشنواره.»

او افزود: «شعار «تئاتر برای همه» اینجا تحقق پیدا می‌کند، چراکه آثار نمایشی بایستی برای مردم تولید شوند. از میان کارهایی که به اجرا می‌رود، نمایش‌هایی انتخاب و به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌شوند. درگذشته هیأت‌های داوری مختلف برای انتخاب آثار جشنواره مناطق انتخاب می‌شدند. بدون شک کنترل این انتخاب‌ها دشوار و با مسائلی روبه‌رو بوده است. امسال این اتفاق به شکل متمرکز رخ می‌دهد و هیأت انتخابی در دبیرخانه آن‌ها را به صورت دقیق بررسی و تعدادی از آثار را انتخاب می‌کند.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ظرفیت فجر استانی افزایش پیدا می‌کند خاطرنشان کرد: «با برنامه‌های در نظر گرفته شده هزینه‌های جشنواره مناطق به فجر استانی اختصاص می‌یابد تا با وسعت بیشتری برگزار شود. تعدادی از کارها برای جشنواره اصلی و تعدادی برای فجر استانی انتخاب می‌شوند. کارهای بین‌الملل در فجر استانی حضور خواهند داشت. فجر استانی جنبه غیر رقابتی دارد.»

اسدی در بخش دیگری از سخنانش با ارائه توضیحاتی در رابطه با بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: «در جشنواره‌های گذشته چندین بخش مسابقه داشتیم. این بخش‌بندی‌ها در این دوره برداشته شده است و تنها به مسابقه تئاتر ایران و بین‌الملل محدود می‌شود. جدول زمان‌بندی مناسبی برای آثار متقاضی درنظر گرفته شده است تا هنرمندان و ما بتوانیم برنامه‌های درنظر گرفته شده را طبق زمان‌بندی مورد نظر انجام دهیم. باید بگویم تمام تلاش ما برآن است که تا هیچ تمدیدی برای هیچ بخشی غیر از زمان‌های اعلام شده نداشته باشیم.»

او با بیان اینکه بخش مهمان همچنان پابرجا خواهد بود گفت: «نمایش‌هایی از نسل‌های مختلف تئاتر ایران با توجه به ملاک‌هایی که برای این بخش در نظر گرفته‌ایم اجرا خواهند شد.»

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تاکید بر مسأله گروه‌گرایی توضیح داد: «این مسیری است که می‌خواهیم شروع کنیم تا گروه‌ها قوام بیشتری داشته باشند. در پذیرش متون ابتدا گروه نمایشی اهمیت دارد. در واقع پیشینه و سابقه گروه نیز در این دوره یکی از ملاک‌های انتخاب خواهد بود.»

سعید اسدی همچنین با اشاره به حذف بخش جشنواره جشنواره‌ها خاطرنشان کرد: «جشنواره‌های بسیاری در طول سال در کشور برگزار می‌شدند که برخی از آثار برگزیده آن‌ها به جشنواره تئاتر فجر راه می‌یافتند. در دوره سی‌وچهارم به جز آثار برگزیده تئاتر دانشگاهی در بخش نسل نو هیچ کاری را از هیچ جشنواره‌ای به فجر وارد نمی‌کنیم. تنها تعدادی از کارهای برگزیده، اگر شرایط بخش مرور را داشته باشند، می‌توانند در بخش مرور اجرا داشته باشند.»

او بخش بین‌الملل را یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره تئاتر فجر دانست و گفت: «اولین گام‌ها در زمینه ارتباطات بین‌المللی برداشته و فراخوان این بخش منتشر شده و به گروه و کمپانی‌های خارجی ارسال شده است. هدف ما پیدا کردن کارهایی است که از سطح کیفی بالایی برخوردار باشند تا به وسیله آن‌ها جشنواره از شأنیت بیشتری برخوردار شود. البته مسافت جغرافیایی، مسائل مالی و تفاوت‌های فرهنگی محدودیت‌هایی را برای ما به وجود می‌آورد اما تلاش داریم این مشکلات را از سر راه برداریم.»

اسدی عنوان کرد: «در بخش تئاتر خیابانی با تغییر عمده‌ای روبه‌رو نیستیم البته این بخش نیز با تعداد محدودتر و کیفیت بهتر اجرا خواهد شد. تلاش می‌کنیم در بخش بین‌الملل به تئاتر خیابانی توجه کنیم و چند نمایش خوب را به صحنه ببریم. همچنین برنامه داریم تا آثاری از تئاتر مشارکتی، شورایی و ... را به صورت دعوتی در جشنواره داشته باشیم.»

دبیر جشنواره با بیان اینکه کارگاه‌ها و سمینار آموزشی زودتر از زمان رسمی جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: «کارگاه‌های آموزشی از آغاز پاییز تا زمان برگزاری جشنواره برپا می‌شود. بخشی از این کارگاه‌ها بیشتر جنبه آموزشی برای نسل نو و دانشجویان دارد و بخش دیگر آن امکاناتی را در اختیار هنرمندان حرفه‌ای‌تر تئاتر قرار می‌دهد. همانگونه ‌که پیش از این یادآور شدم به دلیل اهمیت گروه‌گرایی و ایجاد ساختار تولیدی مناسب، سمیناری به هویت و ماهیت گروه و نظام تولید تئاتر می‌پردازد. این اتفاق با همکاری دبیرخانه جشنواره، ادره کل هنرهای نمایشی و دانشگاه رخ می‌دهد تا جنبه علمی بهتری داشته باشد.»

اسدی در بخش پایانی این نشست با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای حوزه نشر تصریح کرد: «برنامه مدونی را در بخش نشر در نظر گرفتیم. کتاب عکس، پوستر، نمایشنامه‌های منتخب، مقالات سمینار و پنل گفت‌وگوی محتوایی در کارگاه‌های آموزشی در قالب کتاب منتشر می‌شود. همچنین رویکرد ما، رویکردی مخاطب محور است، بر این اساس بولتنی در پنج شماره منتشر خواهد شد تا اطلاعاتی در رابطه با هنر تئاتر در اختیار مخاطبان قرار دهد.»

در پایان این نشست سعید اسدی دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تعدادی از سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

در این مراسم پیمان شریعتی، معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی، کیوان نخعی، مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه، امیر اسمی، دبیر بخش پوستر و رضا معطریان، دبیر بخش عکس سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر حضور داشتند.

 




نظرات کاربران