در حال بارگذاری ...
17 تا 26 بهمن ماه 1389- تهران

فراخوان بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، بخش اول

بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجرهمزمان با جشن های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با هدف انعکاس شایسته فعالیت سالانه تئاتر کشور ، ایجاد زمینه تبادل و تجربه در سطح هنرمندان داخلی و خارجی در بخش های مختلف از ۱۷ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۳۸۹ در تهران ...

یادداشت دبیر : بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجرهمزمان با جشن های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با هدف انعکاس شایسته فعالیت سالانه تئاتر کشور ، ایجاد زمینه تبادل و تجربه در سطح هنرمندان داخلی و خارجی در بخش های مختلف از 17 تا 26 بهمن ماه 1389 در تهران و سایر مراکز استان ها برگزار خواهد شد.
رویکرد علمی پژوهشی و توجه جدی به ویژگی های اقلیمی و بومی و همچنین تولید آثار با رویکرد های اجتماعی معاصر، انعکاس ارزش های متعالی جامعه، تأکید بر توسعه و ارتقاء تئاتر شهرستان و کشف استعدادهای گمنام و جوان تئاتر کشور، ترجمه و عرضه شیوه های بدیع و تأثیرگذار همراه با تمرکز زدایی با رویکرد مشارکت بخش خصوصی از نکات اصلی جشنواره بیست و نهم می باشد.
امید آنکه با مشارکت فرهیختگان، هنرمندان و صاحب نظران و اهالی محترم رسانه به تجربیات ارزشمند دیگری دست پیدا کنیم.(محمد حیدری)

1- مرور تئاتر ایران در سال 1389
ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با هدف ارائه کارنامه یک ساله تئاتر کشور در قالب نمایش های اجرا شده بخش مرور تئاتر ایران در سال 1388-1389 را برگزار می کند. گروه های نمایشی سراسر کشور ، می توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.
شرایط:
-نمایش های این بخش باید در محدوده زمانی بهمن ماه 1388 تادی ماه 1389 در یکی از سالن های عمومی تئاتر ، وابسته به مرکز هنرهای نمایشی یا سایر سازمان های فرهنگی در تهران ، حداقل 15 اجرا و در شهرستان ، حداقل 5 اجرای عمومی داشته باشند. ارائه و ارسال اسناد معتبر در تأیید نکات ذکر شده ضروری است.
-نمایش های متقاضی از دو طریق دیدن فیلم اجرا یا دیدن اجرای زنده نمایش ها، توسط هیأت انتخاب به این بخش راه پیدا خواهند کرد.
-گروه های نمایشی که علاقمند به حضور در این بخش هستند ضروری است با پر کردن و ارسال فرم مربوط و مدارک مورد نیاز قبل از پایان اجرای عمومی ، آمادگی خود را به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند و یا فیلم اجرای خود را به همراه مدارک به ستاد جشنواره ارائه دهند.
-اسامی آثار برگزیده این بخش در دی ماه 1389 اعلانم خواهد شد.
-به گروه های راه یافته به این بخش ، حداکثر تا سقف 40 میلیون ریال ( به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره ) پرداخت خواهد شد.
-این بخش بصورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.
-حداکثر 15 اثر در این بخش پذیرفته خواهد شد.
-اجرای آثار منتخب این بخش در یکی از استان های متقاضی و در صورت مشارکت ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان صورت خواهد پذیرفت.

2- تئاتر مناطق
شورای عالی انتخاب از میان گروه های معرفی شده به عنوان برگزیدگان مناطق پس از بررسی و ارزشیابی هنری گروه های واجد شرایط را انتخاب خواهد کرد.
شرایط:
-به گروه های راه یافته در این بخش حداکثر 000/000/30 ریال ( به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
-مرکز هنرهای نمایشی به انتخاب ستاد برگزاری جشنواره از اجرای عمومی 3 اثر نمایشی شاخص در این بخش در تهران ( حداکثر دو هفته) حمایت مالی خواهد نمود.
-زمان و مکان و نحوه حمایت مالی بر عهده مرکز هنرهای نمایشی خواهد بود.

3- بخش جشنواره جشنواره ها 
ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاترفجر با هدف تشویق برگزیدگان جشنواره های سراسری تئاتر کشور و نیز امکان دست یابی به چشم اندازی از این جشنواره ها، بخش منتخبان جشنواره های نمایشی کشور را برگزار می کند.
شرایط:
-گروه های متقاضی حضور در این بخش باید به انتخاب هیأت داوران و یا از سوی ستاد برگزاری هر یک از جشنواره های سراسری (معتبر) به عنوان نمایش برگزیده جشنواره مربوطه به دبیرخانه جشنواره تئاترفجر معرفی شوند(هر جشنواره صرفاً می تواند یک برگزیده اعلام کند)
-محدوده زمانی برگزاری جشنواره های یاد شده از دی ماه 1388 تا دی ماه 1389 است.
-گروه های منتخب باید با نامه رسمی از سوی سازمان برگزار کننده جشنواره به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاترفجر معرفی شده و این معرفی نامه همراه با فرم مربوط، حداکثر تا 5 روز پس از برگزاری جشنواره به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.
-حداکثر 12 اثر در این بخش انتخاب خواهند شد.
-به گروه های راه یافته به این بخش، حداکثر تا سقف 20 میلیون ریال ( به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
-این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.
-این بخش در صورت مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان متقاضی برگزار خواهد شد.

4- بخش تئاتر خیابانی 
ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با هدف ترویج نمایش های مردمی قابل اجرا در مکان های عمومی و نیز دست یابی عملی به تعریفی صحیح از نمایش های خیابانی متکی بر فرهنگ ملی، بخش تئاتر خیابانی را برگزار می کند.
شرایط:
-بخش تئاتر خیابانی به دو شکل برگزار می شود:
الف) برگزیدگان جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ( با اولویت نمایش های آیینی و اقلیمی) 
ب) نمایش های خیابانی با موضوع انقلاب اسلامی و مضامین دینی 
- متقاضیان حضور در بخش نمایش های خیابانی باید تقاضای حضور خود را به ضمیمه طرح نمایشی در قالب فرم مربوط، حداکثر تا تاریخ 01/06/1389 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- طرح های پذیرفته شده تا 03/07/1389 اعلام خواهند شد.
- دیدن و انتخاب نمایش هایی که طرح نمایشی آنها پذیرفته شده است از تاریخ 15/09/1389 تا 25/09/1389 با هماهنگی گروه و ستاد برگزار کننده جشنواره انجام خواهد شد.
- اسامی قطعی شرکت کنندگان در این بخش در تاریخ 08/10/1389 اعلام خواهند شد.
- حداکثر آثار پذیرفته شده در دو بخش فوق 27 اثر (15 اثر از طریق معرفی جشنواره سراسری تئاتر خیابانی و 12 اثر از بخش ویژه) خواهند بود.
- به گروه های راه یافته به این بخش تا سقف 8 میلیون ریال ( به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- بخش نمایش های خیابانی ویژه انقلاب اسلامی و مضامین دینی به صورت رقابتی برگزار خواهد شد.
- ملاک اصلی در انتخاب آثار این بخش ، توفیق اجرا در برقراری ارتباط با مخاطب ، استفاده بهینه از فضای اجرا، استفاده بهینه از ظرفیت های نمایشی تئاتر خیابانی ، بهره گیری حداقلی از امکانات و ارزشمندی پیام اثر با تکیه بر مولفه های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

5- بخش تجربه های نو 
ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاترفجر با هدف ارائه تجربه های نو و نیز ایجاد امکان بروز خلاقیت ها در حوزه تئاتر، بخش تجربه های نو را برگزار می کند.
شرایط:
-متقاضیان حضور در این بخش باید تقاضای خود را به ضمیمه طرح نمایشی و شیوه اجرایی مد نظر در قالب فرم مربوط، حداکثر تا تاریخ 25/05/1389 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
-طرح های نمایشی پذیرفته شده تا 25/06/1389 اعلام خواهند شد.
-آثار متقاضی حضور در این بخش ، نباید فبلاً اجرای عمومی داشته و یا در جشنواره ها حضور یافته باشند.
-دیدن و انتخاب نمایش گروه هایی که طرح نمایشی آنها پذیرفته شده است از تاریخ 25/08/1389 تا 05/09/1389 انجام خواهند شد.
-اسامی قطعی شرکت کنندگان در این بخش ، تا تاریخ 17/09/1389 اعلام خواهد شد.
-حداکثر ظرفیت پذیرش در این بخش 9 نمایش ( تهران و شهرستان) خواهد بود.
-ملاک اصلی در انتخاب آثار این بخش، گرایش های آموزشی ، تجربی، خلاقیت های نوین نمایشی ، استفاده حداقل از امکانات صحنه و تکیه بر جوهر اجرایی نمایش خواهد بود.
-اجرای عمومی آثار پذیرفته در این بخش ، منوط به بررسی و تأیید شوراهای انتخاب آثار تالارهای نمایشی خواهد بود.
-به گروه های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف 30 میلیون ریال ( به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) به منظور آماده سازی اجرا پرداخت خواهد شد.
-این بخش بصورت غیر رقابتی برگزار می شود.
-در صورت پذیرش اثر برای اجرای عمومی، مبلغ کمک هزینه به عنوان قسط اول تلقی خواهد شد.

6- چشم انداز تئاتر ایران در سال 1390
ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با هدف ارائه تولیدات جدید تئاتر ایران و تأمین نیاز اجرای عمومی تئاتر کشور در سال آتی، بخش چشم انداز تئاتر ایران در سال 1390 برگزار می کند.
شرایط:
-صرفاً نمایشنامه های ایرانی، پذیرفته شده و نباید قبلاً هیچ گونه اجرایی در تهران و سایر شهرهای کشور داشته باشند.
-در این بخش موضوعات اجتماعی در راستای میراث گرانقدر دینی و ملی کشور، ویژگی های فرهنگی، اقلیمی و بومی و توجه به دنیای معنوی انسان معاصر در اولویت خواهند بود.
-متقاضیان حضور در این بخش باید همراه با فرم پر شده مربوط، سه نسخه از متن نمایشنامه مورد نظر خود به همراه فایل آن در محیط word بر روی cd را حداکثر تا تاریخ 06/06/1389 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
-نتیجه بررسی متون این بخش تا تاریخ 11/07/1389 اعلام خواهد شد.
-دیدن و انتخاب نمایش هایی که متن آنها پذیرفته شده است از تاریخ 08/09/1389 تا 18/09/1389 با هماهنگی گروه و ستاد برگزاری جشنواره انجام خواهد شد.
-اسامی قطعی شرکت کنندگان در این بخش تا تاریخ 29/09/1389 اعلام خواهد شد.
-حداکثر ظرفیت پذیرش در این بخش 20 نمایش ( تهران و شهرستان) خواهد بود.
-راه یافتگان نهایی به این بخش در اولویت اجرا برای سال 1389 قرار خواهند گرفت.
-به گروه های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف 60 میلیون ریال ( به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه ) پرداخت خواهد شد.
-در صورت عقد قرارداد برای اجرای عمومی ، مبلغ کمک هزینه به عنوان قسط اول تلقی خواهد شد.
-این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.
-ستاد برگزاری جشنواره به هیچ عنوان پذیرای طرح نمایشی نخواهد بود.

7- مسابقه بین الملل تئاتر 
ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با هدف ایجاد زمینه تعامل فرهنگی بین گروه های تئاتر داخلی و خارجی و نیز ارائه الگوهای شایسته تئاتری برای هنرمندان جوان، بخش مسابقه بین الملل تئاتر را برگزار می کند.
شرایط:
-هیأت عالی انتخاب جشنواره از میان گروه های پذیرفته شده در تمام بخش های جشنواره ، گروه های واجد شرایط مربوط به این بخش را انتخاب خواهد کرد. بدیهی است گروه های ذکر شده علاوه بر حضور در بخش مربوطه بنا به تشخیص هیأت مذکور می توانند در بخش مسابقه بین الملل نیز حضور پیدا کنند.
-ستاد جشنواره در دی ماه 1389 اسامی گروه های این بخش را اعلام خواهد کرد.
-شرایط حضور نمایش های خارجی در این بخش در فراخوان بین المللی ارائه خواهد شد.

8- بخش مسابقه عکس و پوستر تئاتر و نمایشگاه 
ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاترفجر به منظور تقویت حوزه مواد تبلیغی تئاتر، بخش مسابقه و نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر را برگزار می کند.
شرایط
-متقاضیان حضور در این بخش، همراه با پر کردن فرم تقاضا، می توانند تا سقف 5 اثر در این بخش حضور یابند.
-ستاد برگزاری جشنواره تا تاریخ 15/09/1389 پذیرای تقاضا و آثار هنرمندان در این بخش خواهد بود.
-این بخش به شکل رقابتی برگزار خواهد شد.
-محدوده زمانی مد نظر برای آثاری که در این بخش پذیرفته می شوند بهمن ماه 1388 تا دی ماه 1389 است.
-ذکر نام نمایش، نویسنده ، کارگردان، تاریخ و محل اجرا در پشت آثار بر روی برچسب ضروری است.
-متقاضیان حضور در بخش عکس، می بایست فایل عکس ها با وضوح حداقل 300 dpi به همراه عکس های چاپ شده حداقل در ابعاد 20 *30 سانتی متر را با مدارک عمومی ارسال کنند.
-ستاد برگزاری جشنواره در کنار نمایشگاه آثار ایرانی ، پوسترهای منتخب جشنواره ها و اجراهای بین المللی را عرضه خواهد کرد.
-متقاضیان حضور در بخش پوستر ، علاوه بر ارائه پوستر در ابعاد واقعی، می بایست فایل آن (tiff) را ارسال کنند.

9- بازار تئاتر ایران 
ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاترفجر با هدف معرفی و تبادل گروه ها ی نمایشی موفق ایرانی و ارائه در رویدادهای بین المللی دومین بازار تئاتر ایران را برگزار می کند.

شرایط:
-ارائه نسخه تصویری با کیفیت مناسب با زیر نویس انگلیسی و همچنین بروشور و کاتالوگ به زبان لاتین برای مدعوین الزامی است.
-گروه های نمایشی با سابقه حضور یا تولید مشترک در جشنواره های بین المللی در اولویت می باشد. 
-سایر شرایط حضور در دومین بازار تئاتر ایران متعاقباً اعلام خواهد شد.

10- جایزه مردمی 
ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به منظور توجه به رأی و نظر تماشاگران و توجه بیشتر هنرمندان به نیازهای فکری، معنوی و فرهنگی مخاطبان، همزمان با برگزاری جشنواره اقدام به نظر سنجی خواهند کرد و سرانجام نمایش منتخب از سوی تماشاگران در روز اختتامیه اعلام خواهد شد. 
-برگزیده این بخش علاوه بر دریافت تندیس جشنواره در اولویت اجرای عمومی قرار خواهد گرفت.

بخش دوم فراخوان شامل :
1-ویژه بین الملل 
2-تولید نمایشنامه و نمایشنامه خوانی 
3-پژوهش 
4-کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی و بین الملل 
5-رادیویی و تلویزیونی 
پس از مشاوره با هنرمندان و صاحب نظران و تدوین نهایی به زودی اعلام خواهد شد.

شرایط عمومی بخش های مختلف

1-هر هنرمند صرفاً می تواند متقاضی حضور در یکی از بخش های صحنه ای جشنواره باشد.
2-ستاد جشنواره، نظر به مشکلات پیش آمده درباره برنامه ریزی و تنظیم جدول اجراهای جشنواره های پیشین تئاتر فجر، صرفاً خود را متعهد به هماهنگی حضور متفاوت هر بازیگر در دو اجرای متفاوت می داند و نه بیشتر
3-اجازه نامه کتبی نوینسنده یا مترجم نمایشنامه های ضروری است.
4-تعیین زمان و مکان اجرای نمایش ها بر عهده ستاد برگزاری و بر اساس امکانات موجود خواهد بود.
5-ایاب و ذهاب، اسکان و پذیرایی گروه های شهرستانی و خارجی پذیرفته شده بر عهده ستاد برگزاری خواهد بود.
6-ستاد برگزاری جشنواره مسئولیتی در قبال ساخت و ساز دکور، دوخت لباس و چاپ مواد تبلیغی نمایش ها نداشته و صرفاً خدمات معمول نصب دکور و آماده سازی صحنه را ارائه خواهد کرد.
7-مدارک مورد نیاز که گروه متقاضی باید ارائه دهند به شرح ذیل است: 
الف) چکیده اثر ( حداکثر در 200کلمه)
ب) اسامی بازیگران وسایر عوامل نمایش با ذکر نقش و مسئولیت 
ج) چکیده سوابق حرفه ای و فعالیت های هنری کارگردان ( حداکثر 150 کلمه)
د) یک قطعه عکس با کیفیت از کارگردان 
ح) دو قطعه عکس با کیفیت از اجراهای آماده 
8- مدارک، عکس، پوسترها، نمایشنامه ها و فیلم های ارسال شده ( اعم از پذیرفته شده و پذیرفته نشده) مسترد نخواهد شد.
9- در بخش های پژوهش ، نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، متقاضی باید چکیده ای از سوابق خود به همراه یک قطعه عکس از چهره و چکیده پژوهش خود ارائه دهد.
10- ستاد برگزاری جشنواره به تشخیص کمیته انتخاب هر بخش و بنا به موارد زیر کمک هزینه گروه ها را مشخص می کند:
الف) نیازهای ضروری صحنه شامل دکور، لباس، موسیقی و ..ب) تعداد عوامل اجرایی گروه به منظور تأمین نیازهای تدارکاتی ج) بعد مسافت برای گروه های شهرستانی به منظور تأمین هزینه های ایاب و ذهاب د) سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره 
11- شرکت کنندگان در بخش های مختلف جشنواره با ارسال اثر خود متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری های جشنواره هستند عدم رعایت این قوانین خصوصاً زمان بندی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد.
12- چنانچه موردی در این فراخوان درج نشده باشد موضوع از طریق استعلام علاقمندان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و تصمیم ستاد برگزاری جشنواره اعلام و اجرا خواهد شد.
"ستاد برگزاری"

برگزار کنندگان:مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انیستیتو بین المللی تئاتر

آدرس پستی دبیرخانه: تهران، خیابان حافظ، خیابان رودسر، نبش به آفرین، ساختمان شماره 2، پلاک 4، طبقه 4 ، واحد 12، تلفن 88179417، 88909471،88909472، 88938475
وب سایت: www.fitf.ir

 




نظرات کاربران