در حال بارگذاری ...
...

سی امین جشنواره بین لمللی تئاتر فجر 5-11 بهمن 1390

فراخوان کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی

سی امین جشنواره بین لمللی تئاتر فجر 5-11 بهمن 1390

فراخوان کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی

بخش کارگاه های آموزشی ( workshop) و نشست های تخصصی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با رویکرد آموزشی - پژوهشی و با بهره گیری از استادان برجسته حوزه های گوناگون هنر نمایش از کشور های مختلف، فراخوان این بخش را به شرح ذیل اعلام می کند.

به نام خدا
استفاده حداکثری هنرمندان، دانشجویان، استادان دانشگاه و هنردوستان هدف اصلی برگزارکنندگان است. لذا نظر به محدودیت های موجود در ظرفیت کارگاه ها و با توجه به تخصصی بودن مباحث آموزشی، ستاد برگزاری بر ان است تا بر اساس اولویت های ثبت نام و شرایط متقاضیان امکان استفاده هنرمندان بیشتری را از این فرصت مغتنم آموزشی فراهم نماید.

عنوان و اهداف کارگاه ها و نشست های تخصصی :
1- سمینار «مدیریت تئاتر چیست؟»: ژاک لسل( Jacques Lassalle ) از کشور فرانسه– ظرفیت 50 نفر
در این نشست تخصصی مدیر سابق کمدی فرانسز با ارائه مثالهایی از نحوه مدیریت تئاتر در این مجموعه (کمدی فرانسز) و تئاترهای دیگری که وی مدیریت آنها را بر عهده داشته به بیان مبانی اصلیمدیرت در حوزه هنری می پردازد.
این سمینار در دو بخش برگزار می شود: در بخش اول ژاک لسل به بررسی مدیریت کلان تئاتر در فرانسه می پردازد و در بخش دوم به طور خاص تر و با ارائه نحوه کار خود در کمدی فرانسز به بررسی مبانی مدیریت هنری خواهد پرداخت.
2- سمینار « میز آنسن چیست؟» : ژاک لسل از کشور فرانسه – ظرفیت 50 نفر
ژاک لسل کارگردان پر تجربه فرانسوی در این سمینار به بیان مبانی کارگردانی می پردازد. وی با استفاده از یک متن کلاسیک (مدرسه زنان از مولیر) در طیدو جلسه به همراه شرکت کنندگان در سمینار به بررسینحوه برخورد با متن از ابتدا تا مرحله اجرا خواهد پرداخت.
لسل دسامبر ۲۰۱۱ نمایشنامه مدرسه زنان را در کمدی فرانسز به روی صحنه برد. سبک کار این کارگردان کهنه کار "نئو کلاسیک" است.
3- سمینار « خلاقیت بازیگراز سنت تا مدرنیته، ماورای مرزهای فرهنگی » : ژان ماری پرادیه (Jean-Marie Pradier ) از کشور فرانسه – ظرفیت 50 نفر
در کشورهای چون چین و ژاپن، با توجه به قدمت و غنای مراسم آیینی و نمایشی، بازیگران و کارگردانان همواره با استفاده از این پیشینه به خلق آثار مدرنیمیپردازند که هویّت کاری آنها را تشکیل می دهد.
بدین معنا که با وجود تفاوت سبک کارگردانان مختلف، تئاتر مدرن ژاپنی دارای هویتی خاص است. در این کارگاه ژان ماری پرادیه، رئیس خانه علوم انسانیپاریس- شمال و بنیان گذار خانه صحنه شناسیاقوام (اتنو سنو لوژی) به بررسیچگونگی این اتفاق و نحوه برخورد هنرمندان مدرن با سنتها می پردازد.
4- سمینار «بازی با فضا در مکان های غیرنمایشی» : ژان ماری پرادیه از کشور فرانسه – ظرفیت 50 نفر
در این سمینار، ژان ماری پرادیه به بررسی چگونگی استفاده از عوامل نمایشی در مکانهای که برای تئاتر پیش بینی نشده اند می پردازد.
5- کارگاه « میزآن سن، افسانه شخصی اجراگر» : رابینسون سائوتسوی(Sawitzki Robinson ) از کشور برزیل- ظرفیت 15 نفر
در این کارگاه عملی، به بررسیو ساخت پرفورمنس، با استفاده از افسانه شخصی اجراگر ( personal mythology of performer) پرداخته می شود. در اینجا از اتو بیوگرافی به عنوان منبع خلاقیت استفاده می شود.
هدف این کارگاه این است که با استفاده از تمرینات فیزیکی به دست آماده از تئاتر فیزیکال، حرکات موزون، سیرک و بوتو به عنوان وسیله و تکنیک بدنی برای خلاقیت، دست به تلاشی برای پیدا کردن منبع اصلیو رفرنس حرکت خلاقه بزند.
در کارگاه به کار روی بدن به عنوان مکان جغرافیائی که " درام" و " قصه" در آن اتفاق میافتد، پرداخته می شود. در واقع سوال اصلی این کارگاه، بدن به عنوان یک امکان، مکان و موضوع وجود پرفورمنس است
6- کارگاه «بدن در سایه ها»، : یورگاس نانوریس( Georgios Nanouris ) از کشور یونان- ظرفیت 15 نفر
کارگاه بدن در سایه، به بازیگر کمک می کند تا با استفاده از سایه خود بتوانند به حرکات سیال بدنی دست یابد و با خلق تصاویر مختلف از سایه خود، بازیگر دوم(که همان سایه اش هست) را به نزد خود فراخواند.

7- کارگاه «ماسک و پرسونا»، : برایان دالی (Brian Dooley ) از کشور کانادا- ظرفیت 15 نفر
این کارگاه هم برای بازیگران و هم برای کارگردانان در نظر گرفته شده، در فرایند فشرده این کارگاه شرکت کنندگان با زدن نیم ماسک های مختلف بر صورت خود و از طریق بازی های خود انگیخته به کشف شخصیت های نهفته در ماسک ها می پردازند و تخیلات و تصوراتشان را رها می سازند. این نیم ماسک ها به عنوان کاتالیزوری برای آزادسازی انگاره فرد عمل می کنند
برایان دالی، آموزش دیده مکتب ژان لکوک و کارگردان و نویسنده معروف کانادایی، هدف از این کارگاه را در این می داند که «نیم ماسک ها» بازیگران را برای خلق شخصیت های کاملاً فرم یافته ای هدایت می کنند، شخصیت هایی آپولونی و دیونوزوسی، کمدی و تراژدی و در نهایت جسارت و زیرکی. این نیم ماسک ها که به بازیگران اجازه صحبت نیز می دهد سبب اکتشافات کلامی و فیزیکی خلاقانه در بازیگر می شود.
8- کارگاه « ارتباط تنفس و تصور» : پاتریک رامیو ( Patrick Rameau) از کشور آمریکا- ظرفیت 15 نفر
پاتریک رامیو بازیگر و استاد دانشگاه در آمریکا و فرانسه، در این کارگاه با استفاده از ابزاری همچون تنفس و موسیقی فولکولور به دنبال رسیدن به یک بازیگر بدون مرز و محدودیت است. تمرینات او بر پایه تنفس و حرکات بدنی قرار گرفته و معتقد است جهان ما(بازیگر) بر اساس تجربه و تصور به وجود آمده است، به همین دلیل ما به دنبال پرورش بازیگرانی هستیم که آزادانه کار می کنند و به دور از مرز بندی و کلیشه های از پیش تعیین شده هستند.

9- نمایشگاه عکس آخرین اجرای رابرت ویلسون ( Robert Wilson) به نام«زندگی و مرگ مارینا آبراموویچ» با حضور عکاس(امید هاشمیان) و جلسات پرسش و پاسخ پیرامون مبحث پرفرمنس آرت
امید هاشمیان دانشجوی دکتری فیزیکال تئاتر سوربون فرانسه است و از شاگردان و همکاران مارینا آبراموویچ و رابرت ویلسون است.

- اولویت حضور در سمینارها به ترتیب با استادان دانشگاه، فارغ التحصیلان ، دانشجویان و هنرمندان حوزه تئاتر است.
- نظر به مرتبط بودن کارگاه ها با حوزه های بازیگری و کارگردانی، اولویت حضور با بازیگران و کارگردانان تئاتر است.
زمان ثبت نام 
متقاضیان محترم می توانند فرم ثبت نام تکمیل شده خود را حداکثر تا تاریخ 25 دی ماه 1390 به همراه مدارک لازم به دبیرخانه دائمی جشنواره های مرکز هنرهای نمایشی تحویل نمایند
نشانی: تهران، خ حافظ – خ استاد شهریار – جنب تالار وحدت – مرکز هنرهای نمایشی – دبیرخانه دائمی جشنواره ها – تلفن: 66710702
برای اطلاعات بیشتر با پست الکترونیکی kargah.amoozesh@gmail.com مکاتبه کنید.

مدیر کارگاه های جشنواره سی ام فجر
محمودرضا رحیمی

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
فرم تقاضای حضور در کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی
سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
1390

نام و نام خانوادگی:
تاریخ تولد:
نام دانشگاه محل تدریس / تحصیل: 
رشته تحصیلی(با ذکر گرایش): 
مقطع تحصیلی: 
شماره تماس:
نشانی:
نشانی الکترونیکی:
علاقه مند به حضور در سمینار/کارگاه ....................................................... هستم.
اینجانب ....................................... با اطلاع از ظوابط کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی، تقاضای خود را اعلام مینمایم

امضاء
نام و نام خانوادگی