در حال بارگذاری ...
...

گفت وگو با هادی مرزبان،کارگردان تئاتر

تئاتر، مراسمی مقدس است

گفت وگو با هادی مرزبان،کارگردان تئاتر

تئاتر، مراسمی مقدس است

مخاطبان به سالن های تئاتر می آیند که یاد بگیرند و یا زمینه های یاد گیری در آنها بارور شود. به عنوان یک هنرمند باید سلایق مخاطبان را در نظر بگیریم زیرا تماشاگران تئاتر فهیم هستند و دارای اندیشه و صاحب نظر هستند.

هادی مرزبان، کارگردان تئاتر در گفت وگو با سایت جشنواره تئاتر فجر گفت: هر جشنواره ای که در آن آثار هنری عرضه شود، خوب است و به نوعی برخورد افکار و اندیشه هنرمندان و جوانان است و من نسبت به آن نگاهی مثبتی دارم و آن را گامی در جهت رشد و اعتلای هنر کشور می دانم.
مرزبان در خصوص برقراری رابطه بین دو نسل جوان و با تجربه گفت: برای برقرار کردن تعامل میان دو نسل لازم است که اول از همه جوانان به چند کتابی که می خوانند غره نشوند و پیشکسوتان نیز به تجربه هایی که پشت سر گذاشته اند . این دو نسل در کنار یکدیگر میتوانند فضای خوب و فرهنگی ایجاد کنند و کارهای بزرگ و فاخر خلق کنند. تئاتر یعنی نفس به نفس هم دادن و سینه به سینه یاد دادن.
وی در ادامه گفت: متأسفانه میان ما و نسل جوان یک حلقه مفقوده وجود دارد که ما را از یکدیگر جدا کرده که نمی دانم آن چیست. همیشه اعتقاد به تئاتر تجربی دارم البته منظورم از تئاتر تجربی تئاتر آماتوری نیست و احساس می کنم اگر این دو نسل در تئاتر تجربی در کنار یکدیگر قرار گیرند میتوانند کارهای در خور و شایسته ای را خلق کنند.
او در خصوص غیر رقابتی بودن جشنواره افزود: من همیشه به غیر رقابتی بودن جشنواره معتقد بودم زیرا مقوله هنر را مانند وزنه برداری و کشتی نمی دانم که یک نفر اول شود و دیگری دوم. هنر و اصولا خلق یک اثر زیبا(که مفهوم هنر است) به دلیل حس زیبایی شناختی، برخوردهای مختلف با دیدگاه های گوناگون با آن می شود. هر اثر هنری در جایگاه خود اول است حتی اگر آن هنرمند اولین بار باشد که در صحنه تئاتر حضور پیدا میکند. من به رقابتی بودن جشنواره ها اعتقادی ندارم.
هادی مرزبان در ادامه گفت: سال ها پیش برای نخستین بار در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردم که خاطرم نیست چه سالی بود ولی میدانم جشنواره تئاترفجر از آن سال ها تا کنون فراز و نشیب هایی داشته که این را نمی توان به هنرمندان یا مسئولان ارتباط داد. این فراز و نشیبها با توجه به شرایط برگزاری جشنواره بوجود آمده است. ولی طی این سال های اخیر کیفیت جشنواره بهتر شده است خصوصاً از زمانی که جشنواره به صورت بین المللی برگزار میشود، موفق تر عمل کرده است.
او گفت: برای انجام دادن کار همیشه هشتاد درصد مخاطب را در نظر میگیریم و معتقد هستیم که باید تماشاگر را جذب سالن ها نمود، چه در جشنواره و چه غیر از جشنواره. باید توجه داشت که مخاطبان ما فهیم هستند و دارای اندیشه و صاحب نظر هستند و فرقی میان کار خوب و کار بد و مبتذل را میدانند. بنابراین باید سلایق آنها را مد نظر قرار داده و آنها را راضی از سالن های تئاتر بیرون بفرستیم.
مرزبان گفت: باید بدانیم که تماشاگر از تئاتر عقیم که فقط بخواهد بگریاند یا بخنداند گریزان است. تماشاگر به سالن تئاتر برای یاد گرفتن و یا دریافت پاسخ سوال هایش میآید. هنرمندان باید دل به دل تماشاگر دهند و برای آنها سوال ایجاد کنند به سوال های آنها پاسخ دهند. تئاتر یک مراسم است حتی یک مراسم مقدس و مذهبی. تماشگر برای حضور در این مراسم شرکت می کند تا بازی فرضی من را ببیند.
تماشاگر با بازی من بازی میکند و باید او را راضی از سالن بیرون بفرستم و او را با کار خود درگیر کنم.
مرزبان در آخر افزود: تئاتر سه رکن اصلی دارد هنرمند به عنوان عرضه کننده، مخاطب به اصطلاح هنرمندان مصرف کننده و سالن تئاتر، که اگر در هر کدام از اینها نقصی دیده شود، تئاتر شکل نخواهد گرفت. بنابراین سه رکن اصلی کنار هم قرار می گیرند و تئاتر را شکل می دهند.