در حال بارگذاری ...
...

پویا پیرحسین‌لو: تفکیک بخش نمایشنامه‌خوانی در جشنواره فجر اتفاق مثبتی بود

پویا پیرحسین‌لو: تفکیک بخش نمایشنامه‌خوانی در جشنواره فجر اتفاق مثبتی بود

سرویس تئاتر هنرآنلاین: سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چندی پیش با جلسه نمایشنامه‌خوانی آثار منتخب نمایشنامه‌نویسی رسماً کار خود را آغاز کرد و در ۵ روز ۱۰ نمایشنامه‌ منتخب این بخش در تئاتر شهر خوانش شدند.

پویا پیرحسین‌لو نویسنده نمایشنامه "آفتاب‌کاران و سایر کشاورزان منطقه شرق میانه" یکی از آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در رابطه با فضا، موضوع و ایده شکل‌گیری این نمایشنامه به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: نگارش این متن برایم تجربه خوبی بود. داستان نمایش یک بازخورد پست مدرن بوده و به عبارتی نوعی اعتقادگرایی در کلیت اثر وجود دارد که در داستان‌های موجود در آن جای گرفته است. در کل، این نمایشنامه سه داستان را در خود جای داده است و انتخاب تک تک اسامی هدفمند صورت گرفته تا بتوانیم در نهایت یک اجرای درون متنی و برون متنی را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا در پایان داستان نیز به نوعی بر یک وحدت و همگرایی میان شخصیت‌های داستان و همچنین عناصر و اجزای مختلف متن تاکید کرده و به آن برسیم.

این نویسنده درباره چگونگی برگزاری جلسه نمایشنامه‌خوانی نیز گفت: برنامه‌های نمایشنامه خوانی به این هدف برای ده نمایشنامه برگزیده برگزار شد، که این آثار در حضور تعدادی از منتقدین و کارگردانان برگزیده تئاتر خوانش شود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و افراد کمی در این جلسات نمایشنامه‌خوانی حضور داشتند و درنتیجه این هدف دست کم در نمایشنامه‌خوانی ما محقق نشد. جلسه نقد و بررسی نیز علی رغم زمان محدودی که برای آن در نظرگرفته شده بود به خوبی برگزار شد و در مجموع اتفاق مثبتی بود.

او با اشاره به جدا شدن بخش نمایشنامه‌خوانی جشنواره تئاتر فجر از بخش‌های دیگر جشنواره، افزود: به عقیده من این اتفاق برای کسانی که در سایر بخش‌های جشنواره هم شرکت کرده‌اند اتفاق مثبتی است آنچنان که من خود در بخش صحنه‌ای یک اثری را برای بخش مرور دارم که اگر آن کار هم انتخاب شود ممکن بود تداخل این دو کار با هم کمی از کیفیت کارها می‌کاست. اما از سوی دیگر در نتیجه این اتفاق بخش نمایشنامه‌نویسی از آن شور و هیجان جشنواره دور ماند و یکی از ضعف‌های این کار این بود که خیلی از جشنواره فجر منفک شده بود گرچه این موضوع می‌توانست باعث برجسته شدن بخش نمایشنامه‌نویسی نسبت به سایر بخش‌ها شود اما این اتفاق در عمل محقق نشد.