سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر در غرفه ایرنا: مطبوعات پل ارتباطی مخاطبان و تئاتر هستند

سعید اسدی عصر جمعه در بازدید از غرفه ایرنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تئاتر ایرنا درباره نقش رسانه ها و نشریات حوزه تئاتر در افزایش سواد نمایشی کشور افزود: امروز رسانه ها بسیار پیچیده شده اند و شامل رسانه های نوشتاری، دیداری، شنیداری، فضاهای مجازی و ... هستند؛ اما می توان این مسئله را هم نقد کرد و به این نکته توجه داشت که رسانه ها هویت خود را حفظ کنند.
وی ادامه داد: امروزه بخشی از مخاطبان تئاتر بر اساس رویه ای که مطبوعات دارند به سوی بسیاری از آثار جلب می شوند و مطبوعات می توانند درک مخاطب را از هنر تئاتر افزایش دهند.
اسدی انتقادی را نیز به رسانه ها وارد دانست و گفت: از آنجایی که ماهیت خبر به هیجان نیاز دارد این هیجان در برخی مواقع به اطلاع رسانی درست صدمه می زند؛ اما برخی مواقع گزارش های تفصیلی و نقدهای قوی می توانند به افزایش سواد رسانه ای مخاطبان کمک کند.
** ایده تولید اثر در محور جشنواره تئاتر فجر را کنار گذاشتیم
دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره مهم ترین تفاوت جشنواره تئاتر امسال با سال های گذشته اظهار کرد: امسال ایده تولید اثر در محور جشنواره را کنار گذاشتیم و تولید محوری را جایگزین کردیم؛ به این معنا که جشنواره تنها برای خود اثر تولید نکند؛ بلکه جامعه تئاتر و نظام تولید، به کار تولید پرداخته، و جشنواره از ماحصل آن استفاده کند و بهترین کارها را به مخاطبان ارائه دهد.
وی تفاوت دیگر این دوره از جشنواره را کاهش توجه به کمیت و کوشش برای افزایش کیفیت آثار ذکر کرد و افزود: امسال تعداد آثار کمتر از سال های گذشته است؛ به همین دلیل بیشتر می توان به گروه ها رسیدگی و برنامه ریزی دقیق تری برای آن ها کرد؛ به طوری که تعداد اجراهای بیشتر و نیز صندلی های بیشتری را برای مخاطبان داشت.
اسدی ادامه داد: تفاوت دیگر توجه ویژه به بخش مرور تئاتر سراسر کشور است. برگزیدگان تئاتر استان ها و اجراهای عمومی سراسر کشور در بخشی به نام «مرور» که عمده ترین بخش جشنواره ما خواهد بود و هدف آن انتخاب و ارائه بهترین آثار تولید شده تئاتر ایران است، شرکت داده می شوند.
برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست ها و فعالیت های پژوهشی جشنواره از دیگر تفاوت هایی بود که دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به آن ها اشاره کرد.
وی با اعلام اینکه نخستین رویدادهای جدی جشنواره تئاتر فجر از هفته آینده کلید می خورد، تصریح کرد: در ادامه مسابقه نمایش نامه نویسی جشنواره تئاتر فجر، نمایش نامه های برگزیده خوانده می شوند و کارگردانان، تهیه کنندگان و مخاطبان هنر تئاتر می توانند از تعداد نمایشنامه های برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی آگاه شوند و حتی این امکان برای نمایشنامه ها فراهم شود که در آینده توسط همان کارگردانان و تهیه کنندگان به مرحله تولید و اجرا برسند.
اسدی همچنین بیان کرد: یکی از ویژگی های جشنواره امسال توجه به ماهیت گروه های نمایشی و کمپانی های نمایشی است؛ هویت فردی هنرمندان اگرچه محترم است ولی اساس کار ما که متکی بر همان اساس تئاتر است توجه به گروه و گروه محوری است؛ ما امسال بیشتر، هویت گروه را به رسمیت می شناسیم؛ به طوری که در همه اجراها علاوه بر کیفیت آثاری که ارائه می شود، خود گروه، نام گروه و توانایی آن برای ما ملاک است.
دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از برگزاری سمینار پژوهشی پیش از این جشنواره و در دی ماه 94 خبر داد و گفت: این سمینار با همکاری دانشگاه تهران و پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزاری شده و کاری آکادمیک است.
وی ضمن قدردانی از دست اندرکاران حوزه رسانه، ابراز امیدواری کرد که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، پوشش رسانه ای خوبی را از جشنواره بین المللی تئاتر فجر که مهم ترین رویداد تئاتری کشور است، داشته باشد.
بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 16 آبان کار خود را در مصلی امام خمینی (ره) آغاز کرد و امروز جمعه به کار خود پایان می دهد.