در حال بارگذاری ...
ابراهیم حقیقی

پوسترهای تئاتر جایگاهی در شهر ندارند

ابراهیم حقیقی، طراح گرافیست، طراحی پوستر سه دهه جشنواره تئاتر فجر را قابل قبول دانست و افزود: به جز چند دوره جشنواره تمامی پوسترها با کیفیت طراحی شده است.

ابراهیم حقیقی، طراح گرافیست، طراحی پوستر سه دهه جشنواره تئاتر فجر را قابل قبول دانست و افزود: به جز چند دوره جشنواره تمامی پوسترها با کیفیت طراحی شده است.

این طراح گرافیست همچنین درباره طراحی پوستر نمایش هایی که در طول سال به روی صحنه می روند، اظهار داشت: به طور طبیعی، گروه حرفه‌ای طراحی پوستر را به گرافیست باتجربه سفارش می‌دهد که عموماً آثار قابل قبولی هستند. ولی در بیشتر مواقع این موضوع اتفاق نمی افتد و شاهد تصویر از طراحان جوانی هستیم و پوستر دچار نقص است. این قضیه به بضاعت کم مالی تئاتر بازمی‌گردد و باعث می‌شود کار به طراحانی سفارش داده شود که دستمزد پایین‌تری طلب می کنند.

وی درباره ویژگی طراحی پوستر حوزه تئاتر، گفت: معمولاً طراح از متن نمایش، تصویر را بدست می‌آورد و از اجرا، ایده‌هایی را به آن اضافه می‌کند. شیوه اجرای کارگردان در یک نمایش قطعاً‌ در طراحی پوستر تأثیر می‌گذارد. نقش مخاطب نیز در طراحی پوستر، مهم است چون طراح، از محتوا به تصویر واحدی به اسم «پوستر» می‌رسد که باید دید پوستر، برای مخاطب هم درست فکر شده یا نه؟

این طراح پوستر با بیان این که طراح، میان دو سوی محتوای سفارش اولیه و پیامی که به مخاطب می رسد قرار می‌گیرد و باید این دو کفه را متعادل نگه دارد، افزود: ممکن است طراح، از یک نمایش کلاسیک - به اشتباه- تصویری عامیانه طراحی کند و برعکس از اثری عامیانه پوستری فرهیخته تصویر کند.

حقیقی با این توضیح که به غیر از نمایش‌های کمدی که در سینما اجرا می‌شوند دیگر نمایش‌ها در حوزه فرهیخته جا می‌گیرد، ادامه داد: در طراحی پوستر این نمایش‌ها، باید از عناصری که در سینما رایج شده پرهیز کرد.

این هنرمند با انتقاد از نبود محل نصب پوستر در شهر، یادآور شد: به عنوان فردی که هر روز در شهر رفت و آمد می‌کنم پوستر تئاتر، نمی بینم. چون محل نصب پوستر نداریم. این موضوع را بارها مطرح و پی‌گیری کرده ام ولی هنوز نتیجه‌ای نداشته است. در حال حاضر مکان‌های اندکی چون گالری، کافی شاپ و کتابخانه‌ها این کار را تقبل می‌کنند. این در حالی است که پوستر باید مکان نصب داشته باشد.

وی که یکی از داوران بخش پوستر سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر است، افزود: طراحی پوستر سه دهه جشنواره تئاتر فجر قابل قبول است و به جز چند دوره، تمامی پوسترها با کیفیت طراحی شده است.

 




نظرات کاربران