در حال بارگذاری ...
...

عادل بزدوده:

سیاست گذاری متمرکز نیاز واقعی تئاتر است

عادل بزدوده:

سیاست گذاری متمرکز نیاز واقعی تئاتر است

عادل بزدوده نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: نیاز واقعی و اساسی تئاتر کشور و جشنواره تئاتر فجر وجود سیاست گذاران ثابت و برنامه ریزی های مستمر و متدوام است.

این کارگردان تئاتر در گفت وگو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی جشنواره تئاتر فجر در ارتباط با وضعیت تئاتر و برگزاری سی امین دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: بی شک تاثیرات مثبت برگزاری جشنواره تئاتر فجر بروی تئاتر ایران غیر قابل انکار است اما مسلما بضاعت ما در مدیریت اجرایی بیش از این ها است. 
وی ادامه داد: یکی از نگرانی های اکثر ما پس از ماه ها تمرین و اجرای نمایش در جشنواره تئاتر فجر اجرای عموم آثار نمایشی است که حساب آن با کرام الکاتبین است. 
وی در ادامه بیان کرد: در طی سی سال گذشته به بدنه تئاتر حرفه ای ما سالن حرفه ای افزوده نشده است و این موضوع باعث وقفه و فاصله بین تمرینات گروه های نمایشی و در صورت مطلوب اجرای آن ها شده است . 
این کارگردان تاکید داشت: زندگی روزمره گروه های نمایشی از طریق فعالیت در تئاتر می گذرد و زندگی این اهالی از طریق از هم گسیختگی تئاتری شکل می گیرد که این مهم نیازمند تدابیر و فکرهای مدیریتی بالا است. 
وی تمرکز زدایی تئاتر در یک شهر را سبب ضربه خوردن به پیکره تئاتر دانست و افزود: باید در شهرستان ها نیز به مسئله سالن سازی توجه لازم صورت گیرد و جریان فرهنگی تنها در یک محدوده جغرافیای خاص تمرکز نداشته باشد . متاسفانه در طی این سی سال هنرمندان همواره درگیر این چنین مسائلی بودند این در حالی است که هنرمندان برای پیشبرد هنر خود نیازمند حمایت های مادی و معنوی هستند. 
این نویسنده تمرکز سیاست گذاری های کلان جشنواره با وجود یک دبیر ثابت را از نیازهای اساسی جشنواره تئاتر فجر و مدیریت تئاتر در سطح کلان دانست و اظهار کرد: برای به بار نشستن هدف گذاری هامان باید به دنبال استمرار اهداف بلند مدت در تئاتر باشیم. 
وی ادامه داد: کمرنگ بودن اهداف باعث دور شدن جشنواره از پیشرفت های به روز دنیا می شود باید اهداف جشنواره تعریف شود البته بخشی از این اهداف متاثر از سیاست گذاری های تئاتر در سطح کلان است. 
بزدوده گفت: حضور گروه ها و نمایندگان کمپانی های تئاتر در دنیا را می توان در تغییرات نگاه های گروه های تئاتری مشاهده کرد. البته گروه های بسیار محدودی متاثر از این قضییه می شوند و بیشتر گروه های خوب و با اندیشه از جریان تئاتری روز دنیا تاثیر می گیرند. 
وی ادامه داد: باید برنامه ریزی و جدول بندی برنامه ها در جشنواره تئاتر فجر به گونه ای باشد تا این امکان فراهم آید تا گروه ها بین الملل و داخلی نمایش های یکدیگر را مشاهده کنند و تبادلات اندیشه و اطلاعات روز دنیای هنر صورت گیرد . 
وی در ادامه تاکید داشت: به دلیل ساده انگاری موجود در بین برخی از هنرمندان تبدلات اندیشه میان هنرمندان بسیار کم است و در صورت استفاده از تجربیات بین المللی به سراغ آسان ترین آن ها می رویم. 
این کارگردان تئاتر گفت: تئاتر دنیا در طی این سال ها همواره تجربیات و پیشرفت های زیادی داشته است و حیف است که گروه های بین الملل در ایران اجرا داشته باشند اما گروه های نمایشی ما از حضور آن ها بهره لازم را نبرند. 
وی ادامه داد: باید فرصتی فراهم شود تا حد امکان گروه ها ی بین الملل چند هفته پس از برگزاری جشنواره تئاتر فجر اجرای خود را ادامه دهند. 
بزدوده شعار تئاتر برای همه را یک شعار تبلیغاتی و به دور از واقعیات موجود در تئاتر دانست و بیان کرد: در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر به دلیل کلیه محدودیت های موجود تنها افراد خاص و محدودی به تماشای تئاتر می پردازند. 
وی افزود: برای جامه عمل پوشاندن به این شعار باید امکانی فراهم آید تا افراد جامعه در طول سال بتوانند در مناطق مختلف جغرافیای و اقلیمی خود به تماشای تئاتر به پردازند در طول این سال ها همواره به جمعیت هنرمندان ما افزوده شده اما ظرفیت سالن های نمایشی ما تغییری نکرده است.