در حال بارگذاری ...
...

کیانوش غریب پور:

پوسترهای منتخب ویژگی های بیانی خوبی داشتند

کیانوش غریب پور:

پوسترهای منتخب ویژگی های بیانی خوبی داشتند

کیانوش غریب پور داور بخش مسلبقه پوسترتئاتر آثار رسیده به سی امین جشنواره تئاتر فجر را قابل قبول توصیف کرد.

غریب پور در گفت و گو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: « به نسبت سایر پوسترهای فرهنگی کشور، هنرمندان گرافیست تئاتر موفق تر عمل کرده اند. این در حالی است که طراحی برای تئاتر همیشه عرصه کم ارج و مزدی بوده و هنرمندان به خاطر علاقه شخصی در این زمینه سفارش قبول می کنند. آثار منتخب این دوره از ویژگی های بیانی خوبی برخوردار هستند.» 
او در تشریح نظرش گفت: «برگزاری مسابقه بخش طراحی پوستر در جشنواره ای با این حجم بدون شک در توجه ویژه گرافیست ها بی تاثیر نیست. به هرحال وقتی پای رقابت به میان می آید طراحان می بینند که آثارشان رصد می شود. خوشحالم که در چند سال اخیر علاقه به این هنر بیشتر شده است.»
وی ادامه داد: «البته جشنواره خوب و مشوق است، اما همه مشکلات با برپایی مسابقه حل نمی شود. تعرفه طراحی پوستر باید در نهادهای رسمی تصویب شود و هنرمندان این عرصه به صورت جدی مورد حمایت اصناف تئاتری قرار گیرند.»
غریب پور گفت: « البته بسیاری از آثار رسیده به جشنواره ایده های خوبی داشتند، ولی در پرداخت ضعیف عمل کرده بودند. در واقع این دسته از پوستر ها دارای پختگی لازم برای قرار گرفتن در جایگاه حرفه ای نبودند.»
وی افزود: «البته از این نکته نیز نباید غافل بود که برخی از آثار رسیده حتی تطابق موضوعی نداشتند. یک پوستر تئاتر باید دارای ویژگی های دراماتیک باشد تا مخاطب را برای دیدن آن نمایش فرا بخواند. متاسفانه در برخی آثار نیز دیدیم که پوستر به جای پوشش هدف خود محل خودنمایی طراح بود و به سختی می شد اثری از تئاتر در آن یافت.»
غریب پور توضیح داد: « پوستر تئاتر نیز مانند خود آن یک اتفاق تصویری است. همان طور که تئاتر یک درونمایه ویژه دارد انتظار می رود پوستر آن نیز آن موضوع یا درونمایه خاص را به راحتی دریافت کند. این اثر هنری باید به مخاطب انتقال دهد که کار تراژیک، کمدی و یا هر ژانر دیگری است.»
این گرافیست در ادامه به تفاوت پوستر سینما و تئاتر اشاره کرد و گفت: «در سینما عمده کار طراح بازتاب چهره ستاره های آن فیلم در پوستر است، ولی از آن جا که ما در تئاتر با چهره ها سر و کار نداریم؛ لازم است به دنبال طرح هایی باشیم که تخیلی و انتزاعی نیست و می تواند سخن کلی تئاتر را در یک نگاه به مخاطب نشان دهند.»
او در ادامه تصریح کرد: «چند سال قبل جریان عمومی در طراحی کشور از لحاظ فرم شکل گرفت که تاثیر آن را امروز در جشنواره و پوستر های آن می بینیم. این جریان رواج تایپوگرافی در طراحی بود. البته این به آن معنا نیست که بگویم همه پوستر ها از لحاظ زیبایی شناسی موفق عمل کرده بودند.»
کیانوش غریب پور در پایان پوستر را آئینه تمام نمای تئاتر کشور دانست و گفت: «نگاه نو به تئاتر در واقع نگاه نو به هنر گرافیک و طراحی پوستر تئاتر است. هر چه قدر که هنر تئاتر ایران به سوی استفاده از اندیشه های نو آورانه در این زمینه باشد پوستر نیز با آن همنوایی خواهد کرد. هر دوی این هنرها البته بدون پیشرفت سطح عمومی فرهنگ و نگاه حرفه ای به تئاتر امکان پذیر نیستند.»


یادآوری می شود سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری به دبیری رحمت امینی برگزار می‌شود.