در حال بارگذاری ...
سیامک احصایی:

جشنواره فجر ابزار قدرتمندی برای تعیین سرنوشت تئاتر است

جشنواره تئاتر فجر به دلیل تعیین کنندگی اجراهای سال بعد، ابزار قدرتمندی برای تعیین سرنوشت تئاتر است و این وظیفه را برای برگزار کنندگان این رویداد سنگین می کند.

سیامک احصایی، طراح، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت و گو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، روند این جشنواره را در سی سال گذشته رو به رشد توصیف کرد و گفت:«به خصوص در بخش برگزاری و اجرایی جشنواره، هر سال به دلیل افزایش امکانات فنی و نیز ماشینی شدن ابزار، شاهد ایجاد روند رو به رشد بوده ایم.»
این هنرمند افزود:«البته کیفیت خود نمایش های به اجرا درآمده محل بررسی و کارشناسی است و به نظر می رسد نمایش های هر سال را باید بر اساس شرایط اختصاص داده شده در همان سال سنجید.»
این طراح صحنه و لباس تغییر مدیران را یکی از مشکلات برگزاری جشنواره تئاتر فجر دانست و توضیح داد:«متاسفانه در تمام سال های گذشته شاهد بودیم که با تغییر مدیریت تئاتر، خیلی از دستاورد های کسب شده در جشنواره به فراموشی سپرده شده است، این در صورتی است که هر سال ما گام هایی به جلو برمی داریم. اگر مسئولان تازه ارزیابی درستی از آن چه پیش از آنها گذشته است نداشته باشند، ناچار خواهند شد کارهای تکراری انجام دهند.»
او بزرگترین دستاورد جشنواره تئاتر فجر در بخش بین المللی را ورود نمایش های شاخص تئاتر دنیا به ایران دانست و در این رابطه گفت: «در بخش بین الملل توانسته ایم به برخی اهداف مورد نظر دست یابیم. البته مسئله انتخاب همیشه موضوعی چالش برانگیز بوده است و میزبان کارهای خاص و متفاوت از تئاتر دنیا نبوده ایم. شاید لازم است در این بخش معیارهای انتخاب خود را به نمایش های خارجی نزدیک کنیم.»
احصایی درباره رقابت گروه های جوان در کنار پیشکسوت ها گفت:«خوشبختانه جشنواره تئاتر فجر توانسته حضور قدیمی ها را در کنار هنرمندان تازه کار، در کنار هم داشته باشد. همان طور که هنرمندان جوان در بخش دانشجویی و تجربه های نو حضور دارند، پیشکسوت ها هم در بخش چشم انداز و میهمان به رقابت می پردازند. این باعث می شود که همه سلیقه ها در جشنواره فرصت حضور یابند.»
سیامک احصایی در پایان درباره مهم ترین تاثیر جشنواره تئاتر فجر، بر روی فضای کلی تئاتر ایران گفت:«همین که نمایش های به اجرا در آمده در جشنواره امکان اجرای عمومی در سال بعد را می گیرند، نشان می دهد که جشنواره ابزار قدرتمندی برای تعیین سرنوشت تئاتر در سال بعد از خود است و این وظیفه را برای برگزار کنندگان سنگین می کند.»
یادآوری می شود سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری به دبیری رحمت امینی برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران