در حال بارگذاری ...
رضا حامدی خواه:

اجرای عمومی، تئاتر خیابانی را یک گام به جلو می برد

اجرای عمومی نمایش های خیابانی گامی رو به جلو برای این هنر محسوب می شود، ولی در کنار این قدام باید فکری هم برای جنبه های اقتصادی نمایش های خیابانی کرد.

رضا حامدی خواه از هنرمندان با سابقه تئاتر با بیان این مطلب به پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت:« نمایش های خیابانی به لحاظ حجم و تعداد در جشنواره زیاد هستند، ولی باید به این مساله توجه کرد که آیا ما با این تعداد آثار نمایش خیابانی، در مسیر حرفه ای قرار گرفته ایم و یا تنها روی کمیت متمرکز شده ایم.»
وی ادامه داد:« اجرای عمومی نمایش های خیابانی گامی رو به جلو برای این بخش از تئاتر محسوب می شود، ولی تنها اجرای عمومی نمایش ها کافی نیست؛ زیرا باید فکری هم برای کمک هزینه های بسیار پایین تئاتر خیابانی کنیم. در همه جشنواره ها هنرمندان نمایش های خیابانی کمترین دستمزدها را دریافت می کنند و این مساله نشان دهنده جدی نگرفتن و نگاه حرفه ای نداشتن به این هنر است.»
این بازیگر و کارگردان تئاتر توضیح داد:« تنها نباید اجرای عمومی نمایش های خیابانی را در تئاتر شهر و یا ایرانشهر متمرکز کرد، ما تئاتر خیابانی حرفه ای را تنها متعلق به این دو مکان می دانیم، در صورتی که می توانیم از فضاهای مختلف برای اجرای عمومی بهره مند شویم.»
حامدی خواه در رابطه با حضور گروه های خارجی در بخش خیابانی سی امین جشنواره تئاتر فجر گفت:«حضور گروه های خارجی در جشنواره موجب ارتقاء تئاتر خیابانی و به وجود آمدن یک جریان می شود. گروه ها با دیدن تکنیک های کشورهای مختلف به طور ناخودآگاه از آنها تاثیر می گیرند و کارهای ارزشمندتری را ارائه می دهند.»
وی در پایان گفت:«با وضعیت فرهنگی که کشور ما دارد، تئاتر خیابانی می تواند نقشی تعیین کننده و راه گشا برای ایجاد بسترهای فرهنگی داشته باشد. اینگونه نمایش ها دیگر دغدغه سالن و تماشاگر را ندارد و می تواند با امکانات کمتری با مخاطب ارتباط برقرار کند. برای رسیدن به نگاه حرفه ای تئاتر خیابانی باید هنرمندان و همچنین مدیران این هنر را جدی بگیرند و تئاتر خیابانی به دانشگاه راه پیدا کند. همچنین حضور هنرمندان شناخته شده تئاتر می تواند در رونق نمایش های خیابانی بسیار موثر باشد.»
یادآوری می‌شود سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری به دبیری رحمت امینی برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران