محمد یعقوبی کارگردان و نمایشنامه نویس:
وقایع به شکل ملال آوری از رسانه های دولتی تکرار می شوند

محمد یعقوبی کارگردان و نمایشنامه نویس با بیان این مطلب و با اشاره به فیلم های متعددی که هر ساله درباره جنگ جهانی دوم ساخته می شود، ضرورت این توجه بی وقفه را در تاکیدی که بر زنده نگاه داشتن یاد آن وجود دارد دانست.
ازطریق تئاتر می توان بخشی از حقیقت دفاع مقدس را به نسل جوان نشان داد. وی گفت: جنگ تاثیر به سزایی در روان ما داشته و حتی می توان تاثیرات آن را به صورت ژنی در نسل های بعد نیز مورد مطالعه قرار داد.
وی هر نمایش را دارای یک بستر زمانی و مکانی مشخص دانست که می تواند از دل تاریخ تا لحظه اکنون را در بربگیرد و افزود: بازتولید یک دوره تاریخی که بخشی از شرایطی است که در آن زندگی کرده ایم و یا پدران و مادرانمان در آن زیسته اند یک ضرورت است.
وی یادآور شد: در نمایشی که روی صحنه دارم نسل جوانی حضور دارند که در سال های جنگ متولد شده اند یا پس از آن و درباره آن ایام هیچ اطلاعاتی ندارند و اعتقاد دارم که از طریق تئاتر که رسانه آزادتری است می توان بخشی از حقیقت آن زمان را به نسل جوان نشان داد.
این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر کشورتاکید کرد: اگر در بازآفرینی وقایع جنگ به شعور و زیبایی شناسی اثر احترام بگذارید مخاطب خود را نیز خواهید داشت. این یک واقعیت است که این وقایع به شکل ملال آوری از رسانه های دولتی تکرار می شوند و تئاتر به خوبی می تواند این خلاء ها را پر کند.
یعقوبی با اشاره به اجرای مجدد نمایشنامه "زمستان 66" و توجه به گذشت زمان توضیح داد: کارمن در بازآفرینی آن نمایشنامه سخت بود چون هم تماشاگری داشتم که کار قبلی را دیده بود، آن دوره را تجربه کرده بود و هم تماشاگری که هیچ کدام را ندیده بود و من باید فاکتور هایی می آوردم که هر دو را راضی نگه دارم . حال اگر نویسنده این متن نبودم باید چکار می کردم؟ نویسنده باید مثل موجود انسانی متن اش را تغییر دهد .
وی اولین عنصر نیازمند تغییر در بازآفرینی یک واقعه تاریخی را لحن آن معرفی کرده و تاکید کرد که باید لحن کلام و اجرا برای زمان حال زنده شود.
این کارگردان تئاتر یکی از نشانه های ارزیابی یک نمایش خوب و بد را غرولندهایی که درباره آن شنیده می شود دانست و افزود: اگر شخصیت، قصه و موقعیت را خوب پرورش داده باشیم موفق خواهیم بود. اگرغرولند می کنیم یعنی از اثر راضی نیستیم. هرگاه این رضایت وجود داشته باشد خودش یک ضرورت می شود. تئاتر گفت و گوی خاموش تماشاگربا صحنه است و هیچ هنری این ویژگی را ندارد.