علی نرگسنژاد کارگردان نمایش «جیره بندی پر خروس برای سوگواری»:
در رقابت بینالمللی حتما موفق خواهیم بود

«جیرهبندی پر خروس برای سوگواری» دربارۀ سه آدم در شرایط بحرانی است. پسر جوانی از مادرش سوالی میپرسد و مادر که نمیخواهد به این سوال پاسخ بدهد، کشمکش شخصیتهای این نمایش را دامن میزند.
علی نرگسنژاد کارگردان نمایش می گوید «اساس کشمکش آدمها ماجرای این اثر نمایشی است که شخصا آن را نوشته، کارگردانی و طراحی کردهام. توضیح بیشتر او را در ادامه خواهید خواند:
تکنیک این اثر بر مبنای یک «پلی خونی» شکل گرفته که در آن باید به تماشاگر اجازه داد تا در برخورد با اثر، داستان خودش را بسازد. این یک تکنیک خاص نیست، یک حالت است. در اجرا نیز روی مکتب و سبک خاصی تکیه نکرده ایم. تلاش کردیم یک درام و یک موقعیت انسانی ایجاد کنیم.
برای انتخاب گروه این نمایش تلاش کردم از بازیگرانی استفاده کنم که تناسب روانی با شخصیتهای نمایش داشته باشند. هرچند شاید در وهلۀ نخست به نظر برسد که جای بازیگران شناخته شده خالی است اما یک نکته را فراموش نکنید؛ کارگردان بازیگر خوب میخواهد. کسانی که بازیگر چهره میخواهند، تهیهکنندگان هستند و من هم تهیه کننده نیستم. سپیده علایی، فروزان جمشیدنژاد و رضا نحوی، شاید چهره نباشند اما از جمله بازیگران حرفهای هستند که در تئاتر و تلویزیون حضور مستمری داشتهاند. یک شعار دارم: یا بهترین را انجام بده یا اصلا آن را انجام نده!
اولین اجرای نمایشمان را در بخش مسابقه بینالملل به صحنه خواهیم برد. احساس میکنم که اتفاقا این جریان چقدر میتواند به هیجان جشنواره بیافزاید اما بخش اصلی تئاتر، تماشاگر است. در این شرایط تماشاگر حق انتخاب دارد: شاید دوست داشته باشد کاری را که پیش از این اجرا شده ببیند؛ شاید در این لحظههای آخر مسئلهام این باشد که ای کاش پول بیشتری میدادند! باید اعتراف کنم از اول برای رسیدن به بخش مسابقه برنامهریزی کرده بودهام و بدون شک در این رقابت موفق خواهیم بود.
اولینبار است که تا این اندازه آرامش خاطر دارم. این آرامش به دلیل برنامهریزی، دقت و مدیریت گروه برگزار کنندۀ جشنواره است که از ابتدا با گروههای شرکت کننده همراه بودهاند. برای اولینبار در جشنوارۀ فجر میدیدم که در زمان تمرین از دبیرخانه با گروه تماس بگیرند و دربارۀ کار و شرایط و تمرین جویا شوند. از همین رو اعتقاد دارم این جشنواره بسیار کیفیتگرا بوده و با انصاف و بی طرفی برخورد کرده است.
در جدول برنامههای جشنواره تئاتر فجر بدنۀ تئاتر کشور را میبینم. بعید میدانم که بیشتر از 20 درصد از هنرمندان کشور از این جریان بزرگ تئاتری دور مانده باشند.
منبع: بولتن جشنواره