در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با کوروش خزاعی اصل کارگردان نمایش «سهتم کشی»

رویکردی نوین درداستان ونحوه اجرا

گفت و گو با کوروش خزاعی اصل کارگردان نمایش «سهتم کشی»

رویکردی نوین درداستان ونحوه اجرا

کوروش خزاعی اصل کارگردان نمایش «سهتم کشی» که با این کار در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است درباره نمایش «سهتم کشی» می گوید که: این نمایش برداشتی از قصه رستم و سهراب است و رویکرد نوینی در پایان داستان و نحوه اجرا دارد.

موضوع درباره یک گروه بازیگرانی هستند که در حال بازسازی صحنه رستم و سهراب هستند که در این مسیر دچار مشکلاتی می شوند. حالا قصه با مشکلات آنها پیش میرود. وی در ادامه در خصوص نگارش متن افزود:متن نمایش را خودم نوشتم به خاطر اینکه احساس میکردم به نوعی رویکرد مردم نسبت به اساطیر و ادبیات و شخصیت هایی که کمتر مجال شناختن آنها را دارند ضعیف تر شده و در هجوم شبکه های ماهواره ای که روز به روز به تعدادشان اضافه میشود، مردم قهرمان جعلی را می¬پسندند و می¬پرستند و دنبال میکنند که نه قصه هایشان ارزش شنیدن دارد و نه حرفی برای گفتن دارند. بنابر این به این نتیجه رسیدم که که باید به زبان امروز به این حوزه بپردازیم. علاقمند بودم که روی این قصه کار کنم. سال‌ها تحقیق کردمتا این که نوشتم و کار کردم.
خزاعی اصلدر مورد کارگردانی اثرش می گوید:در مورد شیوه کارگردانی که کار کردم اگر بخواهم به یکی از شیوه هایی که نزدیکتر استربطش دهم، میتوانم بگویم که ژانر نمایشepic است. به هر حال این یک شیوه است که در دایره شیوه هایی که می شناسیم و قاعده بندی شده قرار دارد.
او در ادامه در مورد تأثیر جشنواره تئاتر فجر در ارتقاء تئاتر کشور به لحاظ کمی و کیفی بیان کرد: اگر که جشنواره تئاتر فجر را مخصوص گروه های حرفه ای که همیشه فقط اسمشان حرفه ای بوده و گاهی اوقات تولیداتشان هم حرفه ای نیست ندانیم و اگر بدانیم که جشنواره تئاتر فجر متعلق به تئاتر کشور است، فکر کنم این تأثیر به سزاتری خواهد داشت. اگر ما متوجه شویم که تئاتر کشور منوط به مجموعه تئاتر شهر نیست و منوط به آدم هایی که در آن فعالیت میکنند نیست، بهتر است. در کل جشنواره تئاتر فجر را دوست دارم و فکر کنم چهارمین بار است که در آن شرکت دارم و امیدوارم روز به روز کیفیتش بالاتر رود و پربارتر شود و بهانه مناسبی است برای هنرمندان که اقدام به تولید آثاری کنند که گاهاً در شناسنامه تئاتری کشور جایگاه ویژه ای دارد. خزاعی اصل در خصوص جایگاه جشنواره تئاتر فجر در کلیات تئاتر کشور افزود: به هر حال جشنواره تئاتر فجر یک ویتریناز فعالیت های سال گذشته و پیش بینی فعالیتهای سال آینده گروههای تئاتری است. طبیعتاً نمیتواند بی تأثیر در کلیات تئاتر کشورباشد منتها به نظم میرسد به علت تعدد شیوه های سیاست گذاری و تغییر ذائقه های حاکم بر گروه جشنواره ما دائم شاهد تغییر مسیر جشنواره هستیم اگر جشنواره به عنوان یک ویترین قابلیت پوشش دادن به تمام گروه های فعال و مطرح و جوان و پیشکسوت را داشته باشد و تنها از یک سلیقه خاص و یکسری ارتباطات خاص حمایت نکند به نظر من تأثیر خوبی بر کلیات تئاتر کشور دارد ضمن اینکه یک اتفاقی که امسال در جشنواره افتاد و من در سایت خواندم و تبریک میگویم به ستاد برگزاری که کارخیلی جالبی بود اینکه یکسری بروشور و کاتالوگ آماده کرده اند و در خانه شهروندان میبردند که ما جشنواره تئاتر برگزار می کنیم. متأسفانه تعداد تماشاگران عام ما در جشنواره خیلی کم است دلیلش این است که کارها سلیقه ای انتخاب میشوند. آثار پوشش دهنده سلیقه مخاطبان نیستند. وی برای بهتر شدن جشنواره تئاتر فجر پیشنهاد داد که یک اتاق فکری برای جشنواره تئاتر فجر از بین هنرمندان فعالی که در عرصه نمایش کار میکنندتدارک ببینند تا به آسیب شناسی مسیری که باید هنرمندان طی کنند تا به فجربرسند، بپردازند. یک اثر از لحظه ای که تولید میشود تا لحظه ای که به اجرا در آید فراز و نشیب های زیادی را پشت سر میگذارد مخصوصاً مسیر جشنواره فجر و مخصوصاً برای گروههای شهرستانی و خیلی از هنرمندان دیگر تحمل این مسیر پر پیچ و خم دشوار است. و به خاطر همین است که ما سال به سال در حوزه تئاتر شهرستان‌ها مخصوصاً با ضعف اشتیاق بین هنرمندان مطرح طرف هستیم و این خوبنیست. ما باید مسیر را برای هنرمندان مطرح شهرستانیمان و سیر رسیدن به جشنواره فجر را کوتاه کنیم. هنوز در آسان سازی برخی مسیرها دچار مشکل هستیم. من پیشنهادم این است که یک اتاق فکر را مخصوصاً در حوزه شهرستان تشکیل دهند و نظرات هنرمندان را جویا شوند. همچنین پیشنهاد میکنم یک شورای سیاست گذاری با همکاری افرادبتواند بهترین، سریعترین، مطمئن ترین و قابل ترین روش را برای رسیدن به جشنواره برای هنرمندان فراهم کنند.