زری اماد کارگردان نمایش حیرت بازار
تکیه بر خلاقیت بازیگران در یک اثر آیینی

حیرت بازار نمایشی ویژۀ ایام محرم است که در عین حال نیمنگاهی هم به مسایل اجتماعی دارد. قصه، مربوط به آش حلیمی است که ظهر عاشورا پخته میشود و این رسم، پیدرپی، هفت نسل به این خانواده رسیده است.
این آش حلیم هرسال یک شفا گیرنده داشته و امسال عروس این خانواده چشم به معجزۀ آن دوخته. از قضا پدر خانواده از دنیا میرود و فرزندانش بر سر ادای نظر اختلاف نظر پیدا میکنند. در پایان، آش را در حیاط خانۀ پدری میپزند و عروس خانواده، شفا گیرندۀ آن سال میشود. این نمایش هم در بخش مرور به روی صحنه میرود و هم در بخش فجر استانی حضور دارد. کارگردان نمایش در توضیح بیشتر، معتقد است «درواقع این نمایش اثری مینیمالیستی است که برای دکرش هم طراحی بسیار سادهای در نظر گرفتهایم. در طراحی این دکور برای توصیف صحنهها سعی کردهام از موقعیتها و عناصر دیگری مانند بازیگرها استفاده کنم. در این اثر به خلاقیت خود بازیگران تکیه شده و البته سادگی دکور دیده نخواهد شد.» او در ادامه میافزاید «حیرت بازار نگاهی کلاسیک به قصه دارد که این نگاه کلاسیک را با بازیهای مدرن ادغام کردهام. حیرت بازار یک اثر آیینی است و به عقیده من نمایشهای آیینی از سایر آثار سختتر است؛ چون در یک اثر آیینی باید به تعزیه، نقالی و نمایشهایی اینچنینی هم نگاهی انداخت. تلفیق این بخشها با هم و جمع کردن اثر، کار سادهای نیست. در کل از خلاقیتهای بازیگران استفاده کردهام و فکر میکنم موفق هم بودهام.»
کارگردان دربارۀ اجرا در شهرستانها، قبل از شروع جشنواره در تهران چنین اظهارنظر میکند «کاملا با این کار موافقم که اجراها به شهرستانها کشیده شود. اجراها، همیشه برای شرکت در جشنواره از شهرستانها به تهران میآمدند و اینبار هم که آثاری از تهران به شهرستانها فرستاده شود اتفاق خوبی است که میتواند به ارتقا هنر تاتر کمک زیادی کند. من هم در سه شهرستان کرج، گرگان و بجنورد اجرا داشتم اما به دلیل این که آقای آقاحسینی -یکی از بازیگرها- در اجرای آقای پاکدل حاضر بودند، ما مجبور به انصراف از اجرا در شهرهای بجنورد و گرگان شدیم اما؛ اجرای کرج همچنان پا برجا است.»
منبع: بولتن جشنواره