حمیدرضا افشار
تمرکز جشنواره تئاتر فجر بر نیروهای تجربی و جوان باشد

حمیدرضا افشار، مدرس و کارگردان تئاتر گفت: اگر تحلیل کمی و کیفی بر روی جشنواره تئاتر فجر داشته باشیم، متوجه تاثیر مثبت آن میشویم که از دورههای ابتدایی تا کنون نقاط عطفی داشته و به تحول تئاتر کمک کرده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه برای همه فکرهای موجود در تئاتر امکان حضور وجود نداشته افزود: البته در برخی دورهها تلاشهایی در این خصوص شده و در همین دوره بیست و نهم تلاش شده چنین شرایطی فراهم شود اما موانعی هم وجود دارد که قابل بررسی است و نیاز به یک آسیب شناسی جدی دارد.
افشار توضیح داد: تا جایی که من شاهد بودم، این عدم حضور به سلیقه شخصی افراد انتخابکننده آثار برای جشنواره ربطی ندارد و به سیاستهای کلان تئاتر مربوط است که در برخی موارد موانع بازدارنده بوده است.
وی در خصوص اعتبار بخش بینالملل جشنواره تئاتر فجر گفت: برخی گروههای خارجی بسیار علاقمندند که بیایند اینجا نمایش اجرا کنند و حتی قبول میکنند بدون دریافت کمکهزینه و با خرج خودشان در این جشنواره کار اجرا کنند.
افشار ادامه داد: علیرغم اینها باید سیاستهای کلان را بررسی کنیم که چرا تئاتر ما جهانی نمیشود. پتانسیلی که در شرایط کمّی و کیفی تئاتر ما وجود دارد، در سطح جهانی قابل طرح است اما اینکه چرا گروههای ایرانی به جشنوارههای جهانی راه پیدا نمیکنند، چرا مرکز هنرهای نمایشی کمک نمیکند، چرا موانع آن از طریق وزارت خارجه حل نمیشود، چرا ارتباط با جشنوارهها مسدود است و گروههای تئاتر ما به صورت شخصی برای حضور در جشنوارههای جهانی اقدام میکنند و تمام اینها مسائلی است که باید توسط سیاست گذاری تئاتر رفع شود.
وی جشنواره را تنها کانال موجود برای رسیدن جوانان به اجرای عمومی برشمرد و اظهار کرد: جشنواره تنها شرایطی است که جوانان از طریق آن میتوانند به اجرای عمومی برسند و مدیریت خوب میتواند در معرفی قابلیتها و شرایط جدید موثر باشد و در دو سه ساله اخیر نیز شاهد آن بودیم که کارگردانان، نویسندگان و بازیگران توانایی به عرصه تئاتر کشور معرفی شدند که بیانگر آن است جشنواره فجر توانسته به وظیفهاش عمل کند.
این استاد دانشگاه همچنین تاثیر برگزاری جشنواره در افزایش مخاطب تئاتر را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: امروزه مطالبات مخاطبین تئاتر فراتر از تولیدات ماست و ما با با این تعداد اجرا و سالن نمیتوانیم پاسخگو باشیم.
وی به برگزار کنندگان جشنواره تئاتر فجر پیشنهاد داد: تمام تمرکز و توجه جدی جشنواره باید بر روی نیروهای دانشگاهی، تجربی و جوان باشد زیرا استادان و هنرمندان حرفهای جایگاه خود را در تئاتر کشور دارند اما برای بسیاری از نیروهای دانشگاهی و جوان امکان اجرا فراهم نیست.
افشار تاکید کرد: مدیریت این دوره از جشنواره بر روی این مساله متمرکز شده است اما اگر سیاستهای کلان هم به این سمت برود که افکار و نیروهای جدید وارد تئاتر شود، به لحاظ کیفی خدمت بزرگی به تحول تئاتر شده است.