در حال بارگذاری ...
...

کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر:

جشنواره محلی برای کشف استعدادهای درخشان است

کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر:

جشنواره محلی برای کشف استعدادهای درخشان است

کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: جشنواره تئاتر فجر یکی از بزرگترین رخدادهای فرهنگی و هنری این مملکت است و اگرچه در سال‌های اخیر پستی و بلندی‌های زیادی داشته و رویکردهای آن به لحاظ سیاست برنامه‌گذاری تغییرات زیادی کرده اما به هر حال یکی از بهترین و مهم ترین رخدادهای تئاتری کشور ماست.

وی افزود: متولیان تئاتری و مسسوولین فرهنگی باید تلاش کنند تا سال به سال بر کیفیت این جشنواره افزوده شود و از لحاظ کمی نیز آن را ارتقا بدهند تا ما بتوانیم شاهد رشد و تعالی تئاتر کشور باشیم.
زارعی تاکید کرد: جشنواره تئاتر فجر محل بروز استعدادهای درخشان تئاتری در این کشور است که در اقصی نقاط ایران وجود دارند و اگر این جشنواره درست برگزار شود و سیاست برگزاری آن درست باشد، جشنواره باز هم می‌تواند به این رسالت خود عمل کند.
وی حذف بخش مسابقه از جشنواره تئاتر فجر را نادرست برشمرد و توضیح داد: بخش مسابقه بین هنرمندان، جوانان و شهرستانی‌ها ایجاد انگیزه می‌کرد که متاسفانه این بخش در دوره‌ای از جشنواره حذف شد و بعد از چند سالی، به شکل دیگر وارد شد که این کاردر کیفیت اجراها تاثیر می‌گذارد و انگیزه هنرمندان را از بین می‌برد.
زارعی معتقد است: بار هنر در هر رشته‌ای و نه فقط در عرصه تئاتر، بر روی دوش بچه‌های مستعد و توانمند شهرستانی است و نگاهی به هنرمندان عرصه‌های مختلف، حضور بچه‌های شهرستان را نشان می‌دهد.
وی جشنواره تئاتر فجر را کانال مناسبی برای ورود به عرصه حرفه‌ای دانست و افزود: تمام افرادی که امروزه در تئاتر حرفه‌ای قرار دارند و جزو پیکره و بدنه تئاتر هستند، استعدادهایی بودند که از جشنواره فجر شناخته شدند.
کارگردان نمایش "مسافران کوفه" درخصوص تاثیر برگزاری جشنواره در افزایش مخاطب گفت: متاسفانه مخاطب از تئاتر حذف شده و مادامی که به مخاطب نیاندیشیم و مردم را جذب خود نکنیم، جشنواره‌ها نمی‌توانند در جذب مخاطب موفق عمل کنند. 
وی ادامه داد: بخش اعظم تماشاگران جشنواره تئاتر فجر، هنرمندان و دانشجویان و اساتید و آنهایی هستند که دستی در تئاتر دارند و عده قلیلی از مردم می‌توانند از کارها دیدن کنند زیرا ظرفیت برگزاری جشنواره و سالن‌هایی که پذیرای مخاطبین است، کفاف خود تئاتری‌ها را هم نمی‌دهد چه برسد به اینکه بخواهیم شاهد حضور مردم در اجرای تئاترها باشیم. 
زارعی اظهار کرد: باید در رویکرد سیاست گذاری، جهت برگزاری جشنواره تجدید نظر شود زیرا صرف اینکه ما جشنواره را در یک تاریخ و فصل مشخص برگزار کنیم، کافی نیست.
وی پیشنهاد داد: باید ظرفیت‌های فیزیکی تئاتر را افزایش داد درحالی‌که بعد از سی سال که از انقلاب می‌گذرد، هنوز نتوانستیم آمار سالن‌های تئاتری را افزایش دهیم. با این حال اگر می‌خواهیم ساختار تئاتر را مردمی کنیم، باید جشنواره را در بیست یا سی روز برگزار کنیم؛ همچنانکه فستیوال جاده ابریشم توسط چولی در دو دهه برگزار می‌شود.