در حال بارگذاری ...
...

گفت گو با آروند دشت آرای ، کارگردان تئاتر

وتیرینی برای تئاتر کشور

گفت گو با آروند دشت آرای ، کارگردان تئاتر

وتیرینی برای تئاتر کشور

آروند دشت آرای ، کارگردان تئاتر با اشاره به تأثیر جشنواره تئاتر فجر بر کلیات تئاتر کشور بیان کرد: جشنواره تئاتر فجر به عنوان ویترینی برای تئاتر کشور است. ویترینی که ما می توانیم ماحصل تئاتر کشور را چه در تهران و چه در شهرستان ها که اتفاق می افتد را با مخاطبان بین المللی و فستیوال های مختلف تقسیم کنیم

و اینکه جشنواره محلی جهت تازه کردن دیدارها است برای تمام کسانی که در حوزه تئاتر فعالیت می کنند تا کارهای همدیگر را می بینند و بتوانند بر روی کار هم تأثیر بگذارند. در حقیقت می توان گفت تئاتر کشور ما سال به سال به کجا می رود و چه اتفاقی برایش می افتد. البته ما دچار نوعی از جشنواره زدگی می شویم، به خاطر اینکه عموماً در شیوه برگزاری جشنواره و سیستمی که بر آن حاکم است این اتفاق نمی افتد که همه ماحصل تئاتری کشور در آن نشان داده شود. اما بالاخره با چشم پوشی از یک درصدی، بالای 50 درصد از اتفاقات حادث کشور در جشنواره تقسیم می شود و از این نظر مهمترین تأثیرش این است که هنرمندان کارهای همدیگر را می بینند، آشنا می شوند، گفت وگو ایجاد می شود و به رشد تئاتر کمک می کند. حال اگر ما همدیگر را نبینیم و ندانیم هر کس چه کاری می کند، در آن صورت نمی توانیم یک جمع بندی خوبی از تئاترمان داشته باشیم. او در ادامه صحبتهایش درباره جایگاه جشنواره تئاتر فجر گفت: خوشبختانه روندی رو به رشد است و این جایگاه یعنی اینکه خیلی از مدیران فستیوال های معتبر دنیا علاقمند هستند که به این جشنواره بیایند و تئاتر ببینند و جشنواره تئاتر فجر را بهتر بشناسند. بنابراین جایگاهش روز به روز در حال رشد و ارتقاء است. اما باز راه زیادی تا شیوه برخورد آن با وسایل بین المللی و جهانی کردن جشنواره بین المللی تئاتر فجر وجود دارد تا به استانداردهای موجود در دنیا برسد و جز برگزارکنندگان بین المللی باشد. وی در مورد نقش جشنواره تئاتر فجر در معرفی چهره های جوان می گوید که: در حقیقت مهمترین نقش را در این زمینه دارد، یعنی جشنواره تئاتر فجر می تواند یک خون تازه را که همان جوان هایی هستند که حوصله دارند خودشان را به درد سر بیندازند و هنوز محافظه کار نشده اند را در پیکره تئاتر فجر جریان دهد. جشنواره تئاتر فجر این کمک را می کند که این خون تازه را معرفی کند و نشان دهد و رابط و پلی بین این دو شود تا ببینند که در تئاتر معاصر ما چه اتفاقی می افتد. تئاتر متفاوت و تئاتر غیر رسمی و غیر محافظه کارمان چه اتفاقی می افتد و به نظرم مهمترین نکته جشنواره تئاتر فجر است که باید از این گروه ها دعوت شود که به جشنواره راه یابند و به آنها امکانات داده شود. حال ممکن است اشتباه هم بکنند. محافظه کار نبودن و اشتباه کردن دو برادر دوقلو هستند و نمی شود از آن دور شد ولی اهمیتش این است که می شود با اشتباه هاتشان بهشان کمک کرد، مدیریت داد و به گروه ها و مدیران فستیوال های خارجی نشان داد و استعدادهایشان را کشف کرد و برای سال های آینده سرمایه گذاری کرد.