گفت و گو با امیردژاکام عضو شورای انتخاب آثار
نمایشنامه تنها به ادبیات ختم نمی شود

در سکوت آثار شما را خواندم ، با خیال های شما همراه شدم و بسیار از شما آموختم و خوشحال شدم که بنیه علمی و هنری تئاتری کشورمان تا این اندازه شکوفاست . و امیدوارم روزی فرا برسد که تمام تئاتری ها با آرامش و بدون دغدغه فرصت کار کردن و خلق آثار خود را داشته باشند.
امیردژاکام در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با بیان این مطلب افزود: عده ای از هنرمندان فعال در عرصه تئاتر تصور می کنند که نمایشنامه تنها به ادبیات ختم می شود در حالیکه یکی از معیارهای اساسی ما در بخش انتخاب طرح های نمایشی متقاضی بخش تجربه های نو طرح اجرایی بود و اینکه کارگردان اثر برای اثر نمایشی خود چه موارد جدیدی را توانسته برای اجرای یک اثر نمایشی برای هیات انتخاب ترسیم کند.
وی ادامه داد: عده ای دیگر از دوستان که متقاضی حضور در این بخش بودند ایده های کارگاهی داشتند و در طرحی که به ما ارائه دادند بیشترین تاکید را بر روی بداهه پردازی معطوف کرده بودند البته ما با این رویکرد نیز توجه کردیم و به طرح هایی که دقیق تر توضیح داده شده بود و از همه مهم تر قابلیت اجرایی نیز داشتند نگاه داشتیم.
عضو شورای عالی انتخاب آثار بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تصریح کرد: تعدادی از طرح ها هم بودند که در نوع خود طرح های بسیار خوب و ارزشمندی بودند اما این طرح های دارای ویژگیهایی بود که امکانات تالار وحدت هم برای اجرای آنها کم بود یعنی تا حدی برای اجرا سنگین بود که امکان اجرای اثر در تالارهای نمایشی ما به هیچ عنوان وجود نداشت . بنابراین ما در این بخش بیشتر از آثاری استقبال کردیم که با عقل انسانی ما سازگارتر و امکان اجرای آن نیز فراهم باشد.
وی بابیان اینکه بخش تجربه های نو باید ترسیم کننده حیطه های اجرایی جدید در عرصه تئاتر باشد خاطر نشان کرد : ما به هیچ عنوان نافی تجربه های نو در عرصه ادبیات نمایشی نیستیم کما اینکه تعدادی از آثار بودند که به دلیل نگاه ارزشمندی که به ادبیات داشتند مورد توجه ما قرار گرفتند اما آنچه که در این بخش بیشتر مورد نظر ما بود توجه به اجرا بود.
دژاکام گفت: در این بخش طرح هایی هم بودند که اساسا نمایشنامه های متعارفی بودند اما به نظر می آمد که بهتر بود متقاضی شرکت در بخش چشم انداز جشنواره می شدند چرا که یکی از مهم ترین فاکتورها و پارامترهای ما همانطور که در بیانیه هیات انتخاب دیدید تازه و بدیع بودن آثار بود که باید بیشتر مورد توجه قرار می گرفت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نام تعدادی از هنرمندانی که آثارشان در این بخش مورد پذیرش قرار گرفته قبل از طرح ارائه شده مورد توجه قرار گرفته یا خیر تاکید کرد: آیا این درست که ما هنرمندی را به دلیل حضور چندین ساله اش در عرصه تئاتر بی عزت کنیم و این حضور را به عنوان یک ایراد مطرح کنیم ؟ به نظر من این نکته درستی نیست .
عضو شورای عالی انتخاب آثار بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر ادامه داد: هنرمندانی که نام تعدادی از آنها در فهرست 23 اثر پذیرفته دیده می شود از هنرمندانی هستند که بسیاری از تماشاگران تئاتر با آثار آنها ارتباط چندانی برقرار نکردند و بسیاری دیگر هم همواره از تماشاگران ثابت آثارشان هستند و به نوعی می توان گفت درآثار این هنرمندان زیبایی شناسی متفاوتی وجود دارد. به همین خاطر هیچ گاه نمی توان در چنین عرصه هایی دیدگاههای شخصی را مطرح کرد .
دژاکام تصریح کرد: تمامی 235 اثری که به این بخش ارسال شد همگی از قابلیتهای فنی و هنری بسیار ارزشمندی برخوردار بودند به طوریکه سه جلسه بین اعضای شورای انتخاب آثار جشنواره برگزار شد که بتوانیم برای اعلام قطعی آثار به نتیجه نهایی برسیم از سویی دیگر برای ما نام هنرمند متاقضی ، سوابق آموزشی ، دانشگاهی و اجرایی وی در عرصه تئاتر یکی از پارامترهای ما بود چرا که در بخش تجربه های نو خیلی اهمیت دارد که کارگردان چه کسی است .
وی با اشاره به این که هر اعتباری به معنای پارتی بازی نیست ، خاطر نشان کرد : ما برای شناختن افراد متاقضی در جشنواره و همچنین مطالعه آثارشان علم غیب نداشتیم اما بر این باوریم قبل از نام اشخاص برای انتخاب طرح ها ، به دلایل طرح و این که آن طرح برای اجرا باید دلیل داشته باشد توجه کنیم .
دژاکام با تاکید بر اینکه در این بخش اهمیت دادن به جوانان بی عزت کردن هنرمندان بزرگ و توجه به بزرگان نادیده گرفتن جوانان نیست ، افزود: پیشنهاد من به عنوان یک فعال در عرصه تئاتر این است که از سال آینده بخشی به هنرمندانی که برای اولین بار تجربه کارگردانی دارند به جشنواره تئاتر فجر اضافه شود تا افرادی که تمایل به شرکت در جشنواره دارند بتوانند در عرصه گسترده تری آثار خود را ارائه دهند .