در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با امیر امجد، کارگردان نمایش "تور عروس"

جشنواره ای متنوع

گفت و گو با امیر امجد، کارگردان نمایش "تور عروس"

جشنواره ای متنوع

جشنواره تئاتر فجر طی سال های اخیر به لحاظ کمی دستخوش تغییراتی شد. از جمله تنوع در بخش های مختلف، شرکت گروه های بسیار از تمام شهرها؛ که این نیازمند سالن و برنامه ریزی دقیق تر است تا با این فشردگی منجر به آشفتگی و بی برنامه گی نشود.

امیر امجد نویسنده و کارگردان نمایش "تور عروس" شرکت کننده در بخش چشم انداز تئاتر ایران در سال 89 در گفت و گو با سایت جشنواره تئاتر فجر گفت: طرح اولیه این نمایش در سال 80 شکل گرفت و نسخه اولیه آن نوشته شده و امسال بازنویسی و آماده اجرا شد. از نکات قابل توجه این نمایشنامه این که نمایش در دوره مشروطه اتفاق می افتد و حال و هوای زمان قاجار را دارد و روابط و اتفاقات در زمان مشروطه و جمله مجاهدان به تهران را در بر می گیرد. در آن مقطع حساس تاریخی است و یک خانه و روابط اهالی آن و تأثیر متقابل بر جریانات آن زمان را روایت می کند.
وی در خصوص کارگردانی نمایش گفت: تم کار تلفیقی از عروسی و عزا است و سرور و غم را در کنار هم می نشاند. در اجرا سعی کردیم این دو را به دو نوع نمایش ایرانی که هماهنگ است، نشان دهیم. با رو حوضی و تعزیه به شکل امروزی و نمادین -که در وهله اول تماشاگر شاید آن را درک نکند ولی بعد المان هایی از این دوره را در یک تئاتر مدرن و ساختارمند امروزی می بینیم- سعی کردیم تلفیق این که چگونه می توان گونه های نمایش ایرانی را در یک درام که ساختار غربی دارد، را تجربه کنیم و از همه مهمتر چه جوابی خواهیم گرفت.
امجد در خصوص طراحی صحنه نمایش "تور عروس" گفت: طراحی صحنه کار نیز از کارگردانی آن دور نیست و در این نمایش المان اصلی سکوی گرد است که سعی شد تلفیقی از فضای ملموس یک خانه به نمایش گذاشته شود و در نتیجه از المان های آشنای فضای ایرانی استفاده کردیم و در عین حال کمی به سورئالیزم پا گذاشتیم که در اجرا و در مقابل تماشاگر معنی پیدا می کند.
وی در خصوص موسیقی کار گفت: نمایش "تور عروس" با اجرای زنده موسیقی همراه است که سعی شد از فضای یاد شده خارج نشده و از تار و تنبک استفاده کردیم که به نوازندگی و ساخته بهرنگ بقایی و سینا خشک بیجاری این کار انجام گرفت.
امیر امجد گفت: هم زمانی که یک اثر نوشته می شود، فکر اولیه است و در اجرا صیقل داده می شود و دچار تغییر می شود و در اجرا تغییری ساختاری را شاهد هستیم.
وی در ادامه گفت: نمایشنامه ای را دوست دارم که طراح و توسعه پیچیده را با روایت جدید بازگو کند و در وهله اول متن باید جذاب باشد و سپس با ترفندهای رویایی که روز به روز تجربه می شود آن را به اجرا در آورد و این گونه یک اثر جذاب شده و مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند.
امیر امجد در پایان گفت: برای نخستین بار در سال 77 با نمایش "نیلوفر آبی" نوشته و کارگردانی حمید امجد در مقام دستیار کارگردان در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردم و از آن سال تاکنون به لحاظ کمی جشنواره دستخوش تغییراتی شده است. از جمله تنوع در بخش های مختلف، شرکت گروه ها و تعداد کارهای زیاد. ولی متأسفانه امکانات سالن هنوز محدود است و این برنامه ریزی را سخت می کند و فشردگی در جشنواره باعث آشفتگی و بی برنامه گی می شود. به لحاظ کیفی هم تئاتر در این سال ها جریان خاصی را طی نکرده است. البته هر بار یک کار شاخص در جشنواره حضور داشته است. البته نمی توانم جریان شناسی کنم ولی جشنواره همچنان به روال سابق برگزار می شود ولی متنوع تر.