در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر

لازمه تغییرات اساسی در جشنواره تئاتر فجر

گفت و گو با شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر

لازمه تغییرات اساسی در جشنواره تئاتر فجر

این شیوه که معمولا فراخوانی اعلام می شود و تعدادی متون می آید، تعدادی انتخاب شود و بعد در بازبینی تعدادی دوباره کنار گذاشته شود و یک تعداد انتخاب شود، بازهم شرایط مناسبی برای یک تئاتر حرفه ای نیست

شهرام کرمی در خصوص رقابتی و غیر رقابتی بودن جشنواره معتقد است که اساسا تفکر رقابتی بودن جشنواره ها یک ایده بسیار قدیمی است و این اتفاق خوشبختانه در یک دهه اخیر افتاد که بخش رقابتی بودن جشنواره حذف شد. ما اگر نگاهمان به جشنواره حرفه ای باشد باید بخش رقابتی بودن حذف شود اگر نگاهمان به جشنواره به عنوان آماتور باشد به شکل طبیعی باید رقابت باشد.
جشنواره فجر به عنوان معتبر ترین جشنواره تئاتری کشورمان نمی تواند رقابتی برگزار شود. او در ادامه صحبت هایش در خصوص شرایط انتخاب آثار اظهار کرد که شیوه انتخاب آثار نیاز به تغییر و تحول دارد. این شیوه که معمولا فراخوانی اعلام می شود و تعدادی متون می آید، تعدادی انتخاب شود و بعد در بازبینی تعدادی دوباره کنار گذاشته شود و یک تعداد انتخاب شود، بازهم شرایط مناسبی برای یک تئاتر حرفه ای نیست، لازم است که یک نفر تغییری اساسی در این جشنواره ایجاد کند و از مرحله فراخوان و مرحله انتخاب آثار تغییری اساسی ایجاد کند. به نظر من می توان به شکل حرفه ای مرحله فراخوان را تبدیل به سفارش کار کرد. وی در مورد ارتقای تئاتر ایران به واسطه تاثیرپذیری از جشنواره فجر اشاره می کند که تئاتر فجر اصلی ترین جشنواره تئاتر کشورمان است و خیلی ها اعتقاد دارند جشنواره ها محاسن و معایب زیادی دارند و ما متاسفانه در کشورمان با تعدد جشنواره های تئاتری مواجه هستیم که اینها بیشتر از اینکه به درد مخاطب بخورد، به درد خود هنرمندان می خورد. اگر جشنواره تئاتر فجر خوب برگزار شود و اگر آثارش سطح قابل توجهی داشته باشد، بازتاب تئاتر کشورمان بالاتر می رود. شهرام کرمی در پایان در مورد تعامل تئاتر ایران با دیگر کشورها گفت: جشنواره تئاتر فجر به عنوان جشنواره معتبر بین المللی، اصلی ترین بخش اش ، بخش بین المللی اش است. این فرصت است که گروه های منتخب ایرانی کارشان را به هنرمندان خارجی نشان دهند و طرف دیگر هم بهترین گروه های خارجی بتوانند در کشورمان اجرا داشته باشند. به نظرم تعداد آثار مهم نیست، هر چه که ما بتوانیم بیشتر به کیفیت آثار توجه کنیم، آثار با کیفیت خوب قطعا خیلی به تئاترمان بخصوص در عرصه بین المللی کمک خواهد کرد.