در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با تاجبخش فنائیان، مدرس و کارگردان تئاتر

تخصیص امکانات بسیار به بخش بین الملل جشنواره

گفت و گو با تاجبخش فنائیان، مدرس و کارگردان تئاتر

تخصیص امکانات بسیار به بخش بین الملل جشنواره

تاجبخش فنائیان مدرس و کارگردان تئاتر در خصوص رقابتی و غیر رقابتی بودن جشنواره بیان کرد که به نظر من خوب است که رقابتی باشد برای اینکه رقابت باعث رشد می شود و وقتی بحث جشنواره است مزه اش به رقابت و تبعات رقابت است، یکی از مزایای آن همین است.

در ادامه درباره تعامل تئاتر ایران یا سایر کشورها می گوید: شخصا آثار خیلی خوبی نمی بینم. بحث تعامل نیست. اگر در واقع آثار خارجی حالا تحت هر شرایطی بهترین ها انتخاب شوند یا انتخاب های خوبی صورت بگیرد و ما بتوانیم از طریق مشاهده ی آن کارها هم با فرهنگ های کشورهای مختلف به درستی آشنا شویم و هم تکنیک های جدیدی مبتنی بر همان فرهنگ های مستقل هر کشوری را مشاهده کنیم و تجربه و تحلیل بکنیم و پیرامون آن یکسری دستاوردهای علمی و فرهنگی و هنری بوجود بیاید این خوب است ولی دست کم در این سال هایی که من کارهای خارجی را در جشنواره فجر دیدم عمدتا واجد چنین خصوصیاتی نبودند و کارهای ضعیف و بی هویتی طی جشنواره ها می آمد و مگر تک و توک که میشد حساب کرد جریان این تعامل یک جریان خیلی سازنده ای نیست، بخصوص اینکه امکانات بسیار زیادی به بخش خارجی جشنواره داده می شود و در مقابل به همان اندازه امکانات در رابطه با بخش های داخلی جشنواره ارائه نمی شود و یک ناهماهنگی در این تعامل هم وجود دارد که به نفع ما نیست و به نفع ما تمام نمی شود و تحت عنوان جشنواره بین المللی گاها ما می بینیم اکثریت داوران بخش های مربوط به مسابقه خارجی هستند. اشخاص خارجی هستند و شناخته شده نیستند بعد هم بر فرض اینکه شناخته شده هم باشند و صاحب یک حوزه و اندیشه ای هم باشند ما در جشنواره ی داخلی آن هم وقتی به مناسبت دهه فجر برگزار می شود در این جشنواره چرا باید اکثریت داوران ما خارجی باشند و اقلیت داوران ما داخلی باشند و تازه آن داخلی ها هم نقش مترجمان آن خارجی ها را ایفا بکنند. این تعامل نیست. در واقع، یک نوع سرسپردگی است به نفع فرهنگ خارجی و بر علیه فرهنگ ایرانی در تئاتر. گاها چنین رویکردی مشاهده می شود در بخش رقابتی جشنواره که باز از میزان تاثیرگذاری جشنواره در جهت مثبت کم می کند خیلی خوب است که رقابتی باشد و تعامل هم باشد اما چگونگی و کیفیت این تعامل و رقابت خیلی مهم است که براساس یک سیاست گذاری صحیح و سنجیده می تواند آن شکل ایده آل بوجود بیاید. متاسفانه من در جشنواره های قبلی سراغ ندارم یک کلیتی از هیچکدام از جشنواره ها که واجد این سیاست گذاری صحیح و موثر بوده باشند اما امیدوارم که در سال جاری و سال های بعد جشنواره فجر ماهیت واقعی خودش را عملی بکند. وی در پایان درباره شرایط شیوه انتخاب آثار اظهار کرد که بطور کلی بهترین آثار انتخاب نمی شوند یعنی خیلی از آثر خوب هستند که انتخاب نمی شوند چه در سطح تهران و چه در سطح شهرستان ها. تجربه به من ثابت کرده که اصراری بر این که بهترین آثار در جشنواره فجر حضور پیدا کند وجود نداشته است اما می باید اصرار وجود داشته باشد و برای این هدف که بهترین آثار ایران چه در تهران و چه در شهرستان در جشنواره فجر شرکت بکنند وقت و هزینه مادی در نظر گرفته بشود و جدی نبوده است تاکنون!