در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با رحمت امینی، نویسنده و کارگردان تئاتر

راه رفتن روی مرز رقابت و غیر رقابت

گفت و گو با رحمت امینی، نویسنده و کارگردان تئاتر

راه رفتن روی مرز رقابت و غیر رقابت

رحمت امینی، در خصوص رقابتی و غیر رقابتی بودن جشنواره بیان کرد که اگر ما بتوانیم جذابیت های یک جشنواره را به طرف دیگری به وجود بیاوریم می توانیم دست از رقابتی بودنش برداریم، یعنی از حالت رقابتی خارجش کنیم.

تنها چیزی که الان در جشنواره تئاتر فجر شکل غیر حرفه ای به آن می دهد، همین رقابتی بودنش است. بنابراین رقابت، آن هم در حیطه تئاتر برای زمانی است که می خواهیم نظرها را هم برای حضور گروه ها جلب کنیم، گروه هایی که می خواهند شرکت کنند و هم برای مخاطبانی که می خواهند بیایند و در آخر بفهمند کدام گروه و کدام شخص برگزیده یا برنده می شود. بنابراین به عنوان کسی که سال ها است در حیطه جشنواره ها فعالیت می کند، رقابت را حداقل از دید برگزار کننده جشنواره نداشته باشیم، مثلا فرض بکنیم کانون منتقدان تئاتر، نهادهای مختلف، نهاد های کشور پای بخش خصوصی هم به میان کشیده شود. این حالت رقابت را تبدیل به یک رقابت جدی کند. در هر صورت این شکلی که ما در این یکی دو سال می بینیم، یک نوع راه رفتن روی مرز رقابت و عدم رقابت هم چنان جواب می دهد اما در نهایت با حذف رقابت موافقم. وی در ادامه صحبت هایش درباره شیوه انتخاب آثار گفت: باید افراد خودشان نمایش هایی را که دارند و می خواهند در جشنواره ای به نام فجر نمایش دهند را توسط تیم انتخاب کننده جشنواره مورد بازبینی قرار دهند و از بین آنها انتخاب شود. این شکل هم باید به نوعی یک دوره ای حل شود که متن های زیادی داده می شود. تعدادی متن پذیرفته شده و لاجرم در یک مقطعی افرادی و گروه هایی حذف می شوند. البته من الان نمی توانم بگویم که چه راه دقیق و درستی را پیش پای مسئولین برگزاری بگذاریم چون این کار سختی است ولی این حالتی که سرانجام عده ای مردود می شوند و از دور کنار می روند و عده ای قبول می شوند هم یک روزی باید تغییر حالت بدهد. رحمت امینی در پایان در مورد ارتقاء تئاتر ایران به واسطه تاثیرپذیری از جشنواره فجر اشاره می کند که در شرایطی که تئاتر ما برای اثبات خودش در حال تلاش است تا ثابت کند که ما تئاتر داریم، یکی از مهمترین اتفاقات همین جشنواره تئاتر فجر است و همین جشنواره است که به هر حال توجه در یک مقطعی به تئاتر بیشتر می شود. هم از لحاظ تبلیغاتی و هم از لحاظ مادی نگاه کنید، الان ما در طول سال به اندازه ای که طی آن چند روز جشنواره تئاتر فجر راجع به تئاتر برنامه سازی می شود، در صداوسیما، روزنامه ها تبلیغ می شود و خبرسازی می شود ما در دوران دیگری نداریم. ای کاش که همواره در طول سال این توجه را داشتیم، به همین خاطر جشنواره تئاتر فجر مهمترین دوره و نقطه زمانی است برای توجه همه جانبه به تئاتر و بنابراین روی کیفیت تئاتر حتما تاثیر می گذارد.