در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با احمد سلیمانی، کارگردان نمایش "شام آخر"

جشنواره فجرقله تئاتر کشور

گفت و گو با احمد سلیمانی، کارگردان نمایش "شام آخر"

جشنواره فجرقله تئاتر کشور

جشنواره تئاتر فجر طی سال های اخیر ازتنوع، نظم برگزاری و کیفیت بالاتری برخوردار شده است و همچنین چگونگی برگزار شدن آن نشان از سطح آن دارد. جشنواره تئاتر فجر قله تئاتر کشور بوده و به نوعی ویترین تئاتر ایران است.

احمد سلیمانی کارگردان نمایش "شام آخر"، نوشته محمد رضا کوهستانی شرکت کننده از قم در بخش تجربه های نو در گفت گو با سایت جشنواره تئاتر فجر گفت: گروه تئاتر (ایده) جمعی هستیم که به همراه دوستان جوان و تحصیل کرده رشته های هنری به دنبال نمایشی بودیم که این انرژی را در غالب یک کار خوب ارایه دهیم، در نتیجه یکی از طرح های مطرح شده توسط اعضاء گروه، آنچه مد نظر گروه متناسب با پتانسیل گروه در این طرح بود را انتخاب کردیم و این گونه سراغ این طرح رفتیم و با محمدرضا کوهستانی صحبت کردیم تا در نهایت آن را مکتوب کردیم و سپس شروع به اتود زدن کردیم.
وی در مورد شیوه کارگردانی کار گفت: از آنجا که نمایشنامه را به صورت کامل نداشتیم و طرح ما بدون کلام بود، در نتیجه شروع به اتود زدن کردیم و بهترین اتودها را انتخاب و سپس آن ها را روتوش کردیم. چند نکته را در کارگردانی در نظر گرفتم که مهمترین آن ها هماهنگی بین عوامل اجرا بود تا بتوانیم طراحی یک مجموعه مناسبی را به وجود بیاوریم و از هر بخشی مانند طراحی صحنه، نور، لباس و... بهترین استفاده را ببریم و در صحنه هایی که دیالوگ نداشت با توجه به مفهوم کار که ضد جنگ بود، این هماهنگی را به وجود آوردیم.
او در خصوص طراحی صحنه و موسیقی کارگفت: نمایش "شام آخر" نمایشی بود که در ابتدا تمام عوامل را کنار یکدیگر داشتیم و با توجه به فضایی که زیرزمین پادگان نظامی است، در طراحی صحنه از بحث استفاده خلاقانه از ابزاری که می توانست در این مجموعه قرار گیرد، بهره بردیم و در خدمت کار قرار دادیم بدون اینکه تغییری در ماهیت آن ها دهیم. موسیقی کار توسط محمدرضا کوهستانی انتخاب شد.
وی در ادامه گفت: آنچه که مخاطب امروز را جذب می کند اول از همه مفهوم است که به چه مفهومی در اجرا می پردازیم، مفاهیم باید نگاه نو داشته و به نوعی جهانی باشند. مفاهیمی که مردم بیشتر با آن سروکار دارند و موضوع روز آن ها است و دیگر این که چه نوع نگاهی به آن مفهوم داشته باشیم و از چه منظر و زاویه ای به آن نگاه کنیم و در نهایت کارگردانی و اجرا شود.
سلیمانی گفت: برای اولین بار در سال 69 با بازی در نمایش "توپ" به کارگردانی و نویسندگی علی فرحناک در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردم و احساس می کنم جشنواره در سال های اخیر ویژگی هایی داشته که مهمترین آن نظم در برگزاری، کیفیت آن و چگونگی برگزاری آن است که نشان دهنده سطح کارها در جشنواره است. جشنواره تئاتر فجر قله تئاتر کشور است و وقتی می خواهیم بگوییم ویترین تئاتر ایران کجاست؟ باید پاسخ داد: جشنواره فجر.
وی در پایان گفت: نباید شرکت در جشنواره نزول پیدا کند و بلکه باید سطح دسترسی به جشنواره سخت تر شود تا کیفیت جشنواره بالا برود. معتقدم رقابت در کارها باعث ایجاد انگیزه می شود و این رقابت باعث بالا رفتن سطح کارها می شود. نکته قابل توجه در جشنواره امسال، برگزاری بازار تئاتر بود.